Intressant Mattias, din info tyder på att vi hade ett måndagsexemplar till Moretenhyvel. Bortsett från det så var den ju trevlig att använda, "ergonomiskt" eller vad man ska kalla det. Hur gillar du anhållet? Det har varit väldigt svårt att ställa in på den, för dels har det rört sig när man ska fixera den perfekta inställningen, och dels har det vridit sig från ena änden till den andra. Det har gått att få det rätt,men det har varit svårt.

Väntar fortfarande på Minimaxhyveln, det ska bli spännande att prova den. Den måste man förstås ställa om mellan rikt och plan, men det får man leva med, bara det är hyftsat enkelt och resultatet blir bra!
 
Efter att ha kört ett wildcard på Blocket idag så ska jag lämna tillbaka min Classe-hyvel. Sitter nu på någon jäkla bjässe på säkert 200kg =/ Vet inget om maskinen mer än att den är lite rostig, har en löjlig massa valsar och skit samt fyrkantskutter ;)

Den har iaf liten footprint men inget man ställer på ett bord (efter att ha monterat av hyveln från sockeln och tagit bort motorerna och matningsbordet gick den lagom att lyfta på två pers!). Eventuellt kommer man ångra sig men förhoppningsvis går den då att kränga för samma peng som jag köpte den.
 
Jag har inte kommit till anhållet ännu, men mitt anhåll är i gjutjärn och väger minst 10 kg. Det verkar stabilt. Annars får man väl modifiera det också. Den där Wixey vinkelmätaren kommer nog väl till pass.
 
Aha!
Då är det kanske inte samma maskin för övrigt heller. Minst tio kg låter som ett bra riktmärke för ett anhåll till en större maskin. Vårt är av en mjuk aluminiumprofil som kanske framgick.
 
Mikael_L
mattiasp, jag är imponerad .... Hela vägen ....

keep up the good work.
 
Nu har jag kommit en liten bit på väg i mitt hyvelprojekt. Se bilder nedan. Följande har hänt:
Kuttern har fått nya skär i HSS
HM-skären är slipade till rakbladsskärpa
Ny inmatningsvals är monterad och utmatningsvalsen är tillsnyggad
Originalkonstruktionen av matningen är riven och en ny är tillverkad och monterad.
Utmatningsbordet till riktdelen visade sig vara något oplant(ca 0,05 mm, så det har fått sig en planfräsning.

Det avlånga aluminiumföremålet till vänster i bilden är en potentiometrisk linjärlägesgivare med en repeternoggrannhet på 0,01 mm. Den skall monteras på planbordet och matas med 24 VDC. Då kommer jag att få tillbaka en signal på 0-20 mA.

Kvar att göra är lite elmontage och programmering av instrument som tar emot lägesgivarsignalen och naturligtvis programmering av frekvensomriktaren.
 
  • mortens330_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mortens330_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ser jag i alla fall att det inte är exakt samma modell av Moretens. Vår ser betydligt modernare ut.

Ska lägesgivaren sitta på bordet för att alltså visa höjden till kuttern?


Imponerande i alla fall!

Var fick du bordet fräst?
 
Hamnar inte matningsmotorn lite i vägen när man riktar?
 
Lägesgivaren kommer att monteras under planbordet lodrätt längs stativets långsida, dvs på andra sidan plåten som matningsmotorn sitter monterad.

Bordet planfräste vi på jobbet. Kommer att kosta en påse bullar.

Inget kommer att sitta i vägen vid riktning, eftersom hela drivningspaketet sitter under riktbordens nivå. Allt som ligger på borden i bilden är bara där temporärt.

Jag skriver mer när jag har kommit längre.
 
Jag menar mer att åtminstone jag står vid sidan om maskinen när jag riktar för att delvis kunna följa med arbetsstycket. Stöter inte låren i matningsmotorn?
 
Jaha, du menar så...
-Då kanske man blir tvungen att konstruera ett matarverk för rikten också. Kan bli ett festligt projekt till nästa vinter. Det blir nog till att spara den gamla matarvalsen.
 
Om inget annat så är matarverk riktigt användbara på klyv och fräs.
Är med impad över jobbet du lägger ner.
Hmm, kan du inte sätta matningsmotorn på insidan av stativet? Kedjan är ju lätt att förlänga...

/Kent
 
Håller på att pilla itu min begnagade planhyvel som nog faktiskt är ett hemmabygge, om än ett vansinnigt överarbetat dito! Där sitter förutom kedjan mellan matarvalsarna dessutom tre kugghjul och sedan ytterligare en kedja ner till snäckväxeln på matarmotorn. Känns som om de tre kugghjulen är ruskigt överflödiga ;)
 
Jag var just ute i bygget och kände efter. Det kommer nog att funka. Annars kan jag vrida mororn så att kopplingsdosan kommer på ovansidan. Då bygger matarmotorn 30 mm mer än originaldrivningen. På insidan skall lägesgivaren sitta. Tack för era kommentarer. Det blir till att vrida motorn. Synd att det är så pillrigt att separera motor och växellåda för att vrida dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.