När det gäller ventilationsfrågan får man väl se till den ventilerade luften, en ftx sparar en hel del av energin i ventilationsluften, men ventilerar samtidigt mer. Svårt att svara generellt utan att mäta specifika fall.

"Hur stor andel av energin som används i ett hushåll går åt till varmvatten?"
Detta är en svår fråga också, i passivhus är varmvatten en klart större andel jämfört med ett gammalt dåligt isolerat hus.


9/10 valde 70% på FTX frågan
 
useless useless skrev:
Quizet handlar ju om att spara, så jag utgår ifrån att det är köpt energi som avses.
Frågan om varmt eller kallt vatten till diskmaskinen har diskuterats flera gånger tidigare. Det bästa vore en maskin som ansluts till båda så att den själv kan välja att ta in kallt eller varmt beroende på vart i programmet den befinner sig. Det borde inte vara särskilt dyrt, men ingen tillverkare verkar ha kommit på den idén.




Diskmedlet måste väl sköljas bort mer än en gång?
Är det köpt energi som avses är det omöjligt att ge rätt svar på frågan då beror det ju på hur vv värms.
 
D Daniel 109 skrev:
Jah har ingen isolering i väggarna. De flesta svaren blir då fel för mig.
När det gäller kyl/frys temperatur så blir det väldigt stor skillnad imman pratar om frysen eller kylen. Svaret måste gälla kylen.
När det gäller diskmaskinen så stämmer det om man värmervarmvattnet med el, men hur många gör det? Annars är det normalt sett effektivare att ansluta den mot varmvattnet.
Vet inte hur du resonerar, men att omvandla el till värme är mycket effektivt, i synnerhet om det görs där det behövs, i det här fallet i diskmaskinen.
 
J J-stedt skrev:
Vet inte hur du resonerar, men att omvandla el till värme är mycket effektivt, i synnerhet om det görs där det behövs, i det här fallet i diskmaskinen.
Aldrig mer än 100% vilket i sammanhanget får betraktas som rätt ineffektivt.
 
H Hoppehare skrev:
Ang diskmaskinen; Men visst stod det energi förbrukning (inte kostnad). Så jag skulle vilja påsta att "lika" allternativet är det rätta, alldeles oavset var eller hur det värms.
Du har förluster på vägen från värmekällan till diskmaskinen. Dessutom är el alltid effektivare, rent energimässigt. Att värma med el just där det behövs är givetvis betydligt energieffektivare än något annat.
 
useless useless skrev:
Quizet handlar ju om att spara, så jag utgår ifrån att det är köpt energi som avses.
Frågan om varmt eller kallt vatten till diskmaskinen har diskuterats flera gånger tidigare. Det bästa vore en maskin som ansluts till båda så att den själv kan välja att ta in kallt eller varmt beroende på vart i programmet den befinner sig. Det borde inte vara särskilt dyrt, men ingen tillverkare verkar ha kommit på den idén.




Diskmedlet måste väl sköljas bort mer än en gång?
Det handlar om att spara energi, inte bara pengar.

Att koppla diskmaskinen till annat än kallvatten drar mer energi (men kan diska fortare).
 
F fiskbuggaren skrev:
Aldrig mer än 100% vilket i sammanhanget får betraktas som rätt ineffektivt.
Antingen skämtar du eller så har du fått allt om bakfoten.
 
harry73 harry73 skrev:
8 av 10. Sedan är det två frågor som jag inte får ihop.
Jag vet att byte av 2 glas till 3 glas nästan aldrig lönar sig ur energisynpunkt och att mer värme läcker ut genom tak.
Om vi då jämför följande frågor med svar:
[bild]
Då ser man minst 50% försvinner med ventilation. Skulle då 33% försvinna genom fönsterna, finns det bara 17% kvar för taket.
Du blandar äpplen och päron.
Efter att en viss del läckt ut genom fönstren blir rimligen det mesta kvar. Det är den mängden som du sparar in på genom FTX-ventilation.
 
Jag hade fel på fråga 3, men i övrigt rätt.


Här finns dock några frågetecken.

2. Vattenkokare är effektivare om det gäller lite större mängder. Gäller det bara en mugg är mikrougnen lika effektiv.

4. Här har man utgått från att en normal glödlampa drar 40 W. För mig är 60-wattare det normala. Eller var – jag har nu nästan uteslutande LED.

7. Här kan man undra vad man jämför med. Jämfört med en vägg kan U-värdet vara sådär tio gånger sämre med ett tvåglasfönster. Menar man den totala energiförlusten (vilket man väl gör) så beror det på hur stora och många fönster man har.
 
J J-stedt skrev:
Du har förluster på vägen från värmekällan till diskmaskinen. Dessutom är el alltid effektivare, rent energimässigt. Att värma med el just där det behövs är givetvis betydligt energieffektivare än något annat.
Du har aldrig hört talas om värmepumpar?
 
harry73
J J-stedt skrev:
Du blandar äpplen och päron.
Funder en runda till. Det blir oftast bättre då :)
 
useless useless skrev:
Du har aldrig hört talas om värmepumpar?
Givetvis, men det påverkar inte energiåtgången i diskmaskinen.
Tänk ett varv till.
 
Det blir lite rörigt när man pratar om olika saker. Energiomvandlingen från el till värme är så effrktiv den kan bli. Över 100% kommer man inte. En värmepump har typiskt en verkningsgrad på 50%. Men det är siffror som inte är av större betydelse. Vad man normalt sett pratar om är vädet av energin. Det som i formellare sammanhang betecknad exergi. El är en mycket mer användbar energiform, och därför mer värd. Kan man ersätts el med billigare värme, från tex en värmepump så kan man spara en del energi i slutändan.
 
Som sagt var, ska det finnas något incitament och bra anledning att spara så ska det vara den köpta energin man sparar in på.
 
Frågan ang varmvatten tycker jag var lite otydlig.
Man kan ju ha ett varmvattensystem så att det antingen är kopplat enbart som tappvarmvatten, eller så kan man dra det via elementen också så att varmvattnet står även för husets uppvärmning.

Och kör man varmvattnet för husets uppvärmning också så lär det vara 2/3 av elen som går åt för det, eller hur?

Frågan kanske skulle formuleras om så det står "(Enbart för varmvatten i kran/dusch, ej för värmeelement)".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.