Hamnade i rätt stor förvirring när jag skulle kontrollera och åtgärda dräneringen vid behov. Det som förbryllar mig är att jag kan inte på ett enkelt sätt lägga nya dräneringsrör under sulan enl. praxis eftersom det går ut en märklig vinge från sulan. Och frågan är vilka åtgärder om några alls som jag borde vidta?

Huset är från 1958 och byggt på platta. Som man kan se på bilderna är det keramikrör.

Det jag är mer säker på borde göras är att 1) Ta bort matjorden och lägga singel närmast betongen. 2) Förbättra sulan eftersom den är i uselt skick och mycket ojämn (se bilder) Antar att det är asfalt som ligger där sen tidigare? Men en fråga jag har här är om asfalten ska dras högre upp? (se förslagen)

Har tre förslag som jag funderat på. Och som jag hemskt gärna skulle vilja få kritiska reaktioner på av experter (se bilder).

Förslag 1 Innebär utbyte till moderna 125 mm rör. Och förlängning av asfalten uppåt och över åsen på vingen. Samt ett extra fuktskyddande membran i dalen och över åsen på vingen.

Förslag 2. Innebär att bila av vingen. Och lägga ny dränering på modernt sätt. Nackdelen är vad jag kan se väldigt mycket arbete.

Förslag 3: Innebär ett lager singel närmast väggen som skiljs med fiberduk från sand och matjord. Behåller de gamla dräneringsrören. Svårigheten blir kanske att fästa fiberduken nertill.

Eftersom dräneringen verkar fungera så lutar jag åt förslag 3. Men är långt ifrån säker. Vore oerhört tacksam för synpunkter!


Nuvarande lösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förslag 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förslag 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förslag 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sockeln, keramikrör och vingen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på sockelns skick.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sockeln.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att få en riktigt bra fungerande dränering är det viktigt med att drän.rören ligger djupt & har rätt fall.
Vad du menar med vinge för står jag inte riktigt? Men troligtvis får du nog ta bort vingen.
Dessutom skall du ta bort all sand samt matjord som kan binda vattnet.
Och glöm inte det viktiga med marklutningen & dagvatten från tex takavvattningen.

Kör hårt
 
  • Gilla
Abbe21
  • Laddar…
Tack för svaret - vad roligt med första svaret!

Ja om du ser på första skissen så fortsätter det ut från sulan som bildar en dal för att sen gå upp igen (se första bilden). Vet inte vad det kallas egentligen. Har inte hört talas om något liknande.

Som du ser det borde jag då bila bort den här utstickande betongdelen. Är inte helt övertygad främst beroende på vilket jåttejobb det blir. Men det skulle onekligen bli den mest riktiga lösningen. Man kunde möjligen invända "Varför så mycket jobb för att ändra på något som fungerat i 57 år?"

/ Abbe
 
En variant kunde ju vara att köra dubbla rör, ett på vingen och djupare utanför. Det på vingen tar ju hand om vattentryck mot väggen, medans det djupare tar han om ev. stigande grundvatten
 
  • Gilla
Abbe21
  • Laddar…
Intressant att du tänkte på den sådan lösningen. Hade den också i tankarna men avfärdade den kanske lite för snabbt.

Nu är det så att dräneringsbrunnen inte är kopplad vidare till någon kommunal vattenledning. Vad jag har är en ordentligt djup dräneringsbrunn - så stiger grundvattennivån upp till huskanten så är det liksom kört :) Men det finns kanske ändå anledning att hålla området utanför "vingen" så torrt som möjligt.
 
Ja när jag tänkte på den lösningen så funderade jag en del fram och tillbaka om "vingen" borde beläggas med asfalt. Men kom fram till att det skulle innebära en för stor risk att stänga in fukt som kommer underifrån (fukt som sen kan gå mot huset).
 
Eftersom nuvarande lösning har fungerat är det bara dumt att ändra på förutsättningarna, därmed tycker jag att du helt enkelt ersätter dina tegerlrör med ny dränslang/rör och byter ut sanden mot makadam runt röret. Därefter markduk och sedan återfyller du. Notera att du ska ha ett lager överst som får ytvattnet att rinna från huset, du ska inte leda ner ytvatten till dräneringen genom att fylla upp med makadam hela vägen upp. Det ökar bara fuktbelastningen på väggen.
 
  • Gilla
Abbe21
  • Laddar…
Stort tack för den kloka kommentaren - helt fel av mig att leda vattnet till väggen. Skissade som jag tolkade ditt förslag (se bild nedan). Vad tror du om den skissen?

Funderar nu på följande om skissen:

1. Borde jag ha mer makadam ovanför röret och mindre matjord. Kanske makadam 25 cm och matjord 15cm?

2. Kan dräneringsröret som tidigare ligga direkt om betong (+ asfalt) eller ska ett lager makadam underst?

3. Borde asfalten gå högre upp och läggas på klacken under isoleringen? Eller är det bättre med sockelfärg?

4 Borde asfalten dras upp lite över åsen på "vingen"?

Oerhört tacksam för fler kritiska synpunkter!

Förslag mexi bearb.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om dräneringen fungerar, varför göra något över huvud taget åt den? Finns det inte något annat på huset som borde fixas istället?

Jag bor i ett hus från 57 där det också är dränerat med tegelrör, och där gick de gamla tegelrören sönder när jag skulle gräva upp för att dra om lite el. Så jag ersatte de trasiga rören med moderna dräneringsrör som jag kopplade ihop med tegelrören med en övergångskoppling.
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Normalt lägger man bara makadam under dränröret om det är dålig bärighet där och det har ju inte du med din betongsula.

Jag tror du ska dra ut asfalten på hela betongklacken, minst över kanten i vart fall.
Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror inte du ska lägga asfalt på klacken eller upp på isoleringsskivan, eftersom du inte haft problem här så är det bättre att de kan fortsätta att andas.

Ovanpå dränröret räcker det gott med 20cm makadam.

Men egentligen är hela konstruktionen märklig, för man vill ju att underifrån kommande vatten ska kunna ta sig in i dränröret. Det hindrar betongsulan effektivt idag, men återigen har du ju inte haft några problem innan...
 
  • Gilla
vinkelbo och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar verkligen bra att få veta. Och inget asfalt på klacken. Målar då med sockelfärg på klacken antar jag? Och makadam 20 cm.får räcka.

Men om jag drar asfalt ovanpå hela "vingen" finns det inte risk då att jag stänger in fukt som kommer underifrån?

Ja konstruktionen är väldigt märklig begriper verkligen vad iden är med denna "vinge".

Kom upp en fråga till: Läste att asfalt har en livslängd på bara 20 år, så jag funderar på alternativ. Antar att isodrän och såna lösningar inte fungerar att lägga ovanför röret på vänster sida mot sulan? (Lutningen är 53 gr. och sulan är ojämn omän den kan jämnas till).
 
Ha ha jo jag har "lite" annat också. Men med en dränering på 57 år så tänkte jag att det var en bra ide att se över situationen så att jag inte har en tickande katastrof på gång. Asfalten var t.ex. i uselt skick. (fast det finns stunder då jag verkligen tänker "varför började jag med det här?")

Tack för det tipset och att de finns på biltema. Kommer just att behöva göra sådana kopplingar eftersom jag inte har lust att riva verandan.
 
Redigerat:
Abbe21 skrev:
Men om jag drar asfalt ovanpå hela "vingen" finns det inte risk då att jag stänger in fukt som kommer underifrån?
Det är ju alltid mer eller mindre fuktigt i marken, det viktiga är att vattnet i dränröret inte ökar fukten i din vinge. För vattnet håller ju sig inte i röret, det är ju perforerat....
 
Alternativet är att du gör så här;

Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjuter igen vingen så du får en lutning hela vägen från huset. Lägger på åldersbeständig byggplast på den som ansluter upp till den andra klacken på lämpligt vis. Därefter sätter du isodrän/pordrän/Ignucell(...) och lägger dränröret utanför hela konstruktionen.

Ett tips är att du ringer och pratar med supporten hos Isodrän, de brukar kunna ge bra tips.
 
mexitegel skrev:
Det är ju alltid mer eller mindre fuktigt i marken, det viktiga är att vattnet i dränröret inte ökar fukten i din vinge. För vattnet håller ju sig inte i röret, det är ju perforerat....
Ursäkta sent svar vad utan uppkoppling ett tag -
Ok kanske något jag missuppfattat. Vad jag läst ska man tänka på en platta som en presenning som läggs på marken och riskerar och samlar på sig fukt underifrån. Du skrev också "man vill ju att underifrån kommande vatten ska kunna ta sig in i dränröret". Så lång verkar vi tänka på samma sätt. Jag då på saken så att det är den fukten/vattnet som helst 1) vill leda på ut i röret 2) om inte låta den gå igenom vingen men absolut inte 3) stoppa upp den och leda den in i huset. Och borde då inte risken vara just alt.3 om man fuktspärrar hela övre delen av vingen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.