Hybridnyckel skrev:
Jag förstår inte varför pumpen inte klarar av returvatten av samma temp som framledningen. Kan den inte skicka ut det igen då, utan att behöva värma ytterligare? Låter energisnålt och bra i mina öron, men jag missar uppenbarligen något tekniskt här...
Klarar av gör den, men värmepumpen är inte effektiv. Du får läsa lite om carnaugh-processer och hur värmepumpar funkar under motorhuven så klarnar det.

Det är ju ett normalt driftsfall att det blir noll tempdiff, tex på sommaren, men om du under vintersäsong har väldigt liten diff så bör du sänka hastigheten på cirkulationspumpen.
 
  • Gilla
M5Peter och 1 till
  • Laddar…
om returtemperaturen kommer över 50 grader så stängs pumpen av för att inte skada pumpen...den kalla sidan klarar inte för varm retur...
Om du har fel inställning o element termostater så kommer pumpen stänga av och du fattar inte varför...

Därför är det bra att ha pumpen inställd så att den sköter sig själv ....dvs med ett bra intervall mellan framl o retur..
 
byggarätt: Faktum är att den ofta inte klarar komma upp i önskad temperatur vid dessa periodiska höjningar. Det ska tydligen vara lugnt då varmvattnet konstant håller över 50 grader ändå, men det ska ju funka så jag får ta och kontakta installatören ang. detta. Hur varmt ska det bli under en sådan höjning?

Men, hur uppträder VP då menar du?
 
  • Gilla
AgWeZ och 1 till
  • Laddar…
Svaret fick du i #2 Så låg som möjligt.

Däremot påstår kyltekniker att Dt på värmebärarsidan ska vara anpassat till kylmediet (6,5 grader med R407C)
Anledningen sägs vara att det är en blandning av gaser utan fast kondenseringstemperatur (glide), och att kondensorn arbetar optimalt när mediet daggar ur i hela spannet.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Hybridnyckel skrev:
byggarätt: Faktum är att den ofta inte klarar komma upp i önskad temperatur vid dessa periodiska höjningar. Det ska tydligen vara lugnt då varmvattnet konstant håller över 50 grader ändå, men det ska ju funka så jag får ta och kontakta installatören ang. detta. Hur varmt ska det bli under en sådan höjning?

Men, hur uppträder VP då menar du?
Det blir snabbt många olika saker med VP

1. bra intervall är 5 grader eller som kylmediet säger
2 så låg temp som möjligt på framledning men inte så lågt att effekten blir för låg..35 o uppåt
3 cirkulationen måste ge dig en lägre temp i retur..5 grader lägre...annars sänker du cirkulationshastigheten tills du får rätt eller ökar tills intervallet blir det som boken säger
4 se till att pumpen inte kan råka ut för överraskningar typ du stänger element...
5 när pumpen ska värma för legionella kan det påverka observera bara så att returen inte stiger över ok värde
6 ställ kurvan lite högre så slipper du komfortproblem i 0-2 intervallet
7 när du ställt in rör pumpen så sällan som möjligt den ska bara ha service o gå av sig själv
8 eldning..passa på i väderomslag med fallande temperaturer

lycka till

du har fått världens bästa värmesystem en vp
 
Ha koll på vad som händer om VP löser ut...så att elpatronen fungerar...
 
Glöm inte att även kalla sidan / köldbäraren ska ställas in. här är det 3 graders diff eller "vad boken säger" som gäller.
 
Ja det är mycket att tänka på. Tack för alla tips!
 
Man brukar rekommendera 7 graders delta på varma sidan men vid låg framledning blir det troligtvis lite högre pga att vp lämnar hög effekt. Det finns ingen min temp kör den temp du behöver för att få rätt temp inne så låg som möjligt med alla eller i alla fall de flesta termostater på max. En innegivare som kompenserar för tex blåst eller solinstrålning är ett bra komplement. Vid legionella körning kör många vp upp till max temp dvs så högt den klarar på framledning eller retur och sen toppar den de sista graderna med elpatron vad som är max temp är lite beroende på vilken vp du har.
 
  • Gilla
Hybridnyckel och 1 till
  • Laddar…
Mhmm jag trodde bara det var varmvattnet till kran som värmdes upp mot legionellan. Men det görs även med vattnet i uppvärmingsslingorna alltså?

Finns det vp som klarar legionella körningen utan hjälp av elpatron eller används den alltid i slutet av uppvärmningen, av alla vp?

Jag har inte nämnt i tråden att det är en varvtalsstyrd vp jag har. Gör detta någon skillnad för optimala framledningstemperaturer eller för vilken annan inställning som helst?
 
Nej, bara varvmattnet värms, inte uppvärmningsslingorna. När du värmer varmvatten går dock "framledning" via trevägsventilen till varmvattentanken, därav smurfens resonemang.
 
Hybridnyckel skrev:
Mhmm jag trodde bara det var varmvattnet till kran som värmdes upp mot legionellan. Men det görs även med vattnet i uppvärmingsslingorna alltså?

Finns det vp som klarar legionella körningen utan hjälp av elpatron eller används den alltid i slutet av uppvärmningen, av alla vp?

Jag har inte nämnt i tråden att det är en varvtalsstyrd vp jag har. Gör detta någon skillnad för optimala framledningstemperaturer eller för vilken annan inställning som helst?
Om det är en så pass modern vp så har den troligtvis auto styrda cp efter tex deltat. Vilken vp har du ?
 
MathiasS skrev:
Nej, bara varvmattnet värms, inte uppvärmningsslingorna. När du värmer varmvatten går dock "framledning" via trevägsventilen till varmvattentanken, därav smurfens resonemang.
Jo, ju mer jag tänker på det desto mer orimligt verkar det att slingorna skulle upp i såna temperaturer. Lite jobbigt en varm sommarkväll kanske. Tack för klargörandet.
 
smurfen72 skrev:
Om det är en så pass modern vp så har den troligtvis auto styrda cp efter tex deltat. Vilken vp har du ?
Okaj, nya termer igen. Kan delta vara skillnaden fram-retur kanske? Men cp då?

Det är en nibe F1255 4-16kW.

Aha! Cirkulationspump?
 
Diskussionen borde vara hur får jag värmepumpen att leverera maximal verkningsgrad från mitt VPhål ?

1. Om skillnaden mellan in o ut på kylkretsen brinerten är X vilken skillnad ska framledning Y o retur Z ha?

2. Hur ställer jag in värmekurvan så att Pumpen själv inte skickar för varmt vatten i retur?

3. AntiLegionella uppvärmningen hur styrs den?

4. Elpatronen styrs den på inställd framledning eller går den på separat termostat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.