Jag funderar på det här med framledningstemperatur, och kurvan i värmepumpen. Hur ska man resonera här? Högre framledningstemperatur värmer ju upp snabbare och borde medföra att mindre vatten behöver pumpas runt. Å andra sidan krävs förstås mer energi för att värma upp till högre temperatur. Så vad är rätt balans här, d.v.s. den framledningstemp som ger minst energiförbrukning? Ska man ha så låg framledningstemperatur som möjligt utan att innetempen börjar dala?
 
  • Gilla
bobstar och 3 till
  • Laddar…
För att göra det enkelt. Ju lägre framledning ju bättre COP. Dvs bättre COP, effektivare värmepump. Men man måste ha koll på mer parametrar än så. Bla skillnaden på fram och retur temp på både värmekretsen samt brine kretsen mm mm.
 
Du ska ha så låg temperatur som möjligt för då arbetar värmepumpen som mest effektivt (med högst verkningsgrad).

"Mindre vatten pumpas runt" - flödet i systemet är konstant och du ska ställa in det så att du får det temperaturfall (från framledning till retur) som ger värmepumpen högst verkningsgrad. Det brukar handla om 3-5 grader, står i instruktionsboken vad du ska sikta på.
 
Man bör tänka att värmepumpen är Europeisk och alla tillverkare strävar efter bästa testresultat vid 35 grader fram och 30 i retur det är standard för provning av värmepumpar.

Det innebär att alla komponenter är optimerade för dessa temperaturer och när man går utan för dessa kan någon annan parameter bli begränsande.

https://www.waermepumpe-austria.at/...ateien/EHPA_TestReg_DX-HP_V2.1_APRIL_2016.pdf
 
  • Gilla
Stimser
  • Laddar…
regleringen i de flesta vp är styrd med trestegsventil....låter o ger ljud ......

Låg framledningstemperatur ger färre start o stopp på vp......kontinuerlig drift...När högtempvatten i framledning når elementen så kan det smälla lite i rören dessa problem minskar med lägre framledning...

1. Börja med att sätta cirkulationen i systemet med lagom hastighet på cirkpumpen....(ljudlöst?)
2. Mät skillnaden mellan framledning o retur om väldigt stor öka cirkulationen se dock upp med att få för hög temp i returen för då löser högtempskyddet...ut
3.kontrollera hur VP gör när temperaturen är kring 2 grader ute o fallande så att värmekurvan ligger lite före så slipper du obehag

4 Kolla hur stor skillnad du har på brinert in o ut.... det är bra om du har ungefär samma intervall på framledning o retur eller mindre med låg framledningstemperatur
 
  • Gilla
Ribban60
  • Laddar…
Oj, här var ni på hugget! Då har jag det lite klarare för mig... Det är alltså skillnaden mellan framledning och retur man ska hålla koll på i första hand, och försöka hålla denna mellan 3-5 grader (eller vad det nu står i instruktionsboken).
Eller kan jag testa att sänka kurvan och ha så lågt som möjligt, tills jag märken att den inte klarar hålla önskad innetemp? Elpatronen är avstängd så det är ingen risk att den går igång.
Erik_X: Menar du att det inte lönar sig att ha lägre framtemp än 35, och att man bör hålla kurvan på 35 så långt utetempen tillåter?

Extra fråga för att förtydliga: Om det är ganska varmt ute och jag har en låg framledningstemp och ser att returtempen är nästan lika hög, är det lönsamt att höja framtemp då för att få ett optimalt temperaturfall mellan fram och retur?

MathiasS skrev:
"Mindre vatten pumpas runt" - flödet i systemet är konstant
Jo jag tänkte att kanske var så och var på väg att ändra mitt inlägg och fråga detta, men tänkte att är det inte så så protesterar väl någon. Bra!

Tack för all hjälp! Utan er skulle det ta alldeles för lång tid att sätta sig in i värmepumpsvärlden verkar det som... Många parametrar är det.
 
Du ska ha så låg framledning som möjligt. Punkt.

Välj så låg kurva som möjligt, som fortfarande ger den innetemp du vill ha. Framledningstemperaturen är ju styrd av en yttertemperaturgivare, via den kurvlutning du ställer in.
 
Ok. Kort och koncist. Då kör jag på det. Tack.
 
Det brukar alltid vara rätt att ha så låg framledning som möjligt men, Pumparna är optimerade för körningen 35 -30. Man ska inte underskatta vad en tillverkare gör för att vara bäst i test.
 
Hybridnyckel skrev:
Extra fråga för att förtydliga: Om det är ganska varmt ute och jag har en låg framledningstemp och ser att returtempen är nästan lika hög, är det lönsamt att höja framtemp då för att få ett optimalt temperaturfall mellan fram och retur?
OBS! Alla dessa inställningar ska göras när kompressorn går. Dvs när värmepumpen tillverkar värme till radiatorerna eller golvvärmen. Ej när den kör tappvatten eller står still. Returtempen får aldrig vara detsamma som framtempen när pumpen går. Aldrig! Du kortsluter systemet och det kan bli en elpanna av din värmepump istället.
 
Redigerat:
Oj, hur i hela friden går det till?
Jag ska alltså inte höja framtemp/ändra kurvan om inte kompressorn går och värme produceras?
Vad händer om kompressorn stannar medan jag är i inställningarna och pillar?
 
  • Gilla
Marleek
  • Laddar…
OBS! var vaksam på att du inte får för varmt vatten i returen det är därför som folk plockar bort stänger av termostaterna på elementen så att du slipper helt plötsligt att alla elementen skickar varmvatten i retur till pumpen och då löser skyddet eller att du skadar VP !

Som sagt med snikkurva inställd så kan pumpen få lite komfortproblem kring temperaturer 0-2 plusgrader o väderomslag..Man glömmer att en VP inte har så hög effekt...jag löser detta med att ha 2graders övertemp på kurvan vid 0-2 intervallet i utetemp
 
Hybridnyckel skrev:
Oj, hur i hela friden går det till?
Jag ska alltså inte höja framtemp/ändra kurvan om inte kompressorn går och värme produceras?
Vad händer om kompressorn stannar medan jag är i inställningarna och pillar?
Jo självklart kan du det. Jag var kanske lite otydlig. Det jag menade var att om du ska pilla med inställningarna för att öka eller sänka skillnaden mellan framledning och retur. Som du gör med hastigheten på cirkulationspumpen så måste kompressorn gå och varit igång några minuter. Annars blir det helt fel.

Vanliga kurvinställningar etc kan du göra närsom. Vänta ett dygn mellan ändringarna innan du ändrar igen. Värmepumpar är ett trögt system. Försök hitta kurvan på vintrar när det är kallt.
 
  • Gilla
Nibefighter
  • Laddar…
Ja att man kan ha en "puckel" runt nollan har jag hört. Men det kan jag ju justera sen om jag märker att det blir kallt, och elda lite i spisen tills att jag fått ordning på kurvan.

Vårt barn har ju varit och vridigt på reglagen på radiatorerna ibland, annars är de fullt öppna på hela bottenplan. På övervåningen har vi ibland sänkt lite för det blir för varmt där annars, och att det då sparar lite el att dra ner dem för att få varmare returvatten. Men då ska jag alltså hålla kolla på att inte returtempen gå i närheten av framtempen?

Jag förstår inte varför pumpen inte klarar av returvatten av samma temp som framledningen. Kan den inte skicka ut det igen då, utan att behöva värma ytterligare? Låter energisnålt och bra i mina öron, men jag missar uppenbarligen något tekniskt här...
 
Redigerat:
Bli inte överraskad av hur VP uppträder när den värmer upp varmvattnet över legionella temp med elpatronen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.