O
Kommunalt vatten är ett roligt kapitel... Bara för att grannen har kommunalt vatten så är det inte säkert att man själv har det... Det går inte att koppla på heller.... inte för att jag har förstått varför, men det finns säkert en anledning.
En kompis råkade ut för samma sak... Grannarna mitt emot, har Kommunalt VA men han fick skaffa eget avlopp...
 
Så hur mina kära goda rådsmän, hur hade ni formulerat er på överklagan som skall vara inne snart då ?

Ligger ett föreliggande på min tomt om nytt avlopp tanken var att göra ett gemensamt.

Ska jag skriva i överklagan att jag vill ha en programsamrådsverkan då ?
 
Du hemställer hos kommunstyrelsen om att den ska inleda ett planuppdrag. Innan du kan göra det måste du fixa en VA-lösning som hälsovårdsnämnden accepterar. Dessutom kommer man att begära att du som exploatör undertecknar ett avtal om att du betalar vad detaljplanen kommer att kosta.

Jag ska kanske förtydliga mig, att det kostar en hel del att skaffa sig byggrätt på det här viset. Dessutom är det inte säkert att kommunen går med på ett planarbete som omfattar bara ett litet obetydligt stycke mark (så kallad "frimärksplan"). Det var därför jag tipsade om samarbete med flera exploatörer.

Spindel i nätet är Byggnadskontorets stadsarkitekt eller planingenjör. De kan berätta om både formaliteterna och dina konkreta möjligheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.