Hejsan!

För att fatta mig kort så har jag blivit nekad bygglov. Något som jag inte hade räknat med överhuvudtaget, för när jag köpte huset ringde jag kommunen ett par ggr och fick prata med 2 olika på bygglovs avd. Och enligt dom skulle det inte vara några som helst problem att få bygglov på den tomten som ingick i hus affären ( Därför jag köpte huset ). Och nu i efterhand har det slagit mig att man ska fan ta papper på allt idag, men till det positiva så har jag ett vittne som hörde allt via telefonen.


Men åter till bygglovet eller rättare sagt förhandsbeskedet. Hur formulerar jag mig bäst, måste verkligen ha detta bygglovet.

Hoppas ni experter kan ge mig en god formulering så jag inte tabbar mig


20140716_183613.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Herrejösses vilket flum!!! Fanns det något endaste klart skäl till avslag? Skrämmande dåligt. Det verkar som att nämnden helt enkelt ville ta helg och gå hem.....
 
Enligt statsarkitekten så följer den inte översiktsplanen, men det var inget jag fått höra utav dom ja frågat! Dom kunde inte se några som helst problem! Så ja detta är flummigt men ja kan inte sånna här saker tyvärr, vet inte om dom alltid är så här flummiga!?
 
Ingen detaljplan för området ?
 
Ligger utanför detaljplanen tror jag !?
 
Jo det gör det.
 
Det är väl inget flummigt? Området omfattas av översiktplanen där det framgår att ny bebyggelse inte ska tillåtas. Anledningen är att man vill planera området i alla fall med avseende på VA men gissningsvis vill man göra en detaljplan också. Tyvärr tar detta 10-20 år.

Den underliggande anledningen är nog att Skårtorp är nära flygplatsen och fick tidigare inte bebyggas av bullerskäl, men nu har bestämmelserna ändrats (http://www.harrydaposten.se/2013/01/ppning-fr-att-bygga-ut-i-skrtorp/, http://www.gp.se/nyheter/molndalharryda/1.975714-vill-bygga-trots-flygtrafik) och då vill kommun planera området innan rusningen sätter in.

Att det råder byggstopp i ett område medan kommunen funderar på planeringen i något decennium eller två är inte helt ovanligt har jag fått för mig.

Jag skulle själv börja med att läsa översiktsplanen (det kanske finns någon öppning?) och dessutom kolla om det finns nybyggda hus i närheten. Gör det det kan man kolla varför de fick byggas.

Det är naturligtvis ett elände att de sa något annat i telefon.

(Ett annat elände som kommer sedan är kostnaden för kommunalt VA plus vägkostnaden, så se till att ha 500 kkr i spargrisen.)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vet inte vad det är för kryphål då isf?

Grannen har byggt nytt men det är pga han har kommunalt vid sig pga en golfbana! Och det går inte med fler anslutningar säger dom!

Sen ligger det ett åläggande om nytt avlopp för min del måste skaffa infiltration, och min tanke var att göra en gemensam infiltration på såsätt blir det ju inte fler avlopp i den bemärkelsen!
 
"Går inte med fler anslutningar" - där har du kanske något att dra i. Hur ser det beslutet ut och har kommunen helt på fötterna där?

Annars kanske du kan argumentera att eftersom grannen tydligen har kommunalt VA så kan det inte bli fråga om några större ändringar just i ditt närområde när väl hela området blir detaljplanerat och VA byggs ut.I så fall kanske du kan få dispens för sluten avloppstank tills dess VA-nätet kommer.
 
Jag fick till svars då jag ligger nära kopplingen att det går inte och skulle bli orättvist mot alla andra och koppla på mig och det skulle bli övertryck! Och inget dom har råd med nu "/

Men största anledningen som jag förstått det är att dom inte vill ha fler separata avlopp och med min idee om att köra ett gemensamt så blir det ju inte så "mycket mer"

Men att dom lova mig att det inte skulle vara några problem att få bygglov borde ju väga upp något även om jag inte har det på papper? Har ju ett vittnesmål istället!

Måste ha detta bygglov annars får jag sälja :(
 
Låter som att det är läge att leta upp en jurist som kan hitta ett lämpligt sätt att attackera kommunen!
 
Översiktsplaner är inte juridiskt bindande. Men det är å andra sidan inte heller muntliga och felaktiga telefonbesked. Den här saken vinner man heller inte med den sortens formaliteter.

I klartext menar nämnden att det är helt okey att exploatera området via en planprocess. Man är positivt inställd till bebyggelse, men vill ha en exploatering i samlat grepp. Det mest konstruktiva är därför att begära programsamråd i samverkan med andra - och gärna större - fastighetsägare, som delar ditt intresse av exploatering.

Kort sagt: Don´t beat them, but join them!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag uppfattar det likadant som "billy_baver": att de inte vill ha enstaka utbyggnader nu, för det gör det krångligare när de i framtiden vill möjliggöra en större expolatering. Av någon anledning är nämligen barnen svårare att räkna i hus som inte är byggda samtidigt och med ett likartat utseende.
 
Det är nog inte baranaräkning som ligger bakom, utan att enstaka hus riskerar att hamna där det borde byggas en väg eller en skola.
 
Man kan ju då tycka att en redan avstyckad fastighet borde kunna få bebyggas, särskilt om grannfastigheten redan har kommunalt VA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.