Ja, armering där i blir ganska överflödig egentligen.
Det låter som att det blir för lågt(50-60mm täck?) för att agera sprickarmering och är inte resten av plattan armerad vinner du inte mycket på att armera den smala biten.
 
H
Ursäkta trådkapningen
Vilken typ av betong ska jag annvända när jag ska gjuta igen "diket" efter avloppsbytet.
Grov eller fin eller någon annan sort?

Kommer betongen att sjunka ihop i "diket" när betongen har brunnit klart så att jag måste efter gjuta med flytspackel för att hamna i rätt nivå mot befintligt golv?
 
E
H H-Thomasson skrev:
Ursäkta trådkapningen
Vilken typ av betong ska jag annvända när jag ska gjuta igen "diket" efter avloppsbytet.
Grov eller fin eller någon annan sort?

Kommer betongen att sjunka ihop i "diket" när betongen har brunnit klart så att jag måste efter gjuta med flytspackel för att hamna i rätt nivå mot befintligt golv?

Grovbetong räcker långt, så länge du har kompakterat underlaget så kommer det inte sjunka ihop. För att få en fin yta så glättar du ytan någon timma efter gjutning. Gör du detta noggrant blir det nästan som flytspackel.
 
  • Gilla
vackermyren
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Ursäkta trådkapningen
Vilken typ av betong ska jag annvända när jag ska gjuta igen "diket" efter avloppsbytet.
Grov eller fin eller någon annan sort?

Kommer betongen att sjunka ihop i "diket" när betongen har brunnit klart så att jag måste efter gjuta med flytspackel för att hamna i rätt nivå mot befintligt golv?
Som ovan säger, grovbetong. Det kommer att sjunka ihop lite, men det är såpass lite. Hur noga du gjuter påverkar mer än det lilla det krymper.
 
H
Tack för svaren.
Måste jag vibrera betongen. Hur gör jag det lättas om jag inte har tillgång till en vibrator?
 
H H-Thomasson skrev:
Tack för svaren.
Måste jag vibrera betongen. Hur gör jag det lättas om jag inte har tillgång till en vibrator?
På ett eller annat sätt, ja. För att få ur överflödig luft, få ner ballasten ordentligt samt att gjuta ihop olika gjutpallar. Det sistnämnda blir ju inte aktuellt i en så liten gjutning.
Det du kan göra är att ta en regelbit och "gunga" betongen, men gör det allteftersom du lägger ut och inte när det är färdigt.
 
E
H H-Thomasson skrev:
Tack för svaren.
Måste jag vibrera betongen. Hur gör jag det lättas om jag inte har tillgång till en vibrator?
Hyr vibb eller kör med sjölvkompakterande betong men det blir svårt då jag gissar att du blandar själv och inte tar ut en bil?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.