F Fredrik K80 skrev:
Jo visst men jag syftar på nu, dvs om man tar bort en armatur så måste trådarna täckas av dosa
Eller en ny armatur.
 
useless useless skrev:
Eller en ny armatur.
Precis.

Alfredo Alfredo skrev:
Ska och ska. Jag kan hålla med om att det kan vara ett bra råd, speciellt till en oerfaren lekman. Något "ska" som att det är ett "lagkrav" eller liknade finns dock inte, och det är heller ofta inte praktiskt lämpligt.

Och?
 
PeterDittmerJurist PeterDittmerJurist skrev:
Vilken normal rättspraxis du syftar på har jag ingen aning om och det behöver du inte försöka förklara om du inte vill.
Att en handling som i sin helhet är tillåten skulle kunna anses brottslig om den avbryts "halvvägs" Jag kan då inte komma på någon sådan situation mer än då möjligen lampbytet som avbryts efter urkoppling.
 
  • Gilla
Greggen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ska och ska. Jag kan hålla med om att det kan vara ett bra råd, speciellt till en oerfaren lekman. Något "ska" som att det är ett "lagkrav" eller liknade finns dock inte, och det är heller ofta inte praktiskt lämpligt.
När är det inte lämpligt? Du bryter den ju bara under någon minut och jag ser det som en bra möjlighet att se att huset startar upp korrekt efter strömavbrott. Alla elektriker hos mig har också brutit huvudströmbrytaren under den minut det tar att koppla in den nya anslutningen.
 
S sjoelund skrev:
När är det inte lämpligt?
När du behöver el i andra delar av anläggningen. Det kan vara så enkelt som att du behöver belysning för att se vad du gör.
 
Alfredo Alfredo skrev:
När du behöver el i andra delar av anläggningen. Det kan vara så enkelt som att du behöver belysning för att se vad du gör.
Därför Gud gav oss mobiltelefonen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Så enligt den listan är det ok att riva ut inbyggda spotlights i vardagsrummet. Nja.
Nej, de räknas som fast lysrörsarmatur/fast badrums- och kökslampa. Listan är skriven utifrån perspektivet att infällda spotlights inte existerar.
 
I Ironside skrev:
Märklig listan, så om jag har 15 infällda märket högtalare med förstärkare och grejer så får jag inte ta med det till nya huset?
Det är en typisk sådan sak som du måste diskutera med köparen. Om du tar med dem och de lämnar stora hål är det rimligt att du bygger igen hålen före avflyttning om inte köparen har tänkt sig något linkande eller ändå ska bygga om.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Att en handling som i sin helhet är tillåten skulle kunna anses brottslig om den avbryts "halvvägs" Jag kan då inte komma på någon sådan situation mer än då möjligen lampbytet som avbryts efter urkoppling.
Jag tror du krånglar till det i onödan. I de flesta fall är skillnaden mellan en urkoppling och ett byte uppenbar. Därför har Elsäkerhetsverket inte detaljreglerat vad som är vad och vad som händer om man avbryter ett byte.

Men du kan ju till exempel jämföra med en nybyggnation. Att bebygga en fastighet är ju också något som är tillåtet som en del av en viss process, men annars otillåtet.

Att avbryta en bygglovsprocess mitt i och inte slutföra i enlighet med regelverket är också otillåtet och kan få olika förelägganden och viten som påföljd.

Det finns mängder med saker som bara är tillåtet i ett visst sammanhang och mängder med processer som man inte får avbryta mitt i hur som helst.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K Kabehusvagn3328 skrev:
Grejen är vid försäljning att koppla bort all el som gjorts av icke behörig, och sälja utan den elen, mina alla golv bortkopplad och säljs kallt, det är till nya ägaren att koppla in eller skrota för att vara fri försäkring mässigt. Min altan ( kuvös) bortkopplad med golvärme och infra. Hur går man tillväga om elelektrikem är avliden vid tillträdet, och dåliga installationer som dömts ut vid besiktning och farliga, det bästa sälja utan all el som inte gjorts behörig, jag förstår insändaren
Varför då? Om elendragningen är korrekt utförd är den korrekt utförd, det spelar ingen roll om den är gjord av en fackman eller inte när den väl är gjord.

S Sona2012 skrev:
Jag frågar inte om varje detalj . MEN allt av betydelse för mig frågar jag om , tex vill jag verkligen ha ett nätverksuttag vid fönsterbänken i ett rum kollar jag om det finns alternativt kontrollerar att det finns möjlighet att sätta upp en schwitz i det rummet.Likaså finns det en armatur jag aldrig sett tidigare frågar jag om den kommer vara kvar. Ett kök/ badrum frågar jag som sagt om helheten kommer lämnas intakt vilket innebär att handdukstork och handtag förväntas vara kvar utan att behöva ta upp varje enskild del.
Jag vidhåller att det är klart enklare för samtliga inblandade om säljaren noterar vad den har tänkt ta med sig istället för att köparen ska behöva fråga om alla specifika saker.
Att det inte nödvändigtvis fungerar så är en annan sak.

S steve5432 skrev:
Nu var ju detta bara ett exempel. Vi har en designerlampa som vi köpte i Italien, som sitter fast monterad på en vägg i trappan. Den tar vi absolut med oss när vi flyttar.
Då är ju frågan, kommer du att informera om detta i prospekt/frågelista eller förväntar du dig att köparen förstår det självmant eller ställer frågan om just denna lampa?
 
S sjoelund skrev:
När är det inte lämpligt? Du bryter den ju bara under någon minut och jag ser det som en bra möjlighet att se att huset startar upp korrekt efter strömavbrott. Alla elektriker hos mig har också brutit huvudströmbrytaren under den minut det tar att koppla in den nya anslutningen.
Normalt sett bryter du ju bara till den grupp du jobbar på. Onödigt att släcka allt. Sedan måste ju såklart en spänningslöshetskontroll Göras. Att bara slå av huvudbrytaren är inte att lita på
 
Jag tycker lamparmatur- och elbranschen misslyckats rejält. Fasta installationen ska ju vara utförd enligt regelverket men är inte anpassat för de armaturer som säljs. Ju mer armatur- och ljusdesign, ju mer ”fulel” blir det. Det gäller ju även nya bostäder där lamputtag demonteras för att montera armaturer vars design inte anpassats elbranschens takuttag, numera EU-standardidiserade.

Man ska förstås inte skruva bort krok och uttag utan bara sätta i en kontakt med sladden från designarmaturen. Armaturen skruvas fast direkt i taket intill uttaget eller på annan valfri plats i taket. (Eller anlita elektriker).

IKEA har en del intressanta lösningar och är relativt duktiga på att göra armaturer med hög elsäkerhet.
Men med Nymåne blir själva plafonden formellt en del av den den fasta installationen.
IKEA-instruktionsmanual, montering, elektrisk koppling, steg 6, detaljerad illustration, svartvit, zoomade instruktionsbubblor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Smart upphängning i takuttagets krok, men det följer med en slang för att skapa den dubbla skyddsbarriären men som dock fästs i armaturen. :oops: Man borde även varna för att trycka i kablarna i snabbkopplingsplinten enligt anvisningen måste utföras av elektriker.

Jag hade inte insett allvaret i att vid avflyttning ta med sig en lampa som är fast ansluten med en sockerbit eller snabbkopplingsklämma (typ Ikeas).
Takmonterad elinstallation utan armatur, med synliga kablar och kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har säljaren olagligen tagit med sig en fast installerad taklampa.

Men varför krångla till det?
Mitt råd blir således att montera lamputtag för sladdmontage på trådarna, inte lämna sockerbiten som avslöjar att lampan varit fast installerad och inte bara sätta eltejp om trådarna varit direkt anslutna i lampans anslutningsplint.
Takuttag med exponerade trådar och en ej monterad strömkontakt. Installationsarbete verkar pågående eller ofullständigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Mitt råd blir således att montera lamputtag för sladdmontage på trådarna,
Fast inte heller detta duger egentligen då enkelisolerad FK är åtkomlig. Trots att den sitter på hög höjd och trots att det ser ut så "överallt" och trots att jag tycker det är helt normalt. :oops:
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
När du behöver el i andra delar av anläggningen. Det kan vara så enkelt som att du behöver belysning för att se vad du gör.
Jag har aldrig sett en elektriker utan pannlampa… Ärligt talat.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast inte heller detta duger egentligen då enkelisolerad FK är åtkomlig. Trots att den sitter på hög höjd och trots att det ser ut så "överallt" och trots att jag tycker det är helt normalt. :oops:
Ändå eoner bättre då till och med en helt okunnig klarar av att hänga upp en lampa på kroken och sticka i en stickpropp. Sitter det även en skyddsslang på som diskuterats tidigare i tråden så är det ju ännu bättre.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.