Att komma med en morrande hund är att eskalera.

OM vi då håller det till att detta gäller hemfridzon så får du rent teoretiskt ta till så mycket våld som behövs för att avlägsna inkräktare enl. nödvärnsrätten. I princip så tycker jag att jag som då inte är duktig på att slåss borde kunna hävda att min enda chans är att klippa till oväntat. Så därför smyger jag mig upp med ett järnrör och klipper till så hårt jag kan utan förvarning, det är ju min enda chans..,

Så funkar det inte, jag skulle få skaka galler länge om jag följer lagens bokstav.

Men som sagt resonemanget gäller om det strikt är solklart att detta är inom hemfridzonen, och det är möjligt att det går att få det till hemfridzon, men det är absolut inte klart att så är fallet.
 
Du får säga vad du vill Troberg men det första bör vara att utreda rättsläget och då menar jag inte genom ett innoficiellt samtal med en tjänsteman utan att med all säkerhet få fastställt att allemansrätt av någon unik anledning ej kan gälla då det är din tomt, att strandskydd ej är aktuellt.

När detta är utrett så bör du tydliggöra för omgivningen genom höga staket och skyltar att det är din privata egendom.

Att börja diskutera om vapen och att du inte eskalerar nivå utan möter hot med lika medel etc blir i mina ögon bara barnsligt och löjligt. Ingen vettig människa kan sitta och ge dig tips på hur du ska balansera på nödvärnsrättens tunna linje för att avskräcka andra från att beträda din mark. Det är inte särskilt tillrådigt heller att försöka i hotfulla situationer hålla en exakt nivå för att vara inom nödvärnsrätten. Är ni en familj där kvinnan och dottern i huset både frodas i att få avhysa människor och mannen sedermera med olika hotnivåer bistå så bör ni i mina ögon försöka hitta andra sätt att utöva detta men under mindre riskabla former för er själva och andra
 
  • Gilla
Noobe och 15 till
  • Laddar…
Ser att jag måste förtydliga mitt tidigare inlägg. Tanken att smyga upp med järnröret som jag iofs. tycker är en fullt logisk tolkning av nödvärnsrätten, håller aldrig oavsett hur säker jag är på att jag är inom min hemfridzon, eller hur säker jag är på att det är min enda chans att få bort inkräktaren.
 
harry73
intressant läsning om allemansrätt:
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf


Även om folk inte få gå över din tomtmark för att nå stranden borde de kunna ta båten dit, simma dit eller åka skridsko på vintern och vistas på din badplats. Om dy har en brygga får de även förtöja båten vid din brygga. (sida 52)

Vanligvis utsträcker tomtmark sig mellan 10m och 70m från bostadshuset, men i undantag längre (t ex herrgårdar med park) (sida 16-18, 27)
 
Jag passade på att titta igen på flygbilden som finns i tråden från förra året. Där ser man ganska tydligt att det går att passera till stranden utan att gå speciellt nära boningshuset. Hemfridzonen gäller boningshuset, och bara helt försumbart område runt uthus och liknande.
 
harry73
Troberg skrev:
Se mina kommentarer om strandskydd och allemansrätt ovan.
Om strandskyddet gäller eller ej är slutligen upp till regeringsrätten, så dit samtal med kommunen gör säkert att du står starkare och kanske får bygglov beviljat om du vill, men inte att du kan jaga bort folk utan vidare. Och även om strandskyddet inte gäller hos dig kan alemansrätten fortfarande gälla.

Troberg skrev:
Fast det är liksom inte en option att undvika när han är på min mark.
Om du är med fru och barn i din trädgård och en drogpåverkad man hotar dig och din familj är det nog bäst att du går in, låser huset och ringer 112 och inte lägger ner telefonen tills polisen har kommit.
 
Att komma med en morrande hund är att eskalera.
Hunden började inte skälla förrän inkräktaren börjat bli aggressiv.

OM vi då håller det till att detta gäller hemfridzon så får du rent teoretiskt ta till så mycket våld som behövs för att avlägsna inkräktare enl. nödvärnsrätten.
Jag vill vara tydlig med att det enda våld jag överhuvudtaget haft planer på att initiera hade varit att släpa ut inkräktaren.

Du får säga vad du vill Troberg men det första bör vara att utreda rättsläget och då menar jag inte genom ett innoficiellt samtal med en tjänsteman utan att med all säkerhet få fastställt att allemansrätt av någon unik anledning ej kan gälla då det är din tomt, att strandskydd ej är aktuellt.
Jag finner den biten av frågan ointressant. Jag är rimligt säker på min sak, om om det skulle krävas så får jag väl flytta ut min egendom från allemansrätt och strandskydd.

När detta är utrett så bör du tydliggöra för omgivningen genom höga staket och skyltar att det är din privata egendom.
Skyltar finns redan, troligen cirka 50 st, utspridda över tomten och längs gränsen.

Högt staket kommer inte på fråga, jag vill inte blockera min utsikt och det är dessutom en ekonomisk fråga. Jag vill inte heller skapa ett visuellt intryck av en gated community, ett fenomen som jag ogillar.

Att börja diskutera om vapen och att du inte eskalerar nivå utan möter hot med lika medel etc blir i mina ögon bara barnsligt och löjligt. Ingen vettig människa kan sitta och ge dig tips på hur du ska balansera på nödvärnsrättens tunna linje för att avskräcka andra från att beträda din mark. Det är inte särskilt tillrådigt heller att försöka i hotfulla situationer hålla en exakt nivå för att vara inom nödvärnsrätten. Är ni en familj där kvinnan och dottern i huset både frodas i att få avhysa människor och mannen sedermera med olika hotnivåer bistå så bör ni i mina ögon försöka hitta andra sätt att utöva detta men under mindre riskabla former för er själva och andra
Ehm, du har missförstått allt.

* Jag har ingen intention att på något sätt maximera nödvärnsrätten. Det handlar snarare om hur mycket stryk jag behöver ta innan jag får agera. Däremot så är nödvärnsrätten något som man i en konfliktsituation måste hålla i bakhuvudet och förhålla sig till, det kan man inte komma från.
* Jag skulle inte säga att sambo och barn frodas av att avhysa folk, men jag finner det obehagligt, vilket de inte gör. De tycker det är skoj att vara sarkastisk mot de som blir störiga, inte mer.
* Jag hotade aldrig på något sätt inkräktaren. Jag informerade honom om att han varit otrevlig mot min familj och att han inkräktade, och sade åt honom att lämna min mark. Om han inte gjorde det så skulle jag avlägsna honom. Jag tror att jag är väl inom mina rättigheter där.

Vanligvis utsträcker tomtmark sig mellan 10m och 70m från bostadshuset, men i undantag längre (t ex herrgårdar med park) (sida 16-18, 27)
Det undantaget kan mycket väl gälla här. Det är en större fastighet, sammanhängande skött (det vill säga, det är skött gräsmatta, med träd och andra planteringar över hela tomten fram till badplatsen) och tillräckligt etablerad för att fastigheten ska ha ett allmänt accepterat namn (man kan till och med framgångsrikt söka på det namnet i diverse karttjänster på internet, och det nämns i en sång från mitten av 1600-talet).

Det spelar också in att enda vägarna till platsen ifråga gör mycket nära husen.

Jag passade på att titta igen på flygbilden som finns i tråden från förra året. Där ser man ganska tydligt att det går att passera till stranden utan att gå speciellt nära boningshuset. Hemfridzonen gäller boningshuset, och bara helt försumbart område runt uthus och liknande.
Nope, den vägen du tänker på är numera avspärrad med en bom. På sikt ska jag ta bort den helt (gräva av och plantera buskar).

Om du är med fru och barn i din trädgård och en drogpåverkad man hotar dig och din familj är det nog bäst att du går in, låser huset och ringer 112 och inte lägger ner telefonen tills polisen har kommit.
Det är min mark. Det är därför i första hand mitt ansvar, inte polisens. Skulle jag misslyckas så kan polisen ta hand om det.
 
Troberg skrev:
Allemansrätten: Inte applicerbar, då man måste passera alldeles intill huset för att nå dit.
Men nu var han ju redan där?
 
Troberg... Att gå fram till den inkräktande med hunden i kopplet och avisa till honom / henne är helt ok.
Hotar personen dig verbalt kan du inget göra mer än att hålla dig lugn och fortsätta avisa.
Går personen till angrepp och vill slå dig med knytnävarna måste du låta han slå ett slag först innan du slår tillbaka i nödvärn... Oftast så slår inte folk om man har med sig en hund som kan skälla till eller morra.
Skulle du bli rejält attackerad släpp hunden fri utan koppel så får du nog hjälp av den :)
Bruka under inga förhållanden våld först.... då är det inte nödvärn.
 
Men nu var han ju redan där?
Han kom med cykel, inte helikopter.

Troberg... Att gå fram till den inkräktande med hunden i kopplet och avisa till honom / henne är helt ok.
Hunden var inte kopplad, men gick aldrig nära honom, utan stannade vid sambon och dottern, cirka 5 meter från honom.

Bruka under inga förhållanden våld först.... då är det inte nödvärn.
Jag vet (med ett undantag, och det är att man faktiskt får möta ett trovärdigt hot med våld).

Likaså är det viktigt att man slutar direkt motståndaren går ner eller flyr. Sparkar man på en som ligger så är man rökt (av någon underlig anledning gällde inte detta i Rödeby, där angriparen låg ned, skjuten och hjälplös, och försvararen hann gå in och ladda om och sedan gå ut och skjuta honom igen, och kom undan med det...).

Grundprincipen är att man får möta ett hot proportionellt, men att man skall sluta när hotet är över. Eller, egentligen, man får inte, men man beviljas ansvarsfrihet. Det är lagens sätt att säga "Man får inte slåss, men vi fattar att du inte hade något val, så vi låter det passera.".

Rätt stor skillnad mot "Castle doctrine" som används i exempelvis stora delar av USA, med andra ord.
 
Värt att notera var också att han inte badade. Med det vattenflöde det är nu så skulle han varit ute i havet fortare än en guldfisk i en toalett...

Jag tror inte att någon variant av allemansrätten täcker att man sitter och drogar på annans tomt.
 
Säg inte åt inkräktaren vad du vill eller ska göra med denna om han/hon inte försvinner.
Då kan du åka på olaga hot :)
Jag försvarade min dotter mot en kvinna som skulle ge henne stryk... det uppstod ett gräl mellen kvinnan och mig (verbalt) hon skulle skicka folk på mig osv.. jag svarade emot henne och sa vad jag tyckte och tänkte.
1timme senare hade jag polisen hos mig och jag var anmäld för olaga hot... det blev nerlagt direkt då ett vittne hade sett allting.. så tänk på vad du säger till inkräktarna :confused:
 
harry73
Troberg skrev:
Det undantaget kan mycket väl gälla här. Det är en större fastighet, sammanhängande skött (det vill säga, det är skött gräsmatta, med träd och andra planteringar över hela tomten fram till badplatsen) och tillräckligt etablerad för att fastigheten ska ha ett allmänt accepterat namn (man kan till och med framgångsrikt söka på det namnet i diverse karttjänster på internet, och det nämns i en sång från mitten av 1600-talet).
'Det undantaget kan mycket väl gälla här' och 'Jag är rätt så säker på min sak' är två olika saker. Antingen är du säker på din sak eftersom det finns ett skriftligt beslut (kommun, länsstyrelse, förvaltningsrätt, mm) eller så är du inte helt säker. Och då skulle jag vara försiktig med att avvisa folk med hjälp av hund eller basebollträ.
Säkert eftersom folk har haft en sedvana att bada på din badplats.

Troberg skrev:
Nope, den vägen du tänker på är numera avspärrad med en bom. På sikt ska jag ta bort den helt (gräva av och plantera buskar).
En väg som är avspärrad med bom gör att folk inte längre kan ta sig in med bilen. Det påverkar däremot inte allemansrätten för gående, cyklister och i viss mån ridande.
Om du stänger av badplatsen helt kan allmänheten vända sig till länsstyrelsen, som kan tvinga dig att öppna den igen.

Troberg skrev:
Det är min mark. Det är därför i första hand mitt ansvar, inte polisens. Skulle jag misslyckas så kan polisen ta hand om det.
Det är dit barn, om du hamnar i bråk med en drogpåverkad person är det nog bäst att ser till att få henne säkert istället för att hävda din hemfrid alltför tydlig.
 
harry73
Troberg skrev:
Värt att notera var också att han inte badade. Med det vattenflöde det är nu så skulle han varit ute i havet fortare än en guldfisk i en toalett...

Jag tror inte att någon variant av allemansrätten täcker att man sitter och drogar på annans tomt.
Man behöver inte bada för att allemansrätten ska gälla.
Man får inte droga, men det betyder inte att du får leka farbror polis när han gör det på din mark
 
Allemansrätten är en av de bättre lagarna vi har i Sverige och bara för att du tycker eller vill ha en egen badplats, får man inte det.

Ur allemansrätten
"Länsstyrelsen kan förelägga markägaren att på det allmännas bekostnad göra passage möjlig, till exempel genom att öppna grind i stängslet omkring ett sådant område. Om han har satt upp stängsel bara för att stänga ute allmänheten kan han till och med tvingas att ta bort hela stängslet. Allemansrätten kan inte utvidgas genom stängselgenombrott, den bara bevaras på samma sätt som innan stängslet sattes upp."
och

"Markägaren kan också tänkas vilja anlägga trädgårdsrabatter, terrasser, fasta sittplatser, bryggor etc. omkring en eftertraktad badplats. Anordningar av det slaget kan utvidga tomten. Men sådana anläggningar är det som huvudregel förbjudet att uppföra på strandskyddsområden utanför tomten. Bryter markägaren mot förbudet riskerar han att straffas (29 kap. 8 § punkt 5 miljöbalken), och dessutom kan han få ett föreläggande att återställa området i tidigare skick på egen bekostnad. Samma regler gäller för privata stängsel, som intebehövs för jordbruk, skogsbruk eller fiske; också dessa skall prövas och ha dispens för att få sättasupp inom strandskyddsområde. (Se 7 kap. 16 och 17 § § miljöbalken.)"
Låter som din kommun är väldigt snäll mot dig om du har lyckats fått bygglov även fast det är strandskydd.. Eller så är du väldigt rik.Brukar hjälpa.

Låter som om du behöver en tillsägelse av en myndighet som berättar för dig att enligt lag har folk rätt att bada där och du begår lagbrott när du jagar bort dem.

Kanske dags för länstyrelsen att ta en närmare titt på din fastighet
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.