Nja, kanske lite för brutalt för min smak.

Påminner lite om ett råd jag hörde (för revolver): Skjut, i tur och ordning, två skott i kroppen, tre i huvudet och ett i taket. Sedan kan man peka på taket och säga: "Titta, jag sköt varningsskott först!".

Men, nej, nödvärn ska man bara syssla med när det är akut och definitiv nöd.
 
hmm det låter nästan som instruktionerna vi fick av ett befäl när vi gjorde lumpen, om det blev skarp läge och vi hade vakttjänst skulle vi skrika halt om personen inte stannade skulle vi säga halt eller vi skjuter skarpt följt av att skjuta personen för att sen skjuta varningskott allt för att om någon hörde vad vi gjorde så skulle vi följa regelverket
 
Troberg skrev:
Nja, kanske lite för brutalt för min smak.
Och dessutom ett dåligt råd rent juridiskt. Det är mycket svårt att släpa en kropp man skjutit på en plats till en annan för att senare kunna hävda att man sköt vederbörande på den senare platsen. Man kommer att lämna så många forensiska spår både från skjutningen och förflyttandet att rättsteknikerna får vara blinda och döva för att inte korrekt kunna återskapa händelseförloppet. Och när de gjort det så har man en hel del att förklara. Då blir det som Gunvald Larssons rollfigur säger i Mannen på taket: "tråkigheter"...

Generellt så är det bara en grupp i Sverige som framgångsrikt försvarar skjutvapen-användning i nödvärn och det är (föga förvånande) polisen.

Vad gäller alla andra så har vi, som tur är, inte många fall att gå på, för det är extremt ovanligt, men baserat på de som finns så är det en högriskstrategi. Nu dras iofs statistiken ner av att många av de som hävdar nödvärn med skjutvapen inblandade själva är grovt kriminella, men även för de flesta som inte är det så slutar det med någon slags dom, och sällan i ett rent frikännande.

Men skall man göra det i Sverige så är det som sagt "Vakt-B" som rekommenderas. Alltså tydlig varning, varningsskott, samt verkanseld mot ben eller dylikt. I USA är det juridiskt sett tvärtom vad gäller varningsskott. Om man i USA skjuter ett varningsskott så ses det i de flesta fall som ett angrepp i sig och inte nödvärn. Man har nämligen bara rätt att skjuta om man står inför omedelbar och överhängande fara. Men om man skjuter ett varningsskott så är man inte i den situationen, för hade man varit det så skulle man skjutit verkanseld direkt! (Juridik är skoj... :))

Så rådet om man ändå vill klämma iväg ett varningsskott i USA (de flesta angrepp avbryts redan då man visar ett vapen), så är "tipset" att skjuta mellan eller bredvid benen och säga att eftersom angriparen rörde sig emot en, så ville man skjuta i höften/benen för att avbryta anfallet så fort som möjligt, men att man i upprördheten missade... ;)

Alltså tvärtemot i Sverige, där man väl närmast får säga att man avsåg skjuta varningsskott men av misstag träffade istället... ;) (Nej, gör inte det. Det är ett dåligt råd av en massa bra skäl.)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
D09
Men...

Med tanke på ditt läge :)

Hade det inte varit riktigt snyggt med en vallgrav runt fastigheten 😎

Det ska nog mycket till innan man passerar en 2,3 meter bred vallgrav 😇
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Och så några krokodiler där, så lär det bli fridfullt :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag har redan försökt sälja in en vallgrav till frun, men hon nappar inte på det. Vi var nästan halvvägs där när vi fick gräva upp inkommande vattenledningen, men, nej, det var inte en bra idé enligt henne... :)
 
  • Gilla
D09 och 2 till
  • Laddar…
Jag tänker lite samma bana, men lite mer "mexican-style"
Staket med krossat glas i toppen
Annars kan du ju sätta upp 2m gunnebo med taggtråd på toppen, premiärgäster kommer väl tro att det är en stängd anstalt och inte våga gå in ändå
 
Videoövervakning som automatiskt styr en sökarlykta till att följa inkräktare? Det kan väl knappast vara olagligt, och skulle dessutom hålla rådjuren borta från tulpanerna... :)
 
+ riktad högtalare med bra tryck i spelandes holländsk gabbertechno från 90-talet
 
Stor hund som gillar att "leka" med inkräktarna?
 
tompaah7503 skrev:
+ riktad högtalare med bra tryck i spelandes holländsk gabbertechno från 90-talet
Jag tror det räknas som brott mot mänskligheten.

Stor hund som gillar att "leka" med inkräktarna?
Vi har en jättesnäll hund (golden retriever), men som gärna skäller om någon hon inte känner igen är på tomten. Hon skrämmer nog bort någon.

Av någon outgrundlig anledning så är hon dessutom rädd för min polygrip. Den har aldrig gjort henne något, men den är tydligen otäck. Hon vill inte ens titta på den när den ligger på golvet. Så, nu går den under namnet "skräckpolygripen".

Så farlig är hon...
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
D09
Troberg skrev:
Videoövervakning som automatiskt styr en sökarlykta till att följa inkräktare? Det kan väl knappast vara olagligt, och skulle dessutom hålla rådjuren borta från tulpanerna... :)
Låter som bra belysning för de som ska ta ett kvällsdopp 😇 slipper de använda ficklampa
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
If you can't beat them, join them. :)
 
hsd
Enklast ringer man Polisen och berättar att man tatt en tjyv på bar gärning, vill de inte komma så säg bara att Du knyterfast tjyven vid ett träd tillsvidare så dyker de upp direkt
 
@Troberg
Du kan ju skrämma bort djur (och andra) med den här. Fast du får placera den rätt så det inte drabbar dig själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.