Husqvarna220Ac skrev:
Jag monterade upp hela min anläggning, gjorde allt eljobb, köpte paneler och växelriktare från utlandet, klart kul! Totala effekten är på 8.7kw, och kostade efter bidrag strax över 40', vi köper totalt 500kwh/år till vår villa på 148kvm i norrland, och använder så lite av den producerade elen själv, och diskar/tvättar och ber värmepumpen ladda Vv på natten...
Köpte du paneler från EU eller från tex. kina?
Varför använder du så lite av producerade elen själv, är inte själva tanken att använda sin egen el?
 
V
Anders_Nilsson skrev:
1) Hade jag bott i 400 kvm från 1929 hade jag känt mig lyxig och glad
2) Hade jag i en dylik villa bara gjort av med 32MWh per år hade jag skrattat hela januari när elmätaren eller fjärrvärmemätaren snurrar som bilarna på en NASCAR-bana
3) Hade jag velat sänka denna förbrukning hade jag tittat på bergvärme och eventuellt kaminer för att topp upp. Eller installera en bvp med variabel fart.

Eller uppgradera helt enkelt fjärrvärmeavtalet.
Uppgradera fjärrvärmeavtal? Vad betyder det?
 
Anledningen till att många vill sälja så.mycket el som möjligt är att man får mer betalt för elen man säljer jämfört med vad elen som man köper kostar

ex köppris ca 1 kr inkl överföringsavgift er osv säljpris 1,50 inkl skattereduktion elcertifikat nätnytta osv, 2017 får man troligen även behålla momen som utbetalas alltså +25% ytterligare.
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
magnetens skrev:
Anledningen till att många vill sälja så.mycket el som möjligt är att man får mer betalt för elen man säljer jämfört med vad elen som man köper kostar

ex köppris ca 1 kr inkl överföringsavgift er osv säljpris 1,50 inkl skattereduktion elcertifikat nätnytta osv, 2017 får man troligen även behålla momen som utbetalas alltså +25% ytterligare.
Aha, det förklarar ju saken :)
 
Så billig som elen är idag på sommaren lönar sig inte några solceller. Blir att kasta pengarna i sjön.
På vintern när el är dyrt ger solcellerna ingenting.
Lösningen heter b-e-r-g-v-ä-r-m-e.
Många kluriga gubbar fantiserar kring det här men presenterar aldrig några ekonomiska kalkyler.

På grund av det politiska extremistpartiet Miljöpartiets manövrer har staten givit enorma bidrag och subvensioner till vindkraft. När det inte blåser på vintern när det är högtrycksläge och riktigt kallt står vindkraften stilla.

Kärnkraftverkens enda nackdel är att de ej snabbt kunna variera sin effektproduktion. Slapp man vindkraften så skulle kärnkraften vara en stabil och billig elproducent hela vintern,
När det blåser på vintern kan inte kärnkraft priskonkurrera med den skattesubvensionerade vindkraften, man sänker då sin effekt och säljer sitt överskott till underpris till komtineneten.
När det smäller till och blir kallt på vintern tar det tid för kärnkraften att öka sin effekt, Under denna tid går dyr miljöskadlig tysk kolkraft in. Vid högtrycksläge och stark kyla på vintern blåser det inte och vindkraften med sina stora subvensioner står nästan stilla.
 
magnetens skrev:
Anledningen till att många vill sälja så.mycket el som möjligt är att man får mer betalt för elen man säljer jämfört med vad elen som man köper kostar

ex köppris ca 1 kr inkl överföringsavgift er osv säljpris 1,50 inkl skattereduktion elcertifikat nätnytta osv, 2017 får man troligen även behålla momen som utbetalas alltså +25% ytterligare.
Och därför letar jag efter en metod att köpa ful-el och sälja den som sol-el tillbaka. Men jag har inte kommit på något.
 
Dra en kabel till grannen och köp elen från honom, ni kan ju dela på vinsten.
 
  • Gilla
pappaM
  • Laddar…
elmont skrev:
Dra en kabel till grannen och köp elen från honom, ni kan ju dela på vinsten.
Det får jag inte göra, jag är inte behörig!
 
Skarvskadd? Och ska du vara oärlig så kan du väl vara det på flera sätt. För ditt "problem" är lätt att lösa bara viljan finns ;) Men är det en tulipanaros du söker kan det bli knepigare
 
Ja en till som ej vet, vi har en förbrukning på 7000kwh ca, utan solceller, med 8.7kw solceller på taket så köper vi några 100kwh/år, och räknar man i kr så vinst, försöker köpa så lite el som möjligt på sommaren, och sälja så mycket som möjligt.

Får 40öre plus spotpris + 60öre på skattsedeln.

Har byggt själv, importerat och total kostnad strax över 40' inkl bidrag, betalt på några år, bättre återbetalning än bergvärme, längre livslängd,

Men en kombo av dem bägge..klart bäst, men vi kollade på bergvärme, men ej lönt, trots att vi bor i Norrland...
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Husqvarna, jag har känslan att du räknar lite fel. Din anläggning bör producera 8-8.5 tusen kWh per år men mycket av den producerade effekten infaller vid tiden är efterfrågan i huset är låg. Jag tror bestämt att du behöver köpa in mer ful-el än några hundra kWh. Vi får se.
Jag har installerat 4.6 kW och försöker förbruka så lite av energin som möjligt. Detta för att jag får bättre betalt för såld sol-el än vad jag betalar för inköpt ful-el. Tvätt och disk går nu alltid på nätterna.
Jag får över 1 krona fast pris. Plus skattereduktion plus nätnyttan. El-cert har jag inte lärt mig ännu.
Jag tycker solceller är suveräna. Inga rörliga delar, inget buller, inga 100.000-års-sopor, inget CO2. Jag vet alla nackdelar för Nätet med decentral generering. Men tänk på: vid senaste solförmörkelse föll flera GW från nätet och ännu fler GW kom tillbaka vid lunchtid i Tyskland och ändå var Nätet hur stabilt som helst. Med modern planering går det ju.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Om jag kommer ihåg rätt får du bara göra skatteavdrag för lika som du köpt. År 1 år det bra men år 2 när du bara köpt 500kWh år blir det inte så mycket att dra.
 
M
Thomas_Blekinge skrev:
Husqvarna, jag har känslan att du räknar lite fel. Din anläggning bör producera 8-8.5 tusen kWh per år men mycket av den producerade effekten infaller vid tiden är efterfrågan i huset är låg. Jag tror bestämt att du behöver köpa in mer ful-el än några hundra kWh. Vi får se.
Jag har installerat 4.6 kW och försöker förbruka så lite av energin som möjligt. Detta för att jag får bättre betalt för såld sol-el än vad jag betalar för inköpt ful-el. Tvätt och disk går nu alltid på nätterna.
Jag får över 1 krona fast pris. Plus skattereduktion plus nätnyttan. El-cert har jag inte lärt mig ännu.
Jag tycker solceller är suveräna. Inga rörliga delar, inget buller, inga 100.000-års-sopor, inget CO2. Jag vet alla nackdelar för Nätet med decentral generering. Men tänk på: vid senaste solförmörkelse föll flera GW från nätet och ännu fler GW kom tillbaka vid lunchtid i Tyskland och ändå var Nätet hur stabilt som helst. Med modern planering går det ju.
Jag tror hen menar att hen kvittar såld mot köpt el och köper några hundra kWh utöver det.
 
M
Robert-san01 skrev:
Om jag kommer ihåg rätt får du bara göra skatteavdrag för lika som du köpt. År 1 år det bra men år 2 när du bara köpt 500kWh år blir det inte så mycket att dra.
I så fall är det ju helt hjärndött (det är det ju ändå) att förbruka den egenproducerade elen.

Eftersom man säljer dyrare än man köper för idag, så borde man ju se till att all producerad el säljs, sen köper man allt man använder. Då går man både med vinst och bibehåller sitt avdrag.
 
Marcussjogren skrev:
Jag tror hen menar att hen kvittar såld mot köpt el och köper några hundra kWh utöver det.
Om du Marcus menar mig med "hen" så vill jag klart distansera mig från dyligt otyg. Jag är av klart bestämbart kön och vill absolut inte omtalas med ett pronomen som inte finns och som kanske passar bäst till en androgyn naktsnigel. Sluta med det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.