Jag har haft Anticimex hemma för betydligt mindre bon.
 
Myrrmetoden var intressant - den ska provas!

Har annars framgångsrikt använt radar. De bon vi haft har varit nära ingångshålet. Det är bara att ladda med hink och radar och börja spruta. Bina kommer raglande ur hålet och faller ned i hinken och dör. (y)
 
tommypeters skrev:
När grannen ringde sa Anticimex att man inte åkte ut om boet var mindre än en basketboll... (!)
Om din granne har en försäkring som omfattar getingbon så kan han fråga Anticimex var i villkoren det står någon om storleken på boet.
 
Jag har provat lite olika metoder för att ta bort getingar.

Till att börja med så kollar jag av vinden regelbundet på vår och försommar. Alla små embryon till getingbon som jag ser plockar jag på två meters håll med dammsugaren kvällstid. Tidigt på sommaren så finns det i princip bara en drottning och kanske några få drönare i boet.

I våras såg jag också ett hål i fasaden där getingar kryp ut och in. En laddnings getingskum där, och sen dess har jag inte sett några getingar.

Förra sommaren hade vi två jordgetingbon på tomten. Ett samtal till försäkringsbolaget där vi förklarade att vi hade småbarn som vi inte vill ha getingstuckna, så kom anticimex dagen efter och sprutade in gift i bona.
 
VP rör och Myrr är kanon....har använt det mycket framgångsrikt både hemma och hos några grannar....
 
För bon i nåbar höjd, vänta till mörkret när de gått in i boet, gärna klädd i nätmössa, regnrock och handskar! Lys var öppningen i boet är, sprya rakt in i in o utgångshålet med Radar, sätt en bomullstuss i hålet. Nästa dag är det dött. Vid problem att nå det så bara slå ner det! Fungerar jättebra, går bra att dränka det i Klorin om de fortf. Lever efter en dag.
Har tagit många getingbon på dessa sätt utan ett enda stick! Men vänta tills det blivit mörkt och de dragit hem för natten!
 
nikasp
Tips på det här dåliga läget tack. Vi har massor med getingar i år i torpet. Vår 15-månaders flicka har redan fått första sticket då hon trampade på en av många som irrat sig in.

Enda boet jag hittat är såklart under sittbrunnen i dasset så jag kan inte byta tunna och är här själv. Det sitter en temporär "lucka" som är ett draperi av en sopsäck med en list som tyngd i nederkant. De smyger in och ut i vänster ovankant. Att gå fram och lyfta på den samt huka och sticka in huvet lockar inte riktigt �� Provar nog Myrrmetoden men har inte riktigt tid att vänta två dagar. Myrr mot getingar slut i lokala butiken så får åka en sväng. Mugghuva ligger såklart hemma bland friluftsgrejerna.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nikasp - knalla över till grannarna och be om att få hjälp eller att låna grejor.
 
Det är ju bara att spruta in radar ikväll, så är de stendöda dagen efter..
 
Jag har tagit bort några bon i år, och det är mycket aggressivare getingar än vanligt. Normalt sätt så funkar "live and let live", men de här svärmar och blir aggressiva så fort man kommer inom fem meter från boet.

Så, var försiktiga, jag fick tre stick på 10 sekunder, efter att jag hade flyttat mig cirka 15 meter från boet...
 
nikasp
Fy fasen, myrrade och sprayade på måfå och fegade ur igår kväll. Var nyss dit beväpnade med spegel på målarskaft, dammsugare, hink med lock och gift. Rullade upp draperiet och öste på med gift rätt i ingången och sen dammsugare tills det slutade komma getingar och sen ner i hink och fort som fasen på med locket. Det var massor med getingar kvar inuti. Helt sjöblöt sv svett av anspänningen men nu kan man gå på dass som folk igen ��

Ringde faktiskt Anticimex men gav upp efter 20 minuter. Tydligen riktig getingsommar i Sörmland i år. Tack för tipsen!

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nerdybynature och 8 till
  • Laddar…
Bra jobbat!
 
Hade en flaska myrr hemma som jag hällde på takpannor där jag har bålgetingar. Svingade friskt med flaskan så det blev inte så mycket pulver kvar :) Ska kolla resultatet imorgon. Tänkte om det funkar med andra fabrikat? Myrmedel CurEra Nelson är det samma typ av gift? Funderar på om det går att använda en cykelpump som giftspruta. Skulle vilja ha en giftspruta som Anticimex har med blåsbälg. Finns det pulversprutor att köpa någonstans?
 
stiga_villa skrev:
Hade en flaska myrr hemma som jag hällde på takpannor där jag har bålgetingar. Svingade friskt med flaskan så det blev inte så mycket pulver kvar :) Ska kolla resultatet imorgon. Tänkte om det funkar med andra fabrikat? Myrmedel CurEra Nelson är det samma typ av gift? Funderar på om det går att använda en cykelpump som giftspruta. Skulle vilja ha en giftspruta som Anticimex har med blåsbälg. Finns det pulversprutor att köpa någonstans?
Använd ett VP-rör som blåsrör. I med en tuss och fyll sen på med Myrr. Sikta mot öppningen på boet och blås till hårt så Myrrladdningen åker in i boet. Klart! Efter ett dygn så är boet dött. Någon eftersläntrare kan fortfarande leva, men den är slö av medlet.
 
ok laddade ett rör som jag hade men tyckte det gick fint att svänga flaskan. Vill ju inte få det i munnen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.