Fliken skrev:
Riva badrum, gipsa om?, spackla om? Byta brunn, flyta fall, tätskickt, plattor, foga. silicona, inredning, inte illa på 5 dagar

Hoppas hans badrum håller d^_^b
Jodå, det är tre år sedan och badrummet håller fortfarande ihop! :)
Finns enligt min almanacka sju dagar på en vecka och 24 timmar på ett dygn, så med ordentlig planläggning och planering kan tydligen duktiga hantverkare fixa det.
 
jodå det går säkert att fixa det på 5-7 dagar men det hör nog inte till vanligheterna
flyt ska torka minst 24h (iaf med värmekabel i)
tätskikt brukar vara minst 12h torktid
men somsagt med planering och smarta hantverkare så går det
 
OM det största problemet med badrummet är att det är äckligt, så kanske en rejäl städning lyfter det till en någorlunda rimligt nivå.

Hur det är att måla på plastmatta vet jag inte, har inte funderat på det innan, men funkar det kan det ju vara ett alternativ till uppfräschning.

Om plastmattorna som liggger idag på golv och vägg är ok och täta, så kan du ju lägga kakel och klinker på dom, även om det inte är i enlighet med någon viss branschorganisations regelverk. Kör du med duschkabin blir det ju ingen stor våt belastning heller.

Eller så sätter du fibo-trespos våtrumsskivor rakt upp på väggen över det som sitter där idag, och gör vid golvet på ett eller annat vis. Fibo-trespos skivor kanske du kan sätta upp själv med lite god hjälp från din elektrikervän, dom är visst inte så bökiga. Ytskikt och tätskikt i ett.

Ja, det finns nog många alternativa lösningar om man bara tänker till lite. If there's a will there's a way....
 
R
Ja, det stora problemet är att det känns äckligt, sunkigt, fult och omodernt.

Att lägga något direkt på kunde ju vara en temporär lösning som funkar några år. Det är ju det att när man lägger miljoner (pluralis) på ett hus så är varje tusenlapp utöver det något som svider rejält.
 
För mig hör inte "äckligt" och "fult/omodernt" hemma i samma kategori. :)

Om det bara är fel färg så kan du väl slänga på lite våtrumsfärg på tapeterna?
 
R
Fel färg? Åh nej. Det är, tro det eller ej, både äckligt och fult. Äckligt eftersom det är... Ja, du vet hur det är med äldre badrum som liksom känns ständigt smutsiga? Och dessutom då fult, så pass fult att jag aldrig skulle bjuda in gäster, jag skulle ta mig sjutton skämmas för ett sådant badrum. Det är byggt efter precis enklaste standard på 80-talet. Dessutom finns det anledning att misstänka om det verkligen håller tätt alls.

Det är dessutom sånadär härliga mönstrade våtrumstapeter som man hade förr.

Jag hade alltså inte använt det badrumet, dels eftersom jag funderar på hur tätt det är och dels av den anledningen att jag skulle känna mig smutsigare efter att ha duschat där än före. Det är kort sagt förbrukat. Dessutom är det så gammalt att försäkringen inte gäller om det blir vattenskada, så det kan bli extremt dyrt om ett rör brister.
 
Av dina inlägg här, TS, och i den andra tråden om taket, får jag ganska tydliga intryck av att du hyser mer agg än kärlek mot huset. Ska man köpa ett hus för flera miljoner måste man först och främst älska det, och älskar man något är man också beredd att kompromissa lite. Dessutom är det så att man ska inte, särskilt inte idag, köpa ett hus i behov av renovering för flera miljoner, om man inte har gott om tusenlappar att spendera på det, man måste ha marginal för ränteökningar också, och den marginalen bör idagsläget ge en del pengar över till renoveringar. Om varje tusenlapp utöver köpeskillingen svider, då har man inte råd. Det är min uppfattning. Jag har själv köpt ett hus för flera miljoner i behov av renovering, jag la nog minst en halv mille enbart på taket, men hej vad fint det blev. Badrummet som jag håller på med nu landar nog på runt 50000, ja det blir nog en bit över när jag tänker efter, men då har jag gjort allt jobb själv, det är 13 bökiga kvadratmeter, och jag håller en ganska lyxig nivå, snart är det dags att lägga in teak-golvet.

Varför misstänker du läckage i badrummets tätskikt? Har tapeten och golvmattan släppt i kanterna?

När det gäller taket så kan du ju vänta med det, då borde du ha gott om pengar till badrummet. Sen får du ta taket när du sparat ihop så det räcker och därtill övertygat banken om värdestegringen som takbytet kommer att ge. Det måste väl vara en framkomlig väg. Att badrummet måste renoveras omgående kan jag förstå, men taklyftet kan inte vara akut väl?
 
Redigerat:
R
thomasx skrev:
Av dina inlägg här, TS, och i den andra tråden om taket, får jag ganska tydliga intryck av att du hyser mer agg än kärlek mot huset. Ska man köpa ett hus för flera miljoner måste man först och främst älska det, och älskar man något är man också beredd att kompromissa lite. Dessutom är det så att man ska inte, särskilt inte idag, köpa ett hus i behov av renovering för flera miljoner, om man inte har gott om tusenlappar att spendera på det, man måste ha marginal för ränteökningar också, och den marginalen bör idagsläget ge en del pengar över till renoveringar. Om varje tusenlapp utöver köpeskillingen svider, då har man inte råd. Det är min uppfattning. Jag har själv köpt ett hus för flera miljoner i behov av renovering, jag la nog minst en halv mille enbart på taket, men hej vad fint det blev. Badrummet som jag håller på med nu landar nog på runt 50000, ja det blir nog en bit över när jag tänker efter, men då har jag gjort allt jobb själv, det är 13 bökiga kvadratmeter, och jag håller en ganska lyxig nivå, snart är det dags att lägga in teak-golvet.

Varför misstänker du läckage i badrummets tätskikt? Har tapeten och golvmattan släppt i kanterna?

När det gäller taket så kan du ju vänta med det, då borde du ha gott om pengar till badrummet. Sen får du ta taket när du sparat ihop så det räcker och därtill övertygat banken om värdestegringen som takbytet kommer att ge. Det måste väl vara en framkomlig väg. Att badrummet måste renoveras omgående kan jag förstå, men taklyftet kan inte vara akut väl?
Ja, du har nog rätt, jag älskar inte det huset. Det jag älskar är snarare området och lite annat, såsom altanen och tomten.

Att det svider innebär mer att det känns i mitt hjärta. Det har kanske redan framkommit tydligt att jag är ganska snål. Yrkesskada, kan man kalla det. Och jag är inte fullt så dum att jag sänker hela min ekonomi och hamnar i klorna på lånehajar. Jag har marginaler, men det är dumt att förbruka en stor del av marginalerna på att bygga om, eftersom Riksbanken är fullständigt opålitlig i dagens läge (även om jag tänker binda räntan).

Jag misstänker att det läcker eftersom den "vackra" våtrumstapenen börjar släppa i kanterna.

Jo, det är klart att jag kan vänta med det, men då får jag lägga sovrummet på fel ställe och flytta ut kontoret i friggeboden något år. Jag tänker på vilka roliga vintrar vi haft och på att skotta fram kontoret varje morgon. Men visst, det går.

Och en annan detalj är väl den att jag är ensam spekulant (förutom skambudarna som ligger på 50 % av utgångspris). Jag kanske skulle försöka dra av en 3-400 000 på priset och se om han nappar?
 
Du ska så klart inte betala mer än nödvändigt, ligger skambudarna på 50% så är ju frågan mest bara vilket bud som är det lägsta säljaren kan tänka sig.

Billigaste varianten på badrummet är kanske att sonika byta ut våtrumstapeten mot en snygg och modern, och detsamma med plastmattan. Och sedan göra en ordentlig renovering när du sparat undan lite mer pengar igen. Eller riva ner våtrumstapeten och måla med våtrumsfärg, ännu enklare. Vitvaror kan du ju köpa nya nu och stoppa in och sen återanvända när du gör hela jobbet framöver.
 
R
Jag har funderat på en slags kompromisslösning där jag helt enkelt lägger någon form av kakel på golvet (kanske kan läggas över befintlig matta eftersom den är hel, dock ful och skitig) och sedan byta till någon såndär våtrumsväv eller vad det kan heta på väggen eftersom jag ändå vill ha en duschkabin. För lägga kakel utan underarbeten på en matta som håller tätt (får naturligtvis kolla den ordentligt innan) kan väl inte kosta så förfärligt mycket? Likaså någon modern våtrumstapet som man inte skäms för.

Det var en bra lösning! Tack!

Jag kan säga att det värsta skambudet låg på 900 000. det bästa på 1,4. Och 900 000 är en bra bit under halva priset.
 
Överväg plast! Det kan faktiskt bli bra.

Badrummet i min lägenhet är helplastat men ändå riktigt snyggt. Golvet är svart, och väggarna är svarta med struktur till halvhöjd utom en vägg som är svart till helhöjd. De halvhöjdssvarta väggarna är gräddvita ovanför. En metalllist ligger över skarvningen, som ligger precis under spegelskåpet. Inredning i ljus björk.

Plastmattorna här ligger på ca 200 kr/m2. Borde bli ca 7000 för materialet. Sedan tillkommer arbete men det är ju mindre jobb att lägga vinylmattor än tätskikt och keramik.

Rent teknisk har våtrumsmattor bara fördelar gentemot kakel/klinker. Det är billigare, har bättre fuktsäkerhet, kräver inte golvvärme och har inga fogar som blir skitiga.






 
Redigerat:
R
Det där med plasten var ju faktiskt ganska snyggt! Om man hade det i någon härlig färg och den strukturen (svart känns fel i ett badrum utan fönster) så kanske...

Jovisst är våtrumsmattor fördelaktiga, men så kommer det hem någon av mina mer statusfixerade vänner som frågar när jag skall göra om mitt nyrenoverade badrum. Men skitsamma, plast verkar ju bra (och billigt).
 
En väggmatta du kanske skulle gilla är Tarkett Circle. Vitt med lite skimrande mönster.

Kanske kan du imponera på vännerna med något oväntat? Orginalitet slår ju lite högre än spenderade pengar. Kanske kan man sätta kopparplåtar eller rostfritt stål på väggarna i duschen? Eller frostade glasskivor med rejäla lysrörsarmaturer bakom så att hela duschen lyser? Det finns glasblock med inbyggda lysdioder - kanske kan man göra en kul duschvägg med en blandning av sådana och vanliga glasblock? Eller kanske en ljustunnel?

Golvet i mitt badrum heter Aquarelle Pacific. Jag vet inte vad väggmattan heter.

Om man kör våtrumsmattor och inredning från IKEA så tror jag att man kan klara ett våtrum på 30000:-
 
R
Nu vet jag precis hur jag vill ha det! Golvet "ship deck" är ju precis min stil, seglingsintresserad som jag är. Ett seglingsinspirerat badrum skulle nog inte vara fel alls. Fixa någon spegelbelysning i mässing och lite sådana grejer. Handukshängare i teak för båtbruk vet jag var man kan köpa också. Frågan är bara om man skall köra den Circle som vägg som i katalogen eller om en annan är bättre. Tack så jättemycket för länken!!

IKEA-inredning är ingen idé att köpa idag, det finns grejer i finare kvalitet till ungefär samma pris via nätbutiker idag. Och skulle det skilja 5 000 hit eller dit, so what?
 
Blir det en skeppsventil i dörren också?

Lägg gärna upp några bilder på badrummet senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.