R
Jag kikar just nu på ett hus som har tre fel, ett av de andra tar jag upp på en annan tråd, det andra är en massa fula furupaneler och så att badrummet är bedrövligt!

Och då menar jag verkligen bedrövligt. Renoverat cirka 85 med mörkgrön äcklig våtrumsmatta och såndär hemskt ful våtrumstapet.

Så, om man nu tänker sig att jag vill ha det omgjort då. Jag kan absolut ingenting om att bygga. Jag vill inte flytta placering av duschhörna eller något sådant, layouten är bra som den är. Det är cirka 7 kvadrat stort (har inte mätt exakt).

Jag vill inte ha någon handuthuggen italiensk marmor, jag vill ha vanligt, hyggligt kakel på väggar och golv. Ny WC-stol, handfat (med skåp) samt duschkabin (för att förlänga livslängden på badummet) vet jag vad det kostar i inköp.

Så, om jag vill ha den gamla skiten rivet, fuktspärr, kakel och så montering av ny utrustning, vad ungefär skulle det kunna tänkas gå på om jag dessutom tar ut rotavdrag?

Skulle man klara sig med en totalkostnad om säg 50 000? Jag vill som sagt var inte ha lyx, jag vill bara riva ut det där äckliga som finns idag så jag har ett hyggligt badrum.

Anledningen till att jag frågar är att jag inte är naiv nog att först köpa ett hus och sedan dyker kostnaderna upp.
 
Beror helt på vad du gör själv och vad hantverkare skall göra. 50.000 låter lite lågt räknat om du inte själv skall göra något alls. River du ut det gamla tätskiktet och köper billigaste kakel/klinker och vitvaror så kan din kalkyl hålla, men säkrast borde vara att lägga på 25 000 till. Blir det något över, så är det enbart att glädjas åt det.
 
Jag fattade det som att vitvarorna inte var inräknade i de 50', så jag tycker att det borde räcka, men lite marginal beroende på hur det ser ut under befintligt ytskikt och vad som behövs göras där. Men se upp för det finns många som skörtar upp sina presumtiva kunder. Be om en specificerad offert, där man ser hur totalen är framräknad och vad som är inräknat.
 
R
Som sagt var, jag är inte händig för dem öre. Jag skulle aldrig våga göra något själv. Tänk på att jag räknar med 50 000 efter rot. Om vi då säger att materialet kostar 25 000 (kakel är väl inte så dyrt?) och resten arbete så innebär det att den egentliga arbetskostnaden ju är 50 000. Eller har jag räknat fel nu?
 
Richard Andreasson skrev:
Som sagt var, jag är inte händig för dem öre. Jag skulle aldrig våga göra något själv. Tänk på att jag räknar med 50 000 efter rot. Om vi då säger att materialet kostar 25 000 (kakel är väl inte så dyrt?) och resten arbete så innebär det att den egentliga arbetskostnaden ju är 50 000. Eller har jag räknat fel nu?
Ja det är rätt, men så mycket ska materialet inte behöva kosta (ex vitvaror alltså). Åk till en byggmarknad och kolla på kakel och klinker så får du en uppfattningen om kostnaden för det ni vill ha. Enklare varianter kostar inte mer än 100-150kr/kvm.
 
R
Om jag räknar såhär: Golvyta 3,5*2 = 7 kvadrat. Väggyta långsida 3,5 * 2,4 = 8,4. Väggyta kortsida 2 * 2,4 = 4,8. Sedan så är det ju 2 väggar av varje. Totalt blir det då 8,4 * 2 + 4,8 * 2 + 7 = 33,4 kvadrat. 33,4 * 200 kronor/kvadrat = 6 680.

Har sedan tittat på en badrumsinredning jag gillar för 5 600, duschkabin för 6 000 kronor, en WC-stol går väl på cirka 2 000 spänn. Och så lägger vi på 2 000 som felmarginal. Vad fuktspärrens material kostar vet jag inte. Då hamnar vi på 22 280 kronor. Och för materialet för underabete som inte är med (fuktspärr etc.) kan man väl inte betala mer än 10 000 (exkl. kakel)? Då hamnar vi på 32 380 + arbete cirka 25 000 efter rot = 57 280. Rimligt? Eller har jag gjort fel någonstans? Vägghöjden är lägre än 2,5 (huset byggt på 30-talet ursprungligen), den är högst 2,4 (kan vara lägre).
 
Fix och fog behövs för kaklingen också, men det kanske var inräknat i de 200:-/kvm?

Tätskikt är dyrt, enbart folien kostar väl 75-100:-/kvm, sen tillkommer membran/lim som också kostar en hel del /kvm och på det manschetter m.m.

Troligen behövs också skivmaterialet under plastmattan (vägg) ersättas med så kallad våtrumsskiva, men det där är en djungel och beror kanske också på vilka regler man följer, men räkna med det. Sådana skivor kostar väl sådär på en höft 150:-/kvm

Sen brukar det ju inte direkt löna sig att köpa materialet av hantverkarna, men det är så det brukar bli när man anlitar hantverkare. Och får dom inte sälja material kanske timdebiteringen blir annorlunda....
 
R
Jo, fix och fog, ja. Dessutom hade jag ju en felmarginal på 2 000 spänn också.

Om vi räknar "worst case" så kostar tätskikt 6 680 kronor (räknat på 200/kvadrat) och skivan 3 960 för vägg (det sitter våtrumstapeter idag, så det kanske finns?). Då blir det 10 640. 640 över budget är inte så illa. Så om jag säger 65 000 kronor (kom fram till nästan 58 000 när jag räknade) så är jag inte helt ute och cyklar?
 
Jag tycker du skall ha en rejäl marginal, så du inte står där med huset och får en chock när badrummet börjar rivas.

Du får inte glömma rörläggaren!
Är brunnen från 1985 skall den bytas ut och eftersom du inte vet hur rören är dragna är det inte otroligt att det behövs bytas lite mer än enbart brunnen.
Hur sitter avloppsrören?
Gjutna i bottenplattan, eller är det träbjälklag?

Kompis gjorde ett ungefär lika stort badrum. Lämnade nycklarna till kakelfirman och åkte på semester en vecka, medan de fixade till allt i badrummet. När de kom hem var badrummet klart och det var bara att betala. 100.000 kostade den smidiga lösningen!
 
thomas33 skrev:
Kompis gjorde ett ungefär lika stort badrum. Lämnade nycklarna till kakelfirman och åkte på semester en vecka, medan de fixade till allt i badrummet. När de kom hem var badrummet klart och det var bara att betala. 100.000 kostade den smidiga lösningen!
Riva badrum, gipsa om?, spackla om? Byta brunn, flyta fall, tätskickt, plattor, foga. silicona, inredning, inte illa på 5 dagar

Hoppas hans badrum håller d^_^b
 
R
Okej. Men om vi nu säger att jag vill ha lite mindre lyx än han som betalade 100 000 (vet visserligen inget om det) och så, så tycker jag inte att 80-85 000 kan låta orimligt då?

Till protokollet för föras att jag känner mig osäker på om jag inte skulle hitta en annan kåk.
 
Ok.Tänkte skriva att du kunde ta in offerter och där se en totalkostnad men det blir väl svårt då du/ni är intresserade av det huset och därmed inte kan få den tillgången till huset kanske?

Vet av erfarenhet att en uppskattad budget lätt överskrids men att dela upp badrummet kan ju vara ett alternativ, alltså vänta med interiören tills badrummet är klart vägg,golv takmässigt.

Lätt att glömma en del andra saker som kostar så som blandare, el(ny armatur/er,etc), golvvärme kanske man vill ha om detta inte finns nu, handukstork kanske, ventilation(ny fläkt om inte frånluftvent. finns).


Ett annat tips kan ju vara att försöka hitta ett annat hus där det bara är och flytta in i stora drag förutom ev. lite målning/tapetsering men det andra huset kanske känns rätt på flera sätt.
 
Mikael_L
Richard Andreasson skrev:
Om vi räknar "worst case" så kostar tätskikt 6 680 kronor (räknat på 200/kvadrat
Jag kan kolla fakturor när jag kommer hem, men jag har för mig att hela paketet med tätskikt till vårt 4 kvm badrum gick på ca 6500.
Det blir mycket med alla manschetter, lim, remsor osv.

Sen vet jag inte om du glömt taket, "lite färg" och kanske lite microlit osv drar snabbt iväg några tusingar, räkna 1-3 tusen, lite beroende på vad som väljs.

Jag tycker att du räknar snålt ner på minsta möjligt utan någon marginal.
Och då kan jag nästan lova att du plötsligt inser att det blev 10-20 tusen till, utan att du ens kan förstå var det drog iväg.
Tro mig, jag har räknat många ggr på minsta möjliga och inser idag att det funkar på det viset.
 
R
Alpha skrev:
Ok.Tänkte skriva att du kunde ta in offerter och där se en totalkostnad men det blir väl svårt då du/ni är intresserade av det huset och därmed inte kan få den tillgången till huset kanske?

Vet av erfarenhet att en uppskattad budget lätt överskrids men att dela upp badrummet kan ju vara ett alternativ, alltså vänta med interiören tills badrummet är klart vägg,golv takmässigt.

Lätt att glömma en del andra saker som kostar så som blandare, el(ny armatur/er,etc), golvvärme kanske man vill ha om detta inte finns nu, handukstork kanske, ventilation(ny fläkt om inte frånluftvent. finns).


Ett annat tips kan ju vara att försöka hitta ett annat hus där det bara är och flytta in i stora drag förutom ev. lite målning/tapetsering men det andra huset kanske känns rätt på flera sätt.
Nej, att plocka in en hantverkare innan jag slantat pengarna går inte, tyvärr.

"Dela upp"? Problemet är att huset enbart har ett badrum och i det skick som det är idag räknar jag det som obrukbart. Det är så slitet och äckligt. Det är ett av de värsta badrum jag sett och då har jag ändå en släkting på 80 år som har en villa med orginalbadrum från 1965. Och det badrummet känns betydligt fräschare.

Överskrida budget är jag ganska bra på att låta bli, jag är ekonom och har varit projektledare, så att hålla budget, felmarginaler och så vidare känner jag till. Det är klart att jag vet att det kan öka eller minska 10 000 beroende på, men räkna fel på 50 - 100 000 händer inte.

Elen löser sig, jag känner en kille som är elektriker. Golvvärme ser jag ingen fördel med. Okej, det blir varmare om fötterna, men jag ser det bara som en sak mer som krånglar.

Dessutom står badrummet på en krypgrund från 1930-talet, det känns som arr bjälklaget skall belastas så lite som möjligt.
 
R
Mikael_L skrev:
Jag kan kolla fakturor när jag kommer hem, men jag har för mig att hela paketet med tätskikt till vårt 4 kvm badrum gick på ca 6500.
Det blir mycket med alla manschetter, lim, remsor osv.

Sen vet jag inte om du glömt taket, "lite färg" och kanske lite microlit osv drar snabbt iväg några tusingar, räkna 1-3 tusen, lite beroende på vad som väljs.

Jag tycker att du räknar snålt ner på minsta möjligt utan någon marginal.
Och då kan jag nästan lova att du plötsligt inser att det blev 10-20 tusen till, utan att du ens kan förstå var det drog iväg.
Tro mig, jag har räknat många ggr på minsta möjliga och inser idag att det funkar på det viset.
Jag har ju en felmarginal i huvudet (som jag inte skriver här) där jag räknar med att det kan bli 10-15 000 dyrare än beräknat. Men det jag vill få fram här är en slags riktpris, så jag inte blir lurad av någon hantverkare som skall ha 200 000 för jobbet, om du förstår vad jag menar? Kunskap är makt och jag ger mig intein i något utan att först kolla upp det ordentligt.

Som det ser ut nu så talar jag ju bara teori, i praktiken (vid eventuell byggstart) ser naturligtvis budgeten annorlunda ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.