isolde skrev:
Jag sticker då ut hakan och menar att fogspackel ger ett litet annorlunda underlag för senare måling än kartongen på gipsskivor, även om man primar duktigt. Dessutom blir fogar extra släta pga att man slipar dem. Fogspacklet är tätt och hårt. Ovan på detta, blir det små förhöjningar skivor emellan. Inte så mycket pga fyllda fogar med pappersremsa/nät, utan att skivorna inte ligger perfekt i samma höjd.
Därför krävs det bredspackling för att erhålla den finish TS är ute efter. Just den typen av frågor är väldigt beroende på vilken nivå hantverkaren ligger på, och vad han anser vara bra nog.
Visst kan man bredspackla tak för att få det ännu slätare och finare, men en målare ska kunna få ett tak slätt med enbart skarvspackling, om inte taket ligger i ett extremt släpljus...
Annars ifrågasätter jag målarens yrkesskicklighet...
Frågan är ju oxå vad det får kosta...
Jag tror att TS målare har efterlämmnat sig en dålig finish...
 
steve5432 skrev:
Vi har gjort dessa sorters jobb här hemma, jag har gjort ett sovrum och en målerifirma gjorde hall och vardagsrum när jag hade sjukdom. Min uppfattning är att det går att få till bra om man är kunnig och/eller noggrann. I mitt fall blev det bra för jag tog väldigt lång tid på mig, spacklade skarvar två ggr + slipning. Yrkesmannen gjorde bara en spackling + slipning och där ser vi inga som helst skarvar. Han gjorde det nog på en tredjedel av tiden jag lade ner, han var riktigt duktig. Och vi besiktigade faktiskt hans jobb med ficklampa som släpljus :)

Skåror, uppbubblingar, tapetrester ska naturligtvis inte synas eller finnas kvar.

Har ett skräckexempel med en målare som skulle tapetsera vårat gästrum, fick ta dit denne klåpare tre gånger för att göra färdigt. Det var dåligt slipade spaclkelrester han bara hade lagt tapet över (ojämnt), ingen tapet alls bakom element, samt en del bubblor etc. Skarvarnas bredd var dessutom otroligt varierande. På något ställe hade det blivit ett märke i tapeten, så att den gamla tapeten lyste igenom, det fixade han med att ta jättesmå bitar ny tapet och limma över, såg inte klokt ut, som ett barn hade varit framme och pysslat.

Vi hade dessutom vita fotavtryck genom hela huset när denne hade gått i spackel och sen klampat genom hela huset till köket för att skölja verktyg.

Det kom ingen räkning heller... stort företag börjar på S slutar på å

Påstår sig också vara riktiga proffs i tv-reklamen, jo jag tackar...
När vi hänger radiatorer så är det alltid målat, aldrig tapetserat på väggen bakom. Det är ny kotym vad jag förstått det som för att underlätta framtida omtapetsering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.