Har haft målare i huset i några veckor. De har målat nya gipstak, snickerier och målat/tapetserat väggar. Enligt arbetsbeskrivningen skulle grundarbetet för väggarna bestå i att riva tapet och bredspackla två ggr. I taken skulle de spackla skarvar och skruvhål.

Nu är de färdiga och det är dags för besiktning. Hur höga krav kan jag ha på ytskikten? Jag har hittat en pdf från Målaremästarna som går igenom hur man besiktar måleriarbeten (http://www.maleri.se/Global/Hemsidan/Besiktningsmanual_webb.pdf), men det står egentligen ingenting där om hur hög kvalitet man som kund kan förvänta sig.

Ytskikten i mitt hus ser bra ut om man besiktar dem rakt framifrån i dagsljus, men om jag lägger en ficklampa och tittar på dem i kraftigt "släpljus" ser de inte så bra ut längre. I taken kan man exempelvis lätt lokalisera skavarna mellan gipsskivorna med hjälp av släpljuset från ficklampan - men, som sagt, det är inget man ser om man står på golvet och inspekterar utan ficklampa. Samma sak gäller i princip för väggarna. Man ser överspacklade tapetskarvar (och diverse "revor" och ojämnheter i spacklingen) om man letar med ficklampa och släpljus, men inte i normal belysning. Om jag var säker på att skarvarna aldrig kommer att vara synliga annat än i ficklampsljus skulle jag vara lugn. Men det är svårt att veta vad som händer till våren och sommaren när solen ligger på på ett annat sätt - därav min oro.

Så: hur höga krav på ytskiktens släthet kan man ha? Gladast blir jag så klart om nån yrkesverksam målare svarar - men alla svar är välkomna!
 
Vad står det mer i kontraktet? Ifall det står att det skall spacklas 2ggr så är det väl det du fått och där med antar jag att du bör förvänta dig att se skarvar när du tar till ficklampan.
 
TrollMann skrev:
Ifall det står att det skall spacklas 2ggr så är det väl det du fått och där med antar jag att du bör förvänta dig att se skarvar när du tar till ficklampan.
Okej. Jag trodde nog att bredspackling två ggr skulle innebära att ytan blir helt slät, men så är det alltså inte?
 
Förstår att det inte är så kreddigt att leja bort invändiga måleriarbeten, men nån kanske kan ge mig lite guidning ändå? Hur höga krav kan man ha på slutresultatet?
 
Hur är kontraktet skrivet?
 
TrollMann skrev:
Hur är kontraktet skrivet?
Hur menar du? Det finns inget skrivet om hur besiktningen ska gå till eller vilken nivå det ska vara på kvaliteten. Det som finns är, som sagt, en arbetsbeskrivning: "Enligt arbetsbeskrivningen skulle grundarbetet för väggarna bestå i att riva tapet [till fast underlag] och bredspackla två ggr. I taken skulle de spackla skarvar och skruvhål.
 
Jag antar att du kan förvänta dig vad som helst i princip när man skriver kontrakt som har specificerat antalet lager spackel och inte resultatet i sig. Räcker inte 2 lager för att dölja, eller att spacklet krymper så blir resultatet där efter. Ifall firman behövde 3 lager, vem betalar den tiden för ett extra lager?
Minst skall du förvänta dig fackmannamässigt utfört arbete, men läser du på forumet märker du att det begreppet är brett.
 
När man brukar besikta måleriarbeten pratar man om 2m betraktelseavstånd. Du ska alltså stå 2m från väggen i normalt ljus. Ficklampor och strålkastare och titta i släpljus är inte brukligt. Det är nästan omöjligt att få till en vägg som inte ser ojämn ut i släpljus. Detsamma gäller i tak.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Okej tack. I Målaremästarnas pdf talar man om 1-1,5 m och att man ska göra en sammanvägning av dagsljussinspektion rakt framifrån OCH släpljusinspektion.
 
Jag undrar mest vem som springer runt med ficklampa i sitt hem dagligen... ;)
Är inte grundtanken att det ska se bra ut för ögat när man beter sig normalt i sitt hem ? :rolleyes:
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Som sagt: "Om jag var säker på att skarvarna aldrig kommer att vara synliga annat än i ficklampsljus skulle jag vara lugn. Men det är svårt att veta vad som händer till våren och sommaren när solen ligger på på ett annat sätt - därav min oro."
 
Pära skrev:
Enligt arbetsbeskrivningen skulle grundarbetet för väggarna bestå i att riva tapet och bredspackla två ggr. I taken skulle de spackla skarvar och skruvhål.

I taken kan man exempelvis lätt lokalisera skavarna mellan gipsskivorna med hjälp av släpljuset från ficklampan - men, som sagt, det är inget man ser om man står på golvet och inspekterar utan ficklampa.
Diverse 'kvalitetsnormer' är är tämligen förlåtande mot den som utför arbetet. Jag kan jämföra med fönstertillverkarnas skämt till kvalitetsnormer, vilket egentligen är ganska logiskt. De vill inte skjuta sig i foten.

Bredspacklar man gipstak två gånger, och slipar och primar mellan gångerna, kan jag garantera att inga skarvar syns, ens i släpljus från en ficklampa. Gör det det, kan man inte sitt jobb, eller tar genvägar, eller inte använder rätt produkter.

Överhuvudtaget, spacklar och slipar man med en påslagen strålkastare. Just för att kunna se vad man gör. Om sedan så kallade kvalitetsnormer säger det ena eller det andra, är en annan femma.
 
Att du inte skrev det i kontraktet att du ville att det skulle vara perfekt även med släpljus.....
Hur ska målaren veta hur du har tänkte dej om du inte talat om det innan?
 
isolde skrev:
Bredspacklar man gipstak två gånger, och slipar och primar mellan gångerna, kan jag garantera att inga skarvar syns, ens i släpljus från en ficklampa. Gör det det, kan man inte sitt jobb, eller tar genvägar, eller inte använder rätt produkter.
Tack för svar. Min miss var ju att jag gick med på deras förslag, att bara spackla skruvhål och skarvar i det nya gipstaket ("det är så man gör").

De senaste dagarna har allt fler "missar" börjat synas: skruvhål i tak, diverse revor, etc. Jag tror inte att det är fråga om något lurendrejeri, men målarfirman har troligen haft lite för bråttom. Nu är bara frågan hur jag ska förhålla mig till dem och hur vi ska lösa de här problemen. Vi bor ju i huset och det känns aningen bökigt att göra om det till en arbetsplats igen. Å andra sidan är vissa av "missarna" så stora att jag knappast är beredd att leva med dem.
 
Redigerat:
Enk Projektet skrev:
Att du inte skrev det i kontraktet att du ville att det skulle vara perfekt även med släpljus..... Hur ska målaren veta hur du har tänkte dej om du inte talat om det innan?
Nej, det är väl sant. Jag håller med om att vi borde ha hänvisat till någon form av kvalitetsnivå i kontraktet. Det har jag lärt mig nu. Jag antog dock att professionella målare skulle lämna efter sig en helt slät yta (i alla fall på helt nya gipstak) - jag trodde att det var självklart.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.