Jag har svårt att ge mig så lätt !!
25 grader du måste väl ladda tankarna även i botten säg att du laddar dom till 80
då borde väl den även det vattnet stiga upp till kärlet eller ?

Skillnaden borde bli den samma i tanken
 
svette skrev:
Jag har svårt att ge mig så lätt !!
25 grader du måste väl ladda tankarna även i botten säg att du laddar dom till 80
då borde väl den även det vattnet stiga upp till kärlet eller ?

Skillnaden borde bli den samma i tanken
När acken blir varm i botten (förutsatt att man har skiktning) expanderar vattnet inte mycket till.. Acken värms ju från toppen till botten.. ;)
 
Håller med roke.

Mitt kärl i garderoben blir ganska varmt och det är inte roligt på sommaren när man inte vill ha mer värme på övervåningen.
 
Andreas_Hansson skrev:
Håller med roke.

Mitt kärl i garderoben blir ganska varmt och det är inte roligt på sommaren när man inte vill ha mer värme på övervåningen.
Det kan jag köpa. men varför inte isolera det.
Annars för att minimera förlusterna kan man lika väl ta ett tryckkärl och isolera det.
det måste vara ännu mindre förluster.

Jag tror att vi krångla till det lite för den vanliga vedeldaren.
 
svette skrev:
Det kan jag köpa. men varför inte isolera det.
Annars för att minimera förlusterna kan man lika väl ta ett tryckkärl och isolera det.
det måste vara ännu mindre förluster.

Jag tror att vi krångla till det lite för den vanliga vedeldaren.
Varför böka med att isolera kärlet (tryck/öppet) då det inte behövs om man ansluter det i botten på acktanken.. ;)
 
Jag skojar bara !!!
Det var för att få det optimalt.

Man lägger massa pengar och arbete för att spara någon procent.
I andra ändan kanske man har en vedpanna som bara har har en verkningsgrad på
75-80 % bara för den är billig.

Många kanske tror att om man har ett kärl på 200 liter så är det vatten som kyls bort vid varje eldning.

Den som kan bevisa det för mig är inte dålig.
Det kan bara bli 4% av det vattnet som värms upp som kan stiga upp i kärlet.
Visst om man värmer 1500 liter så stiger det upp ca 60 liter varmt vatten till kärlet.
så jag kan hålla med om att det kan vara en förlust men att bygga om ett befintligt vanligt öppet system till denna typ kostar en slant om man ska ha en yrkesman att
göra jobbet.
Personligen tycker jag det är att sila mygg det är bättre att satsa pengar på en effektiv panna och isolera tankarna väl så inte dom läcker värme.

Och kanske det viktigaste av allt justera in flöderna på radiatorsystemet det har förstört många bra installationer.

 
Jo men i det här fallet skulle ju trådskaparen ändå koppla ett kärl.
Han bad om tips och fick det. Vad är problemet?

 
RoKe skrev:
Jo men i det här fallet skulle ju trådskaparen ändå koppla ett kärl.
Han bad om tips och fick det. Vad är problemet?
Just det, eftersom jag utför en nyinstallation så ville jag kolla bästa sättet att installera eftersom jag läst på andra håll att just expansionskärlet svarar för den största förlusten.

Hur stor är då denna förlust? Well, låt oss säga i mitt fall att jag har ett 150 liters expansionskärl och att jag höjer temperaturen 50 grader på detta vatten. Varje liter vatten lagrar 0,06 kWh vid ett delta-T på 50 grader vilket innebär 9 kWh som kyls bort som ren förlust om jag skulle välja en anslutning på den varma delen. Vad innebär då detta rent praktiskt? Ett sätt att se på det är att med en anslutning på den kalla delen slipper jag således lyfta 2,3 kg ved extra över tröskeln varje gång jag skall elda (ved vid 25% fukt innehåller ca 3840 kWh/ton, värden från nenet och Äfab). Så det gör faktiskt en del att koppla det på den kalla ändan i stället för den varma.
 
Jag tycker att det är en stor fördel att ha kärlet i tanktoppen, då slipper man onödia utluftningsventiler. I pannsystemet jag bygger åt min kompis nu kommer det inte att behövas en enda luftventil, då allt tar sig ut genom expansionskärlet. Enplansvilla med elementledningararna i väggen och framledningen ovanför elementet. Iofs är väl detta kanske en fördel mest vid drifttagningen och inget man har någon större glädje av under normal drift

Det kan också vara bra om man har kärlet på en kall vind så det inte fryser.

Tycker dock att teorin bakom att ha kärlet i tankbotten verkar ganska vettig. Men hur blir det om pannan kokar? Får man en ångbubbla i tanktoppen då?
 
Nä det är därför som dom drar upp ett rör till.
Röret från toppen ska vara säkerhetsledning för att kunna blåsa bort ångan.
 
Har själv ett öppet expkärl på 120 liter uppe på vinden men det blir inte speciellt varmt trots att det är kopplat till acktopp och pannans matarledning till ack.

Just nu är ackens topptemp 90 grader och expkärlets temp på plåtutsidan ungefär mitt på expkärlet är ca 33 grader. Jag vet eftersom det sitter en tempgivare från en utetermometer där, direkt mot plåten bakom isoleringen.

Jag trodde också att mitt systems rördragning inte var den bästa när jag läste om att ansluta expkärlet till botten av acken samt montera ett extra rör för ett ev. expansion vid ett pannkok. Men efter att jag studerat min temp vid olika acktemperaturer så undrar jag om man verkligen förlorar speciellt mycket på att ha expkärlet anslutet till acktopp. Lite blir det säkert men inte så mycket som en del tror/gissar.

Min termometer som mäter tempen på expkärlet har max och min funktion och denna sommar har tempen inte varit över 38 grader på expkärlet. Om det sedan är vattentempen i expkärlet eller värmen på vinden som gett detta tempvärde vet jag inte. Men expkärlet är i allafall bra isolerat och acken har varit uppe i 99 grader i toppen och 97 i botten. Detta vet jag eftersom mitt solfångarsystem gick i kok för några veckor sedan efter det att solfångarstyrningen stängt cirkulationspumpen när acken nådde 97 grader i botten. Numera sitter det en syr-ventil i acken som skall "dumpa" varmvatten när botten tempen når 95 grader. Det här med solfångare kräver också lite "trail and error körning" innan man vet hur allt skall vara konstruerat/draget/monterat/inställt/programmerat mm. mm.
 
roli skrev:
Har själv ett öppet expkärl på 120 liter uppe på vinden men det blir inte speciellt varmt trots att det är kopplat till acktopp och pannans matarledning till ack.

Just nu är ackens topptemp 90 grader och expkärlets temp på plåtutsidan ungefär mitt på expkärlet är ca 33 grader. Jag vet eftersom det sitter en tempgivare från en utetermometer där, direkt mot plåten bakom isoleringen.

Jag trodde också att mitt systems rördragning inte var den bästa när jag läste om att ansluta expkärlet till botten av acken samt montera ett extra rör för ett ev. expansion vid ett pannkok. Men efter att jag studerat min temp vid olika acktemperaturer så undrar jag om man verkligen förlorar speciellt mycket på att ha expkärlet anslutet till acktopp. Lite blir det säkert men inte så mycket som en del tror/gissar.

Min termometer som mäter tempen på expkärlet har max och min funktion och denna sommar har tempen inte varit över 38 grader på expkärlet. Om det sedan är vattentempen i expkärlet eller värmen på vinden som gett detta tempvärde vet jag inte. Men expkärlet är i allafall bra isolerat och acken har varit uppe i 99 grader i toppen och 97 i botten. Detta vet jag eftersom mitt solfångarsystem gick i kok för några veckor sedan efter det att solfångarstyrningen stängt cirkulationspumpen när acken nådde 97 grader i botten. Numera sitter det en syr-ventil i acken som skall "dumpa" varmvatten när botten tempen når 95 grader. Det här med solfångare kräver också lite "trail and error körning" innan man vet hur allt skall vara konstruerat/draget/monterat/inställt/programmerat mm. mm.
Kyl hela tanken till 40° o värm den sen till 95° så får vi se vad du har för temp i kärlet.. ;)
 
johan_mattsson skrev:
Jag tycker att det är en stor fördel att ha kärlet i tanktoppen, då slipper man onödia utluftningsventiler. I pannsystemet jag bygger åt min kompis nu kommer det inte att behövas en enda luftventil, då allt tar sig ut genom expansionskärlet. Enplansvilla med elementledningararna i väggen och framledningen ovanför elementet. Iofs är väl detta kanske en fördel mest vid drifttagningen och inget man har någon större glädje av under normal drift

Det kan också vara bra om man har kärlet på en kall vind så det inte fryser.

Tycker dock att teorin bakom att ha kärlet i tankbotten verkar ganska vettig. Men hur blir det om pannan kokar? Får man en ångbubbla i tanktoppen då?
Man kanske ska läsa inlägget ordentligt innan man kommer med kommentarer? :)
 
2an skrev:
Kyl hela tanken till 40° o värm den sen till 95° så får vi se vad du har för temp i kärlet.. ;)
Blir svår nu när solen skiner som den gör. Har ingen större lust att gå upp på taket och täcka över solpanelerna. Om jag ändå skulle göra det så tar det mer än en vecka innan acktempen går under 55 grader vid elpatronens termostat vid normal VV användning.

Tempen lär ju i allafall inte gå över 38 grader....
 
roli skrev:
Blir svår nu när solen skiner som den gör. Har ingen större lust att gå upp på taket och täcka över solpanelerna. Om jag ändå skulle göra det så tar det mer än en vecka innan acktempen går under 55 grader vid elpatronens termostat vid normal VV användning.

Tempen lär ju i allafall inte gå över 38 grader....
Men som slipperman ska ha de med vedpanna o 3m3 ack så kommer det att ha betydelse..
För dej roli är nog 33-38° bara värmen som stiger i röret till kärlet då din tank håller en rätt konstant temp expanderar vattnet inte mycket..
Du får väl kolla i vinter hur mycket tempen varierar om du låter tanken bli kall o sedan värma hela igen.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.