Precis, filtren ska sitta i huvudet på barnen inte i datorerna eller routern.
 
Tack för alla tips. Barnen är rätt små, 3 och 5, så dom har ännu inte börjat chatta och hamna i strul på det sättet på nätet. Än så länge handlar det om inställningar som ändras och filer som tas bort. Jag ska kolla upp local group policy och lockdown. :) Linux vore också intressant att titta på i takt med att antalet datorer växer och alla program och os kostar pengar. :-S Så snart tiden medger så...
 
Ja, fast det är inte många år kvar. Innan de "aktivt" råkar i trubbel, exv. genom chat osv. är det några år, men att hamna på rent "barnförbjudna" eller andra sidor som väcker frågor är lättare (inte överhängande, men ändå), så det skadar inte att kunna ha koll med ena ögat när man gör något annat.

Det är inte så många år sedan som www.bambi.com ledde till en site som låg ganska långt från det man vanligtvis förknippar med Disney... :)
 
Att inte lämna barnen själva vid datorerna känner jag lika självklart som att tvätta händerna efter toabesök. Står de allmänt till så kan man hålla uppsikt utan att de känner sig övervakade. Jag kör Mac och tycker att föräldrakontrollen där fungerar väldigt bra plus att man kan ställa in antal timmar och vilka tider på veckans dagar som det är ok att använda datorn. Skulle tiden ta slut så kan administratör-pappa komma och lägga till tid vid behov :)
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
icke att förglömma är att när dom blivit lite större så lär dom sig fort nog hur man tar sig förbi alla spärrar som ni just gått igenom :)
Skulle inte vilja vara förälder till mig om jag var barn idag och försöka hindra mig att göra vad jag vill på nätet
 
Kör Mac med föräldrakontroll. Barnen har konto på samma dator som sina föräldrar. Funkar precis som det är tänkt.
 
Själv har vi aldrig aktivt begränsat. Min fru har visserligen en annan uppfattning om hur mycket tid som är vettigt, jag tycker mer det är intressant vad de gör. Sitter de en hel dag och försöker få igång en Arduino pryl ... Be My Guest. Sitter de och tittar på SVT play på repriser ... tja. Fast de brukar vara ute och leka runt också rätt mycket. Faktiskt styrt upp sig självt rätt bra.

Att fucka upp datorn och strulet med det har fått dem att tänka själva.

Rent konkret har de egna datorer. Frun, dottern och mellankillen har Mac. Jag och lillkillen kör PC, med Windows, Linux och senaste är en Hackintosh.

Så summa summarum ... Inga problem.

Tja ... Lillkillen har iofs bränt en och annan maskin och pryl i sina experiment och byggen, men det får man ta ... han är nu 6 år och väldigt händig med datorer och elektronik. Det coolaste var när han klonade min authenticator för Diablo III och StarCraft II till att köra på hans telefon.
 
Akahigi
Helt OT; men:

När allt fler 35åriga pappor spelar tvspel och dator, och deras barn kanske börjar bli lite äldre, kommer de i protest vägra sånt? Bli riktiga skogsmuppar, gå på tur, skriva poesi och läsa böcker? Prata om känslor? Jaga sin egen mat?

Jag skulle fortsätta på detta temat men min kö in på Battlefield 3 är klar snart...
 
Man kan ju alltid hoppas. ;)
 
Om barnen ändå har egna datorer, låt dem får lära sig av sina misstag, och ha istället en fungerande backup. Vi är flera här på forumet som använder windows home server för total backup av datorerna (som iaf nästan alltid fungerar) så om något skiter sig rullar du bara tillbaka till hur den var natten innan.
Man lär sig mer av att få göra misstag, att växa upp i tron att man inte kan göra något som skadar datorn är bara fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.