Hejsan!
Denna tråd är ingen fråga om utrotning av mullvader.. utan för hur man bäst återställer gräsmattan efter att mr mullvad redan varit/är på besök.

Gräsmatta med många mullvadshögar och en lekstuga i bakgrunden, träd och grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska man hyra en padda? ska man låna/köpa en gallervält? slätvält? ska man ta spaden? ska man släta ut marken med ny jord?

Hur gör ni? Med tanke på att detta verkar vara ett mullvadsår, så är jag säker på att jag inte är ensam om problemet med alla dessa högar..

I år har vi mer än förra.. 160 + alltså.. och jag är fortfarande trött efter förra årets projekt!

Tips och tankar?

Med vänlig hälsning, Sandra
 
Det jag brukar göra är att kratta ut högarna, så fort det är plusgrader så att de inte är frusna. Sen växer gräset tacksamt genom jorden. Jag tror att det bara blir värre om du försöker padda.

Mullvadsodjuren brukar börja böka så fort de märker att man inte är ute i trädgården längre (de känner av vibrationerna). Så de kan vara ganska svåra att få bort, men om man tar det som en naturlig del av kretsloppet och uppluckringe av jorden, blir det lättare att motivera sig att gå ut och kratta...
 
Problemet här är att det är väldigt underminerat nu med så många hål och gångar. Det är inte en gräsmatta man vill ut och promenera på direkt..

Tyvärr är det ju så att jorden de gräver upp, kommer inte enbart från "under högen" utan det är två steg åt sidan man sjunker ner genom marken :( har vrickat fötterna några ggr och förra året stod jag på näsan ett par gånger.. för tyvärr syns det ju inte var alla gångarna är eller hur djupa de blir när man trampar igenom dem..

Önskar det var så lätt som att bara ta jorden och använda till annat (högarna alltså) för det är kanonfin jord ju..

Men just nu är jag lite villrådig vad som är bäst att göra.. (ströhålen som kommer sen är lätta att ta med spade o kratta)

(förra året tog det ungefär en vecka för oss att lägga igen hålen och försöka lägga ut jorden där den hörde hemma - och det blev så mycket "jordplattor" att gräsmattan inte direkt återhämtade sig - har fortfarande förra årets fläckar kvar)
 
ricebridge: Har ni mycket mullvad i år?
 
Jag brukar ta trädgårdsslangen och spola tillbaks jordhögarna ner i gångarna! Tänker att det då dels blir otrevligare för mullvaden att behöva gräva nya gångar och att det som varit i högarna fyller ut, så det inte blir att man trampar igenom.
 
  • Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Jag brukar ta trädgårdsslangen och spola tillbaks jordhögarna ner i gångarna! Tänker att det då dels blir otrevligare för mullvaden att behöva gräva nya gångar och att det som varit i högarna fyller ut, så det inte blir att man trampar igenom.
Hur lerig blev du på köpet? haha.. ser mig själv stå där med slangen (högarna är ju ändå 30 cm höga) och spruta vatten.. och kan tänka mig att innan det åker in nått i hålet.. så har hälften hamnat på mig och runt om.. (skum mening det där hahaha) :D
 
Idén är dock väldigt bra, kretslopp som fungerar.. (om det fungerar) :)
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Snigla skrev:
Hur lerig blev du på köpet?
Tekniken är att ha en planteringsspade och hitta hålet i gräsmattan och sen skyffla ned jord i det med spaden, samtidigt som jag låter vatten rinna ned i hålet, genom att låta munstycket spola ner i hålet med kraftig stråle.
Så det är inte högtryckssprutan som får göra jobbet! :D
Brukar bli så att munstycke och handskar blir relativt jordiga, men bara att spola av dem efter utfört arbete.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
... ja det var inte handskarna eller redskapens ev smutsighet som oroade mig direkt ... :rolleyes: :D

Tack för tips (y)
 
Snigla skrev:
... ja det var inte handskarna eller redskapens ev smutsighet som oroade mig direkt ... :rolleyes: :D
Jag tror du mer tänkte dig såhär, efter utfört uppdrag!:D
Illustration av nöjd morotsgubbe gjord av jordsäck med morot som näsa och grenar som armar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Y
Tar chansen att visa den underhållande youtubefilmen igen, mouhaha
[video=youtube;CgztUzqaL3E]https://www.youtube.com/watch?v=CgztUzqaL3E[/video]
 
  • Gilla
mg765 och 2 till
  • Laddar…
Jag kör också med vatten, dock brukar jag bara ha 5 högar att ta hand om. Jag häller lite vatten i mitten på högen och försöker få det att leta sig ner i gången. Sen försöker jag få ner så mycket som möjligt i gången medan jag häller på en hink vatten. Men även om jorden (eller, i mitt fall, stenarna) inte hittar ner i gången så vattnar man ner materialet i mattan så man slipper de stora svarta blafforna som blir när man krattar ut en hög.
 
Det är väl bara att kratta ut, det går ju naturligtvis inte att få tillbaka jorden in i gångarna.
Och inte att rädda daggmaskarna som Mulle bitit huvudet av, för att de skall hålla sig färska i hans skafferi.

Här är söndagens fynd, Morgan Mullvad:
En mullvad på en vit bakgrund ligger på en köksvåg som visar en vikt av 60 gram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Snigla skrev:
Problemet här är att det är väldigt underminerat nu med så många hål och gångar. Det är inte en gräsmatta man vill ut och promenera på direkt..

Tyvärr är det ju så att jorden de gräver upp, kommer inte enbart från "under högen" utan det är två steg åt sidan man sjunker ner genom marken :( har vrickat fötterna några ggr och förra året stod jag på näsan ett par gånger.. för tyvärr syns det ju inte var alla gångarna är eller hur djupa de blir när man trampar igenom dem..

Önskar det var så lätt som att bara ta jorden och använda till annat (högarna alltså) för det är kanonfin jord ju..

Men just nu är jag lite villrådig vad som är bäst att göra.. (ströhålen som kommer sen är lätta att ta med spade o kratta)

(förra året tog det ungefär en vecka för oss att lägga igen hålen och försöka lägga ut jorden där den hörde hemma - och det blev så mycket "jordplattor" att gräsmattan inte direkt återhämtade sig - har fortfarande förra årets fläckar kvar)
Mja, krattar du åt rätt håll, kan du fylla igen svackorna från ovansidan. Det är det allra enklaste.
 
Snigla skrev:
ricebridge: Har ni mycket mullvad i år?
Som vanligt, dvs en nyanlagd T-bana med gott om "stationer"... Men jag terroriserar dem efter bästa förmåga. T ex går jag ofta ut och kissar ner i närmsta mullvadshål. Det gillar de INTE, moahahahaha...

Har testat med karbid men det sket sig. Har även funderat på olaglig militär rökgasgranat. Men hur man än bekämpar dem, kommer de alltid tillbaka. Bättre då att gilla läget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.