Hejsan!
Tänkte fråga om någon vet hur saltvattnet används i diskmaskinen? Blandas det med diskvattnet eller sprutas det igenom i några väl valda slangar eller munstycken?

Anledningen att jag frågar är för att på julafton berättade svärfar att diskmaskinen pajat för några dagar sedan. Några reparatörer var där och sade att anledningen var att diskmaskinen rostat sönder runt behållaren för diskmaskinsaltet. Svågern sade att han läst att då man fyller på diskmaskinsalt så ska man passa sig för att spilla saltkorn som blir liggande i diskmaskinen. Svärfar svor lite och sa att i detta hus kommer det inte in något mer diskmaskinsalt och om man har kommunalt vatten behövs det ändå inte.
Tänkte lite på det där för själv har vi egen brunn med hög kalkhalt. Jag kör ca 12 maskiner innan jag måste fylla på med mer diskmaskinsalt enligt maskinens indikator i alla fall. Och säkert har jag spillt nångång också.

Men om saltvattnet ändå kommer in i utrymmet för diskning borde det ju göra lite skada tycker jag.

Vet ni hur det funkar?
Mvh och god fortsättning.
Fredrik Andersson
 
Det är bara salta på.
 
Jag fyllde på salt för sex år sen när vi köpte maskinen, har inte fyllt på sedan det. Salt behövs väl mest om man har hårt vatten har jag hört. Om disken blir ren utan salt så behövs det knappast. Hur det funkar i praktiken vet jag inte men jag tänker väl att det löser upp lite salt vid varje disk som blandar sig i diskvattnet.
 
A
Japp jag vet hur det funkar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
A
det finns en massa bestående av en kulor med mycket stor yta som binder kalk-jonerna
innan dessa kulor blir mättade av kalk använder maskinen saltvattnet för att regenerera massan dvs kalk-jonerna byts mot natrium dito.

man skall alltid fylla på salt i behållaren innan en disk för att skölja bort ev saltkorn som åkt utanför. detta står i bruksen. då rostar det INTE.

kommunalt vatten eller inte spelar ingen roll. det är respektive vattenverk som tillhandahåller uppgifterna om vattnets hårdhet

tex om man bor på Öland, Gotland, i Uppsala eller på västkusten så är det mycket hårt vatten
vilket innebär att man oftast för att få ett godtagbart diskresultat måste använda någon form av avhärdning.
 
  • Gilla
bart112 och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack för svaren!!
Lutar åt att jag då alltid får fylla på salt precis innan man drar igång en diskning.
Lite besvärligt blir det då korgen är full förståss. Men hellre det än en sönderrostad diskmaskin.
 
Indikationen för påfyllning av salt ställer man ju in själv. Den mäter inte själv om det behövs eller ej. Om man har mjukt vatten är det rebt slöseri med salt och man kan bortse från eventuella indikeringar.
 
Jag har alltiett tabletter och behöver inget salt.
 
A
Kloge Kloge skrev:
Jag har alltiett tabletter och behöver inget salt.
Nä har du inge hårt vatten så behöver du heller inte salt
multitabletterna klarar viss hårdhet men det räcker inte till på långa vägar i ovan nämnda platser.
 
En tablett kan inte avhärda vattnet.

Man ställer inte in indikationen. Msn ställer in doseringen av salt beroende på hur hårt vattnet är.
 
A
D Daniel 109 skrev:
En tablett kan inte avhärda vattnet.

Man ställer inte in indikationen. Msn ställer in doseringen av salt beroende på hur hårt vattnet är.
Lite svårt att förstå vad du skriver
Vad man ställer in är hur ofta maskinen regenererar avhärdaren.
beroende på vattnets hårdhet då.
 
Tack för bra svar! En liten undran ang alltiett tabletterna: i instruktionsboken ska man med knapparna ställa in att man har dessa tabletter. Då tar diskningen längre tid och jag har alltid undrat vad den sysslar med den extra tiden den har lagt till
 
A
Den fixar o donar lite...

Dvs.
Allt vatten. byts inte vid tömning utan det blir en spädning, tömmer lite och fyller på nytt.
Detta för att alla funtionerna i tabletten skall följa med till slutet.
Detta tar då följdaktligen längre tid
 
  • Gilla
Kloge
  • Laddar…
kolla kommunens hemsida vad du har för hårdhet på vattnet brukar stå där. Jämför sedan med instruktionsboken hur mycket man skall dosera och salta på den hårdheten.

Med vattnet i vår kommun och enligt instruktionen behöver vi inte salta.
 
electroluxaren skrev:
tex om man bor på Öland, Gotland, i Uppsala eller på västkusten så är det mycket hårt vatten
Var har du fått detta ifrån?
Där jag får mitt vatten nu, Laholmsbuktens VA, anges °dH till 5,8 respektive 3,4.
Tidigare bodde jag i Göteborg, och där anger man hårdheten till 2,7-3,3 °dH.
Och man räknar väl vattnet som mjukt upp till 6 eller 8 °dH?

Har aldrig använt "salt" i diskmaskinerna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.