En sån här funkar mycket bättre än en vanlig slagborrmaskin. Dock så är det ingenting att satsa på för proffsbruk. Kör du däremot bara ett par ggr per år så håller den länge. http://www.jula.se/borrhammare-137393
 
Borra ett nytt hål vid sidan om istället för en massa extra dyra borr. Tänk då på hur du tror armeringsjärnet liggen. Borra då ex vis inte direkt rakt under eller vid sidan om då det brukar vara som ett rutmönster.
 
Hej raveper:
Det är just det jag har testat. Försöker borra nya hål "snett", dvs ej vertikalt eller horisontellt. Just därför undrar jag om det verkligen är just armeringsjärn.
Lite nyfiket vad det kan vara.
Man ser tydligt att det kommer ut "gråfärgade" metallflisor när man borrar. Armeringsjärn är väl orange/brun?

Jag vet inte hur man byggde lägenheter på -70 talet. Huskroppen är 8 våningar högt. Då förstår man att det behövs rejäla grejer för stabilitet. Den första våningen måste ju bära 7 st ovanför. Men jag vet inte, har ingen aning om hårda material vid byggen. Kanske kan nån byggexpert detta?

MVH

Sam
 
Armeringsjärn är normalt rostfärgat när man ser det, men det är ju på ytan. Det är "metallfärgat" inuti. Normalt är husen byggda av armerad betong, men armeringen sitter inte så tätt att man lyckas träffa de mer än max två gånger på rad (om man inte har maximal otur) Man skulle såklart kunna tänka sig att du har någon större järnbalk där av någon anledning, då kanske du har ett område på någon decimeter du måste röra dig utanför för att testa. Vet inte när man började bygga med prefabricerade betongelement i stor skala i Sverige, men det var väl på 60-talet, hus med stålskelett var väl inte så vanligt i bostadshus på 60-70-talet, även så så är de väl oftast max 20-30cm breda
 
Redigerat:
Liten uppdatering på vad som har hänt:

Innan jag sprang iväg till bygghandeln så hittade jag följande länk (för de som är intresserade) om val av drill vid borrning i metall.

http://www.ehow.com/list_6676350_drill-bits-drilling-metal_.html

Bla följande står det:
"Cobalt bits are the best choice for drilling holes in stainless steel and harder metals because they are stronger than HSS bits."

Så jag köpte helt enkelt en kobolt borr för 50 :-!!!. Killen i affären sa att detta var det starkaste de hade. Starkare än HSS och bättre än Titanborr (då det endast är ytan som är av titan) medans koboltborren är kobolt rakt genom.

Väl hemma så följde jag hans tips: (som även har sagt av vissa på forumet)
Borra med låg hastighet (800 varv /men).
Tryck ej för hårt, låt borren göra jobbet
Kyl den med jämna mellanrum. När den blir het så blir borrförmågan sämre.

Jag kom genom som smör helt enkelt.
Satte upp hyllor, tavlor, gardiner etc. :wow:

Återigen har jag löst problemen med hjälp av kompetenta och hjälpsamma människor på forumet. Tack allihopa. d^_^bd^_^bd^_^b

Kommer inte att tveka att starta ny tråd om jag har frågor längre fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.