Hej,

Köpte i Januari -23 en lägenhet (3 rok, 86 kvm) i ett hus byggt 2008.
Fastighetens uppvärmning består utav uppvärmd tilluft. Denna uppvärmining är den primära värmekällan och det som ska värma bostäderna. Dessutom finns i lägenheten elradiatorer i varje rum under fönster.

Jag har under året förstått att man har problem med ventilation och värme och haft i många år.
I Maj hjälpte jag föreningen att köpa in nya vent/värmeaggregat. Dessa har man under sommar/höst injusterat så gott det går. Dessutom har många jag talat med förklarat att det är kallt i huset och klagat hos styrelsen.
Styrelsen har dessutom aktivt sänkt värmen för att spara pengar.

I november klagade jag hos styrelsen på det faktum att min lägenhet (bottenplan) inte kan bli varm.
Man matar ut +26 grader i tilluften men det blir inte varmt. På det kör jag elradiatorer för barnens skull och då på 23 grader i snitt över dygnet.

Den 28/12 gjordes en täthetsprovning samt termografi i samband med detta. Något jag fick ok av styrelsen att göra på deras bekostnad.
35 punkter av stora läckage noterades. Alla utanför tillåtna eller rimliga nivåer.
Det största draget fanns i elskåpet/mediaskåpet i hallen. Det blåser dessutom ur vägguttag.
I princip alla gol/väggvinklar har läckage. Det var -5 grader ute och man mätte +4 grader på vissa ställen.
Runt alla fönster var läckage men störst i elskåp och längs innerväggarna.

Nu väntar jag svar från styrelsen på åtgärdsplan.

Detta läckage ledere till mycket höga elkostnader

Nätkostnaden: Oktober 753:-, November 944:-, December 1200:-
Förbrukningen: Oktober 461:-, November 1069:-, December 1320:-

Jag bor endast 2 veckor av 4 i lägenheten, övrig tid bor jag på annan ort. De veckorna ställs elradiatorerna ner för att inte dra för mycket.

Till saken hör att föreningen känner till att huset är kallt och har brister i isoleringen. 2009 gjordes liknande koll på en lägenhet på plan 2 mitt i huset. Där saknades isolering helt i en vägg och denna isolerades med skumisolering.

Fastigheten har ingen källare. Den består av träbjälklag och har krypgrund.
Hela byggnaden består av kassetter typ staplade baracker där alla längsgående innerväggar består av två mötande kassetter. Just dom väggarna är de som har stora läckage.


Jag överväger idag att sälja lägenheten och har stora funderingar på att kräva föreningen på kompensation för den onödigt stora elkostnaden. Detta förutom att de ska åtgärda läckagen.

Hur skulle ni andra agera?

Ritning av lägenhet med markerade punkter för skador, troligtvis för en skadebesiktning eller försäkringsärende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Byt ut styrelsen på årsmötet och sätt in en ny som agerar på problemen?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Den krassa lösningen är ju uppenbart att sälja lägenheten. Det låter som att hela huset är ett fuskbygge och man har dessutom lagt uppvärmningskostnaden på den enskilde lägenhetsinnehavaren med elelement.

Menar du verkligen att ni har gammaldags luftvärme av 80-talstyp, d v s att värmeenergin ska tillföras lägenheterna genom ventilationen? Å så fall krävs rejält varm tilluft vintertid för kompensera för värmeförlusterna, t ex luft som är 40-50 grader C varm under kallperioder som denna.

Eller är det snarare så att detta är ett missförstånd och elelementen är den huvudsakliga värmekällan vintertid. I så fall så ska ju dessa brassas på och det fungerar inte att du stänger av dem när du inte är hemma, då får ju grannen det också kallt. Direktverkande el är som du har märkt dyrt.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
D digg75 skrev:
Jag överväger idag att sälja lägenheten och har stora funderingar på att kräva föreningen på kompensation för den onödigt stora elkostnaden. Detta förutom att de ska åtgärda läckagen.
Om det är mindre än två veckor sedan du gjorde undersökningen är det väl onödigt att ta till den typen av stridsåtgärder? Det är ju inte föreningens fel om det är dåligt byggt. Det kan ju eventuellt vara föreningens ansvar att åtgärda det. Men du måste ju ge det lite tid. Glöm inte att du är en del av föreningen.
 
  • Gilla
MsTake och 4 till
  • Laddar…
P Posselosse skrev:
Byt ut styrelsen på årsmötet och sätt in en ny som agerar på problemen?
Ja det har flera önskat under en längre tid men ingen vill göra jobbet som vanligt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den krassa lösningen är ju uppenbart att sälja lägenheten. Det låter som att hela huset är ett fuskbygge och man har dessutom lagt uppvärmningskostnaden på den enskilde lägenhetsinnehavaren med elelement.

Menar du verkligen att ni har gammaldags luftvärme av 80-talstyp, d v s att värmeenergin ska tillföras lägenheterna genom ventilationen? Å så fall krävs rejält varm tilluft vintertid för kompensera för värmeförlusterna, t ex luft som är 40-50 grader C varm under kallperioder som denna.

Eller är det snarare så att detta är ett missförstånd och elelementen är den huvudsakliga värmekällan vintertid. I så fall så ska ju dessa brassas på och det fungerar inte att du stänger av dem när du inte är hemma, då får ju grannen det också kallt. Direktverkande el är som du har märkt dyrt.
Sälja kommer jag göra.
Och, ja... det är som du säger 80-tals typ av varm tilluft.
Nä, varmluft är den primära källan. Tro det eller ej.
Att man dessutom fick bygga med elradiatorer 2008 är ett under.

Sedan hör det till saken att 90% av de övriga boende är pensionärer och gamla. De stänger av värmen för att det är dyrt. Inget som bidrar positivt på något vis.
Trapphuset utanför min dörr är +7 grader i detta nu. Då är det -14 ute.
 
A Avemo skrev:
Om det är mindre än två veckor sedan du gjorde undersökningen är det väl onödigt att ta till den typen av stridsåtgärder? Det är ju inte föreningens fel om det är dåligt byggt. Det kan ju eventuellt vara föreningens ansvar att åtgärda det. Men du måste ju ge det lite tid. Glöm inte att du är en del av föreningen.
Problemet är att styrelsen känner till och har känt till problemen i flera år.
Jag anser mig absolut kunna ställa större krav än så. En klar rättighet.
Att man dessutom stänger av elradiatorerna i trapphusen... Slår man på dom "blir styrelsen arg" har jag fått veta. :)
 
Claes Sörmland
D digg75 skrev:
Sälja kommer jag göra.
Och, ja... det är som du säger 80-tals typ av varm tilluft.
Nä, varmluft är den primära källan. Tro det eller ej.
Att man dessutom fick bygga med elradiatorer 2008 är ett under.

Sedan hör det till saken att 90% av de övriga boende är pensionärer och gamla. De stänger av värmen för att det är dyrt. Inget som bidrar positivt på något vis.
Trapphuset utanför min dörr är +7 grader i detta nu. Då är det -14 ute.
Jag gissar att man kan få igenom detta eftersom elelementen endast behövs några månader vintertid för att toppa när värme från fjärrvärme eller värmepump inte räcker till. Så över en årscykel blir energiåtgången inte så hemsk.

Det går ju inte att medlemmarna stänger av värmetillförseln till sin del av huset. Med all sannolikhet bygger värmeenergihanteringen i huset på värmeväxlare eller frånluftsvärmepump och att alla eldar elementen i sin lägenhet till 22 grader C.
 
Claes Sörmland
D digg75 skrev:
Problemet är att styrelsen känner till och har känt till problemen i flera år.
Jag anser mig absolut kunna ställa större krav än så. En klar rättighet.
Att man dessutom stänger av elradiatorerna i trapphusen... Slår man på dom "blir styrelsen arg" har jag fått veta. :)
Det går ju inte. De måste slås på omedelbart.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
D digg75 skrev:
Jag anser mig absolut kunna ställa större krav än så. En klar rättighet.
Hittar du stöd för den åsikten i föreningens stadgar? Du vet väl att ingen har en skyldighet att sitta i styrelsen? De gör det på sin fritid.
D digg75 skrev:
Att man dessutom stänger av elradiatorerna i trapphusen... Slår man på dom "blir styrelsen arg" har jag fått veta. :)
Har du pratat med styrelsen om elementen i trapphusen? Varför vill du värma upp där? Du är ju med och betalar den värmen. Det måste ju vara effektivare att värma din lägenhet med elementen inne i lägenheten än elementen i trapphuset.

Frågan var hur vi skulle agera. Jag för min del skulle försöka samarbeta med styrelsen för att lösa vårt gemensamma problem med husets isolering. Jag skulle inte försöka få grannarna att betala delar av min elräkning. För det är ju vad du gör om du vill kräva ersättning av föreningen.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
er värmepum
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det går ju inte. De måste slås på omedelbart.
Tanten ovanpå, 87 bast stänger av i två av fyra rum. Rummen avstängda håller 14 grader typ.
Rakt ovan mig..
 
Claes Sörmland
D digg75 skrev:
Tanten ovanpå, 87 bast stänger av i två av fyra rum. Rummen avstängda håller 14 grader typ.
Rakt ovan mig..
Ja det går ju inte, då måste ju dina element kämpa med den värmeförlusten.

Och sen biur avluften också 14 grader C istället för 22.
 
A Avemo skrev:
Hittar du stöd för den åsikten i föreningens stadgar? Du vet väl att ingen har en skyldighet att sitta i styrelsen? De gör det på sin fritid.

Har du pratat med styrelsen om elementen i trapphusen? Varför vill du värma upp där? Du är ju med och betalar den värmen. Det måste ju vara effektivare att värma din lägenhet med elementen inne i lägenheten än elementen i trapphuset.

Frågan var hur vi skulle agera. Jag för min del skulle försöka samarbeta med styrelsen för att lösa vårt gemensamma problem med husets isolering. Jag skulle inte försöka få grannarna att betala delar av min elräkning. För det är ju vad du gör om du vill kräva ersättning av föreningen.
Så klart har man som medlem rättigheter och kan ställa krav. Det kan ju alla.
De är förtroendevalda och ska agera för föreningen, inte skapa sina egna regler.
Tro mig...det görs. :)

Varför ska trapphusen vara 7 grader? Denna nedkylning bidar inte positivt till bostäderna.
JA den kostnaden går på föreningen och indirekt till oss medlemmar, men solpanelerna bär den kostnaden i totalet.


Jag har jobbat på att föreningen ska han gemensam el för att bättre nyttja just solpaneler mm.
Detta har man tittat på för 5 år sedan men valt att inte prioritera. Liksom mycket annat.
 
Det är ju flera frågor som blandas om en del här. Om isoleringen i din lägenhet har allvarliga brister är det klart att detta bör åtgärdas. Men det är inte dina grannars fel att den är dålig. Så jag tycker att du skall lägga ner alla planer på att få ersättning från föreningen. Och vad gäller trapphuset är det väl bara att prata med grannarna och med styrelsen. Jag tror inte att det står i stadgarna hur varmt det skall vara i trapphuset. Det är upp till er medlemmar att komma överens om. Och som du beskriver det är du en del av en minoritet som vill ha varmare i trappan.

Om du ändå skall flytta därifrån är det väl bara att släppa det. Då blir det någon annans problem.
 
Uppdatering.

Då är det konstaterat att golven på bottenvåningen är oisolerade.
Fastigheten står på en betonggrund och betongplank. Ovanpå det byggnaden i trä.
Så på betongen, platonmatta och sedan är det tomt upp till golvspån och golv.

Gick ner med kamera och upptäckte det.
Vore intressant att se hur det är i golvbjälklagen mellan våningarna.
 
  • Wow
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.