A Avemo skrev:
Var sitter varmvattenberedaren? Var den på eller var värmen igång i det rummet? Om den sitter på övervåningen så är jag med på att vattnet kan ha kommit från den. Men sitter den i källaren verkar det mindre troligt.
Samtliga VV beredare sitter antingen källaren eller på första våningen. Inget vatten på eller värme där de sitter. Varmvattenberedarna tycks ha klarar sig.
 
Redigerat:
C cpalm skrev:
Här behöver man veta lite mer detaljer för att kunna dra några slutsatser.
Stod alla kranar öppna?
Var i anläggningen har skador uppstått?
Vem stängde av inkommande vatten?
Osv.

Om allting såg ut exakt som när huset lämnades finns ju anledning att misstänka att VVS-firman inte ens varit där.
Rörfirman var definitivt där och stängde av inkommande vatten. Hade en lärling som var där i 2 dagar. Samtliga kranar stod öppna. Skador som tillkommit är på kopparrör, de flesta har poppat isär, några har spruckit isär direkt på röret. Tråkigt för vi har inte bara fått trasiga rör, blandare mm. utan även vattenskador. Hur verkar det med försäkring i sådana här fall?
 
C
A AJW2 skrev:
Tråkigt för vi har inte bara fått trasiga rör, blandare mm. utan även vattenskador.
Det jag tänker är att skadornas omfattning, slag och ställe tillsammans med omständigheterna kring vilka kranar som stått stängda respektive öppna troligen ger ett tydligt svar på exakt vad som hänt, om man lägger pusslet.

Dvs. har det uppstått skador på ställen där vatten omöjligen kan bli stående har ju systemet uppenbarligen inte varit tömt. Om det strömmat ut mer vatten än vad som kan stå i rören har inkommande vatten uppenbarligen inte varit avstängt, osv.

Här är rimligt att försäkringsbolaget gör en ordentlig skadeutredning, men det skadar ju aldrig att dokumentera och bilda sig en egen uppfattning. På egen hand eller med hjälp utifrån.

Tror det blir svårt för FB att hävda att du brustit i aktsamhet när du faktiskt anlitat ett proffs för kallställningen, så där tänker jag att du har goda chanser att få ersättning.
 
C cpalm skrev:
Det jag tänker är att skadornas omfattning, slag och ställe tillsammans med omständigheterna kring vilka kranar som stått stängda respektive öppna troligen ger ett tydligt svar på exakt vad som hänt, om man lägger pusslet.

Dvs. har det uppstått skador på ställen där vatten omöjligen kan bli stående har ju systemet uppenbarligen inte varit tömt. Om det strömmat ut mer vatten än vad som kan stå i rören har inkommande vatten uppenbarligen inte varit avstängt, osv.

Här är rimligt att försäkringsbolaget gör en ordentlig skadeutredning, men det skadar ju aldrig att dokumentera och bilda sig en egen uppfattning. På egen hand eller med hjälp utifrån.

Tror det blir svårt för FB att hävda att du brustit i aktsamhet när du faktiskt anlitat ett proffs för kallställningen, så där tänker jag att du har goda chanser att få ersättning.
Tack för utförligt svar. Vi gjorde klart att det var för kallställning och det var dom själva som rekommenderat att blåsa ur rören då vi själva bara stängde av vattnet och spolade ur kranar året innan och det blev en del skador, men inte så mycket som i år. Vattenskadorna kom först när vi satte på vattnet igen, så ingenting har hänt under de månader som vattnet inte var påslagit. Skall kolla upp med vårt försäkringsbolag och se vad dom säger. Vad har man för garantier hos firman som vi anlitat?
 
Rörfirman har säkert en ansvarsförsäkring som borde täcka skador om man kan visa att de slarvat och inte gjort ett fackmannamässigt arbete. Men det kan bli många turer med detta och försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
AJW2 och 2 till
  • Laddar…
A AJW2 skrev:
Det är tvåvåningshus och man började med att blåsa ur från högsta punkt vad jag förstår. Alla kranarna var öppna och hölls öppna hela tiden. Om vattnet var avstängt och kranarna öppna hur kan det tillkomma nytt vatten i rören? Man kan ju förstå om det blev vatten stående i bottenvåningen men i andra plan?
Detta blir kanske en felgissning, men jag hade inte haft alla kranar öppna samtidigt när jag blåser ur. Luften kommer ju försöka ta vägen med minst motstånd. Jag hade blåst ur så liten del av systemet som möjligt i taget...
 
  • Gilla
Nilstyko och 4 till
  • Laddar…
A AJW2 skrev:
Tack för utförligt svar. Vi gjorde klart att det var för kallställning och det var dom själva som rekommenderat att blåsa ur rören då vi själva bara stängde av vattnet och spolade ur kranar året innan och det blev en del skador, men inte så mycket som i år.
Man ser ibland på kopparrör som spruckit hur de svällt upp till en mycket stötte tjocklek än de hade från början. De gör de inte av en frysning. Så det är möjligt att det fanns rör som tog skada förra vintern utan att spricka. Sedan fortsatte frostsprängningen på samma ställen denna vinter.
 
  • Gilla
AJW2
  • Laddar…
MultiMan
Om det verkligen var en lärling som höll på under 2 dagar så låter det direkt olämpligt att sätta en oerfaren på ett så pass komplicerat jobb som att lufta ur alla vattenrör i ett hus. Det tycker jag isf stärker er ställning vid en reklamation mot företaget.
 
  • Gilla
AJW2
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Detta blir kanske en felgissning, men jag hade inte haft alla kranar öppna samtidigt när jag blåser ur. Luften kommer ju försöka ta vägen med minst motstånd. Jag hade blåst ur så liten del av systemet som möjligt i taget...
Ok, det låter ju faktiskt rimligt. Får tänka på detta nästa vinter, men tycker nog att rörfirman borde vara mer insatt en mej i detta..
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Det med att kopplingar går isär vid frysning har jag sett tidigare. Isen spänner i kopplingen och på sidorna om den. och klämringen orkar inte hålla emot i sidled. Som sägs så har det funnits vatten i rören. är det inte självfall ut, så ett tips blir att öppna en del kopplibgar som är på lägsta nivån. Klart att det kan komma vatten som måste tas om hand i bunke/hink om det inte finns avlopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.