Evi skrev:
Sedan finns det en annan aspekt. Vänd på det: Skulle ni själva tycka det är helt ok om grannen bygger precis i tomtgräns? Känn efter. Jag tycker man inte bara skall tänka på sig själv. Det kan ju hända att en granne surnar, man får vara rädd om grannsämjan. Vi hade det så i ett husområde (likadana hus i rad) där vi bodde förut. Grannhuset hade en altan precis i tomtgräns, och våra tomter var inte stora. Det kändes så där, måste jag säga, men det var bara att leva med.
Tomterna är på minst 1200 kvm i vårt område och grannen borde (med hänsyn till väg, terräng och vädersträck) troligtvis bygga sitt hus på den ände av tomten som är allra längst från vår tomt. Deras tomt är som roterad 90 grader jämfört med vår tomt. Och det här är bara en extraaltan för mys, vi kommer ha en annan där vi grillar och äter. Tror de kommer föredra den framför att vi anordnar tomtens lekplats till den delen :)
 
Jag förstår hur du menar, men inte "roterad 90 grader"..men min hjärna är litet trött denna tid på kvällen..Troligtvis är det inga problem för er att bygga altanen, men absolut kolla av med kommunen. Men vis av erferenheter vid två tillfällen, skulle jag ändå checka av med grannen först,, ev. skriva ned vad ni kommit överens om med underskrifter. Det var vad Villaägarnas riksförbunds jurist gav oss rådet att göra vid en av händelserna.
 
Med roterad 90 grader så menar jag att de har sin kortsida av tomten mot vår långsida :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.