Vi har en skylt på jobbet som säger:

VARFÖR FINNS DET ALDRIG TID TILL ATT GÖRA ETT RIKTIGT JOBB
MEN ALLTID TID ATT GÖRA OM JOBBET SENARE?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Jag jobbar bara åt privatpersoner när det känns ”rätt”. Då brukar det gå bra. Den professionella intuitionen har visat sig vara den bästa beslutsfattaren när det gäller att ge sig in i sådant. Kan inte peka ut en enskild grej som gör att jag backar ifrån ett projekt med enskild konsument som beställare.

Den viktigaste faktorn är troligen personligt uppträdande. Sedan kommer projektet som sådant och klientens inställning till alltihop. Förtäckta förslag om skattefusk och ROT eller försäkrings-bedrägerier är förstås direkt fel. Då går jag direkt. ”Får jag ROT på det här” när det gäller tillverkning t ex.

Tyvärr så är specialsnickerier, som jag pysslar med, 4/5-delar verkstad och 1/5-del montering. Konsekvensen av att inte vilja medverka till ROT-fusk är att jag inte gjort ett enda jobb åt någon ny privatkund sedan ROT infördes. Kan förstås också ha att göra med att jag bara tar privatjobb på löpande räkning. Kanske att jag tappat i entusiasm när det gäller att titta närmare på privatförfrågningar.

Att jobba åt välbekanta privatkunder som känner till hur jag fungerar är inget problem alls. Möjligen några krav som jag lägger på mig själv. Som att hela tiden göra ett bättre jobb än förväntat. Det är ju inte klientens fel.

Företagskunder...
Jag har turen att ha med några företag att göra som är helt seriösa. Ingen ifrågasätter vad jag gör, hur jag gör det eller vad jag tar betalt. Alltid löpande räkning enligt överenskommen timpenning och generellt påslag.

Branschen (alla brancher... dags att vakna och inse att arbetsmarknaden inte är vad ni tror) är bemannad med östeuropeer som har begränsad kapacitet men som får pisslöner. Mig tar de in när ansträngningen för att få slavlönearbetare att göra något som duger är större än vad det kostar att lämna över projektet till mig.

Är möjligen lite bitter och negativ när det gäller detta. Lite orättvist då de seriösa firmorna jag jobbar åt betalar bättre än andra till den invandrade arbetskraften. De anställer gärna om de hittar duktiga killar.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
All heder åt dig Findus för att du vägrar medverka till skattefusk!
Det kan förstås bero på med vilket tonläge etc. frågan ställs, men jag tror att många helt enkelt är okunniga om vilket arbete man kan och inte kan få ROT-avdrag för. Jag vill själv att de hantverkare vi anlitar ska jobba vitt, men blev ganska nyligen medveten om att ROT-avdrag bara får nyttjas om arbetet utfös hemma hos mig som kund. Nu har vi visserligen inte anlitat någon för sådana uppdrag, men jag hade lätt kunnat ställa en sådan fråga trots att jag verkligen inte vill fuska.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Det som jag tycker är det jobbigaste är när folk inte har en aning om vad saker och ting kostar, skall ha offert på minsta lilla grej och när de sedan fått offert och väljer att beställa till saker så "trodde" de det ingick i ursprungsofferten.

Vem bryr sig om det kostar 6500 eller 8300?
Har du så knappa marginaler så kanske man ska göra det själv.

Är kunden missnöjd så framförs det alltid till chefen några dagar efter förfallodagen av fakturan aldrig till montören på plats.

Men men. 9 av 10 privatpersoner är bra. Men 1/10 förtjänar verkligen en handgranat till frukost.

Fast det är väl ett friskhetstecken att man vill veta vad saker kostar? Och det är ju ganska naturligt att inte veta det när man inte har det som yrke. Det är ju därför man anlitar ”proffs”?

Om man har 7500:- sparat för att göra något så spelar det i alla fall roll för mig om det kostar 6500kr eller 8300kr. I det senare fallet kan jag i förväg välja att inte låta hantverkare utföra jobbet, om jag får veta vad det kostar innan förstås.
 
Jobbar ochså mot privata och lite företag,
Iregel är dom privata bra, men dom tillhör inte fattiglapparna, jag bestämmer själv om jag vill utföra jobbet eller inte.

Företagen, där får jag bara en lista på vilken/vilka container jag skall tömma, och namn på företaget, är aldrig något gnäll, jag tar det när jag slutat på dom andra jobben, vardag eller helg.
 
T
Väljer mest vanliga privat personer och seriösa företag, dom som gett mest problem är läkare.
Sedan dom jag passa mig mest för är advokater, fick en tvist mot en, bara få en advokat själv då var den svåraste biten då alla andra sa jäv direkt när dom hörde vem motparten var.
Sedan fick man en hel byrå av advokater mot sig när man gick till tingsrätten, slutade med förlikning.
Vissa läkare kan påstå att dom inte fått fakturan, man ringer och fråga om något är fel, får bara svar jag har inte fått fakturan, vi har oftast 30 dagar, då beloppen är stora, då åker man på nya 30 dagar när man skickar nästa faktura.

Oftast vet dessa kunder att dom krigar via hemförsäkringen, samt att jag har ett basbelopp , samt tiden nu för att få tid till rätten är över 1 år lång vänte tid, ibland mycket längre. så ja nu får man gå på känsla när man väljer kund och vem man ska jobba åt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.