Bra tänkt!
Undra vilket som är att föredra. Eventuellt olika för till- respektive frånluft.
Appropå damm, så kan det också fastna i skarvarna. Blir som en glipa mellan rör och detalj.

Har du tänkt använda flex ljuddämpare vid alla don?
 
Snailman
jag är inte säker på hur många dämpare jag ska ha ännu, men jag tänkte köra med ganska grova dimensioner på rören, så hastigheten (och ljudet) inte blir så stort..

men nuvarande hus är det ganska bullrigt i så ett antal ljuddämpare blir det nog
 
Både smala och tjocka rör leder ljud. Dämpare vid/till varje don är främst för att minimera överhöringen mellan rummen.

Sedan tror jag att det är bra att röret går en bit rakt upp vid donet. Inte böja 90 grader direkt vid don. Jag tror det är därför som det låter mera på ena toan hos mig (har dock inte verifierat detta).
 
Om man tittar i exv. lindabs diagram så håller de med dig, du får tydlig skillnad i ljudtryck beroende på vad som sitter efter ventilen. Jag vill minnas att de listar de tre fallen, rakt rör, 90deg krök samt T-rör. Jag hittar de inte nu (Lindabs site kräver en del letande) men den intresserade kan lätt slå upp det.

Sedan så är det naturligtvis så mycket annat som spelar in; ljud från fläkt (dvs avstånd) stomljud osv. Störst påverkar gör naturligtvis flödeshastigheten, jag skulle nog först gå upp en dimension istället för att börja laborera med annan dragning (för undvikande av 90-kröken exv.)
 
Kolla på dontillverkarens hemsida efter datablad, skriver ibland ut hur lång raksträcka dom rekommenderar föra valt don.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.