Status
Tråden går ej att kommentera.
D09 skrev:
Visste inte att hundar har sånt ( för växter ) farligt urin.

Bor ju själv delvis på landet och kan ju hända att man själv står o slänger en drill i buskarna.. Ok, man har sitt pinkaställe när man jobbar ute och växterna ser ut som vanligt efter många år.

Låter dock inte min vovve pinka på grannfastigheters buskar däremot, så där har jag inte reflekterat över några skador..
I området kryllar det dock av hundar som går samma slinga.
Du kanske har märkt hur brännässlorna frodas i alla fall :)
 
D09
KnockOnWood skrev:
Du kanske har märkt hur brännässlorna frodas i alla fall :)
Aha, det är det som svider... Var orolig för att det var något annat ;) phuuuu


He he nä, faktiskt inga brännäslor :)
 
D09 skrev:
Visste inte att hundar har sånt ( för växter ) farligt urin.

Bor ju själv delvis på landet och kan ju hända att man själv står o slänger en drill i buskarna.. Ok, man har sitt pinkaställe när man jobbar ute och växterna ser ut som vanligt efter många år.

Lär nu inte ut något till den lille så han visar vad han kan på dagis.:p
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Micro skrev:
D09 skrev:
Visste inte att hundar har sånt ( för växter ) farligt urin.

Bor ju själv delvis på landet och kan ju hända att man själv står o slänger en drill i buskarna.. Ok, man har sitt pinkaställe när man jobbar ute och växterna ser ut som vanligt efter många år.

Lär nu inte ut något till den lille så han visar vad han kan på dagis.:p
Ha ha ha

Men... Det måste ju vara personalens fel då 😉
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Tyvärr så saknar väldigt många människor vad man förr kallade "sunt förnuft" och respekt för andra människor och dess egendom.
Egoismen växer sig starkare och starkare, det är ju för djä...ligt att man ska behöva skylta och bråka om självklara saker, världen är full av dårar och dom blir bara fler. suck. kan de vara inavel kanske?
 
  • Gilla
BMW fahrer
  • Laddar…
Freud1 skrev:
Tyvärr så saknar väldigt många människor vad man förr kallade "sunt förnuft" och respekt för andra människor och dess egendom.
Egoismen växer sig starkare och starkare, det är ju för djä...ligt att man ska behöva skylta och bråka om självklara saker, världen är full av dårar och dom blir bara fler. suck. kan de vara inavel kanske?
Skillnaden mot förr och nu är nog mest att i dag kan man bli expert via Google och att man lättare kan sprida sitt "oförnuft" via internet.

Att en hund kissar på ett ställe som någon inte tycker om, eller att hundägare reagera mot en tillsägelse, låter inte som att det skulle vara något som utvecklas till att vara ett fenomen i nutid jämfört med dåtid.
Eller om man vill lyfta blicken från hundägare, tomtägare och grannar.

Ett sådant här problem hade inte förr fått mer genomslagskraft än till de vänner man brukar diskutera med över en kopp kaffe eller vad det må vara man gör när man umgås, nu har 6000 personer läst och 106 inlägg varit delaktiga i diskussionen.

Egoismen växer sig starkare? Hos vilka parter? (Jag har en lustig historia om ett hot om polisanmälan för att jag backade in på en infart för att vända, visst det var deras tomt, men båda två har säkert kunna vinna lika mycket gehör för sin sak.)

Sunt förnuft borde sträcka sig åt båda hållen... brott-straff, hämndaktioner... jag vill (fortfarande) påstå att den enda förnuftiga åtgärden är skyltar och att prata med grannen.
 
  • Gilla
feffethegreat och 1 till
  • Laddar…
Synd att sabba häcken med glas..det finns andra djur som kan skadas.!:mad:
 
Redigerat av moderator:
D09
Glas borde förbjudas, är ett helvete o städa upp och försvinner inte från naturen...

Ställer även till med vidriga skador på djur och människor.. Och ev bränder som solen ligger på rätt.

Till skillnad från husdjur så har vilda djur inte några veterinärer som hjälper dom.
 
Redigerat av moderator:
Det var nog bland det dummaste förslag som någonsin skrivits på BH!
:banghead:
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
Usch vad hemskt. :(
 
Redigerat av moderator:
"rasta gärna din hund - men inte här"-skylt kanske?
Trist med grannar som inte har den förståelsen för den stackars häcken. De flesta agerar ju med respekt för ett sådant, vänligt påpekande...
Testa annars mängder med cayennepeppar... då föredrar nog hunden andra ställen att sniffa o pinka på.
 
BMW fahrer
Det betyder BMWförare...

Ditt användarnamn förklarar allt...
Definera "allt", tack!
 
Redigerat:
Jag har en stor hanhund som helst skulle vilja pinka på varenda thujahäck och staket vi går förbi. Här finns inga allmänningar, gräsplättar eller diken att tala om eftersom vi bor i tättbebyggd förort - allt är radhustomter med små staket eller villatomter med klippta häckar.

Jag brukar låta hunden pinka i vår egen trädgård så att han inte är kissnödig INNAN vi går på promenad. Därefter tillåts han pinka revir (vilket är små skvättar, inte ens i närheten av mängderna han kissar då han är nödig) på ställen som jag valt ut, dvs ALDRIG på någons husfasad, staket eller häck men däremot i gräset intill en gångväg, ett gathörn där det mest växer ogräs osv. Inte förrän vi kommer bort mot skogen kan han få välja fritt.

Jag håller med Fröken Frågvis om att det är förbannat jobbigt att hur duktig man än är på att plocka upp hundbajs eller styra undan sin hund från att pinka i tid och otid så får man ständigt kommentarer och sura blickar. Man kunde ju få "tummen upp" istället, för att man är en av dem som beter sig vettigt. Men samtidigt verkar det ju som att golden retriever-ägaren hos trådskaparen inte har bra koll på sin hund och inte heller bryr sig ett dugg om att TS vill vara rädd om sina häckplantor.

Så, TS, jag tycker att du ska göra något du egentligen inte BORDE behöva: nämligen vara övertydlig och tillmötesgående. Köp en sån där tryckimpregnerad påle på Plantagen/Bauhaus/byggmarknad som man använder till att stötta fruktträd eller bygga staket. Dunka ner den några decimeter från häcken, närmare vägen. Sätt en laminerad skylt på den: "Låt gärna hunden kissa här - men INTE på vår häck!". Hyggligare än så kan man väl knappast vara? Min hund skulle gärna pinka på en sån träpåle, det VET jag. Har nämligen testat just den grejen. Lycka till!
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Lycke skrev:
Jag har en stor hanhund som helst skulle vilja pinka på varenda thujahäck och staket vi går förbi. Här finns inga allmänningar, gräsplättar eller diken att tala om eftersom vi bor i tättbebyggd förort - allt är radhustomter med små staket eller villatomter med klippta häckar.

Jag brukar låta hunden pinka i vår egen trädgård så att han inte är kissnödig INNAN vi går på promenad. Därefter tillåts han pinka revir (vilket är små skvättar, inte ens i närheten av mängderna han kissar då han är nödig) på ställen som jag valt ut, dvs ALDRIG på någons husfasad, staket eller häck men däremot i gräset intill en gångväg, ett gathörn där det mest växer ogräs osv. Inte förrän vi kommer bort mot skogen kan han få välja fritt.

Jag håller med Fröken Frågvis om att det är förbannat jobbigt att hur duktig man än är på att plocka upp hundbajs eller styra undan sin hund från att pinka i tid och otid så får man ständigt kommentarer och sura blickar. Man kunde ju få "tummen upp" istället, för att man är en av dem som beter sig vettigt. Men samtidigt verkar det ju som att golden retriever-ägaren hos trådskaparen inte har bra koll på sin hund och inte heller bryr sig ett dugg om att TS vill vara rädd om sina häckplantor.

Så, TS, jag tycker att du ska göra något du egentligen inte BORDE behöva: nämligen vara övertydlig och tillmötesgående. Köp en sån där tryckimpregnerad påle på Plantagen/Bauhaus/byggmarknad som man använder till att stötta fruktträd eller bygga staket. Dunka ner den några decimeter från häcken, närmare vägen. Sätt en laminerad skylt på den: "Låt gärna hunden kissa här - men INTE på vår häck!". Hyggligare än så kan man väl knappast vara? Min hund skulle gärna pinka på en sån träpåle, det VET jag. Har nämligen testat just den grejen. Lycka till!

Då kan väl hundägaren köpa en egen påle och ha på sin egen tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.