Ramnemark Ramnemark skrev:
Så är det när man citerar ett inlägg men det är 3000000 kommentarer kvar att läsa :)
Apropå ..? ;)
 
Den finska sommarsoppan. 21 inlägg om den nu...
 
Hyllor i en butik fyllda med olika märken och färger av motorolja, skämtsamt jämfört med mensskyddsavdelningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Paulina123 och 5 till
  • Laddar…
Tänkte mer på att svara på ett inlägg utan citat med 3000000 inlägg emellan blir oklart ...
 
TeroM TeroM skrev:
Tveksam reklamfirma de anlitat. Sitter en ny fin entré skylt över ingången men accenten över e’t lutar åt fel håll.
Vilket inlägg syftar du på nu???
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
5
useless useless skrev:
Cola och Aurora (svartvinbärsvin) drack jag en del när jag var ung och priset var avgörande för konsumtionen.

Annars brukar väl inte problemet vara att hitta något att spetsa colan med? På landsbygden där jag växte upp var man väldigt noga med att se till att man hade groggvirke, för om det tog slut under helgen kunde man behöva åka flera mil (och hitta en nykter chaufför). Sprit fanns att köpa i varje by...
Njae svårt är det väl egentligen inte. Problemet är att jag fick avsmak av blandningen med sprit, rom å vin går bra men dunken å Cola (likaså julmust å rom) :sick::rofl:
 
useless useless skrev:
Cola och Aurora (svartvinbärsvin) drack jag en del när jag var ung och priset var avgörande för konsumtionen.

Annars brukar väl inte problemet vara att hitta något att spetsa colan med? På landsbygden där jag växte upp var man väldigt noga med att se till att man hade groggvirke, för om det tog slut under helgen kunde man behöva åka flera mil (och hitta en nykter chaufför). Sprit fanns att köpa i varje by...
Ha ha ha, precis så var det. Groggvirket var fick man vara försiktig med, det kostade ju pengar, sprit hämtade man hos valfri förälder.
Inflyttningsfesten när jag var 22år hade jag 25l sprit i dunk med tappkran och två flak öl, halva dunken och ett flak öl gick åt :p
 
  • Wow
elpaco
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Ha ha ha, precis så var det. Groggvirket var fick man vara försiktig med, det kostade ju pengar, sprit hämtade man hos valfri förälder.
Inflyttningsfesten när jag var 22år hade jag 25l sprit i dunk med tappkran och två flak öl, halva dunken och ett flak öl gick åt :p
Antar att det går åt mycket brännvin om man bjuder på FINSK SOMMARSOPPA. Någon som har nämnt den tidigare? :oops::crysmile::crysmile:
 
Det går även åt en del djuptallrikar.






... Blommiga.
 
  • Haha
  • Gilla
thomas33 och 3 till
  • Laddar…
5
Recept på finsk sommarsopp
L lordi skrev:
Antar att det går åt mycket brännvin om man bjuder på FINSK SOMMARSOPPA. Någon som har nämnt den tidigare? :oops::crysmile::crysmile:
Va??!? Gör det, vill du berätta? Och gärna receptet med
 
tommib
Vad är finsk sommarsoppa? Kan någon vänligen förklara.
 
  • Haha
  • Gilla
ricebridge och 5 till
  • Laddar…
Brännvin på en blommig tallrik.... :crysmile:

I Laihela (en finsk kommun strax bortom språkgränsen) har de ett eget recept på sin sommarsoppa.
De ersätter brännvinet med vatten och så slår de varandra med gummiklubba i skallen för att få den rätta effekten.
Laihelaborna har ju rykte om sig att vara en aning snåla;)

Laihela är också känt bland ornitologer för att kråkorna tar med sig matsäck då de flyger över Laihela;)

Då det är dans i Laihela har allihop tjocka yllesockor på fötterna då de dansar..... för att de skall höra musiken från Karkmo;)

Ja...då kommer vi till frågan hur man hittar dit om man vill besöka Laihela oxch se allt med egna ögon.
Man kör längs stora riksvägen mot sydost från Vasa en vacker sommardag tills man börjar se nytvättat toalettpapper som hänger på tork. Då är man framme;)

Fast..... ärligt talat så är de flesta Laihelaborna nu för tiden precis som andra finnar...... så ta inte illa upp är ni snälla. Ni berättar ju också historier om oss "hurrit":p
 
  • Haha
  • Gilla
Ingenjören och 11 till
  • Laddar…
Ni verkar tro att sommarsoppa är ett skämt...
Olja hälls i en skål med glass vid ett upplyst kök, vid sidan en brinnande lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Ni verkar tro att sommarsoppa är ett skämt...
[bild]
Mvh Findus
Varför finns det legymer i sommarsoppan!? Är den norsk?
 
tommib
H heimlaga skrev:
Fast..... ärligt talat så är de flesta Laihelaborna nu för tiden precis som andra finnar...... så ta inte illa upp är ni snälla. Ni berättar ju också historier om oss "hurrit":p
Jag trodde att Hurri mer var en benämning på svenskar (i Sverige), inte finlandssvenskar.

För övrigt roligt med snålhistorien från en plats som på svenska blir typ "Smalbo"...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.