fia_mstd fia_mstd skrev:
Finns inget behov av att vara icke PK i ett offentligt forum, överlåt skämtandet till den överväldigande del medlemmar som kan vara roliga utan att kränka andra människor.
Eller så tar man det för skämtet det är, utan att bli kränkt.....
 
  • Gilla
Hep och 6 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Eller så tar man det för skämtet det är, utan att bli kränkt.....
Det är lite svårt att se humorn i könsstympning, som väl är det ditt "skämt" bottnar i.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är lite svårt att se humorn i könsstympning, som väl är det ditt "skämt" bottnar i.
Att skämtet är bra har jag aldrig påstått, men det är ett skämt ändå.
Vad gäller könsstympningen så gäller det säkert 40% av jordens män vilket borde göra att man kan skämta om det.

Det finns ett kränkthets-formulär några sidor bak
 
  • Gilla
Hep och 4 till
  • Laddar…
Är manlig omskärelse könsstympning?
 
harry73
Ja, det är det, även om det inte är den mest allvarliga sorten
 
  • Gilla
elpaco och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är manlig omskärelse könsstympning?
Nej, verkligen inte. Enbart en hygienisk åtgärd som praktiserats av judar, muslimer, och väldigt många andra också, inte minst av medicinska skäl t ex vid förhudsförträngning.
Förtältsskämtet var lite lagom småkul och hade garanterat platsat hos Özz Nujen, som brukar skämta om att i hans religion gäller ”mössa här - ingen mössa där”, typ. En judisk komiker hade förmodligen också snappat upp det; judisk humor är ofta väldigt självironisk.
Kvinnlig ”omskärelse” däremot är stympning och barbari för vilken det inte finns något som helst försvar, och som enbart leder till plågor för kvinnan. Det kan närmast jämföras med kastrering.
 
harry73
Stympning innebär avlägsnande av kroppsdel. Och förhuden är en del av kroppen och könsorganet, så ja det är könsstympning. Mitt problem med manlig omskärelse är framförallt att det ofta utförs av icke medicinska skäl på unga barn som inte kan och får välja om de vill det.
@Ramnemarks Skämt är nog en av de mer neutrala skämt man kan göra om judar (och hade också funkat för moslimer)
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Have you heard about the guy who lost the entire left side of his body?






He is all right now...
 
  • Gilla
Solari och 2 till
  • Laddar…
Fortsätter med mina skämt, får se om folk blir lika kränkta av detta:

- Hur ser man att en bil är från Tyskland?

- Det ger man inte
 
harry73 harry73 skrev:
Stympning innebär avlägsnande av kroppsdel. Och förhuden är en del av kroppen och könsorganet, så ja det är könsstympning. Mitt problem med manlig omskärelse är framförallt att det ofta utförs av icke medicinska skäl på unga barn som inte kan och får välja om de vill det.
@Ramnemarks Skämt är nog en av de mer neutrala skämt man kan göra om judar (och hade också funkat för moslimer)
Med den definitionen är det också stympning att klippa håret. Vilket f ö rastafarianerna anser.
 
harry73
ricebridge ricebridge skrev:
Med den definitionen är det också stympning att klippa håret.
Där blev det On Topic igen :D
Men skulle man direkt efter födelse kunna göra ett definitivt val som påverkar hur långt hår man får (eller om man har hår resten av livet) då skulle man kunna jämföra det med omskärelse.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
hsd
Synd om Pelle, han har bara en högerhand...
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Fortsätter med mina skämt, får se om folk blir lika kränkta av detta:

- Hur ser man att en bil är från Tyskland?

- Det ger man inte
Hur många Göteborgare ryms det i en tysk bil?

- Görmany.
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur många Göteborgare ryms det i en tysk bil?

- Görmany.
Nej, nej, nej så är inte det "skämtet", du får ett försök till........;)
 
Jag kan bara skratta åt skämt jag aldrig har hört förut. Därför hittar jag på egna. :p
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.