MathiasS MathiasS skrev:
Vad menar du med lägre krav på precision? En vanlig talmeter är ju lika exakt vilken tumstock eller annat mätband som helst. Den längre talmetern är intressant, det håller jag med om.
Talmeter är bara klass II. Funkar inte på byggen med kvailtetskontroll, men för hemmabyggare som oss spelar det ingen roll.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Talmeter är bara klass II. Funkar inte på byggen med kvailtetskontroll, men för hemmabyggare som oss spelar det ingen roll.
Va är det för tramsig regel. Finns inte ett bygge i sverige som monterat med snävare toleranser än vad en Talmeter kan mäta.
 
  • Haha
Johan Gunverth
  • Laddar…
nikasp
MathiasS MathiasS skrev:
Vad menar du med lägre krav på precision? En vanlig talmeter är ju lika exakt vilken tumstock eller annat mätband som helst. Den längre talmetern är intressant, det håller jag med om.
Jag menar att jag har min gamla blå 3 meters Talmeter att mäta och ritsa med när det är väldigt noga. Men 5m Hultaforsen är väldigt allround och grymt bra med den enkla funktionen att mäta invändigt.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Man skulle vilja ha en kraftigare tumstock som inte böjer sig när man mäter horisontellt. Även ett måttband som inte böjer sig precis vid fel tillfälle när man mäter lodrätt.

Hur lång är en amerikansk tumstock? De borde ju vara i fot och inte meter.
 
Är det bara jag som tycker att talmetern är bättre som måttband än vad måttbanden är?
Jag använder inte ”talmetern”-funktionen direkt för jag har sällan ett färdigt mått att utgå från utan som ett vanligt måttband.
Jag har förvisso inte testat jättemånga måttband men jag har inte hittat någon som håller fast bandet lika bra som talmetern med autolås.
6m talmetern har förvisso ett extra spärrläge men det har jag inte haft behov av (än).
Dock får man vara lite försiktig så man inte råkar skada någon känslig yta med ritsarna.
Ritsarnas spetsar gör dock att det är lättare att få ett mer exakt mått när det är kortare avstånd.
 
har aldrig hittat ett måttband som jag tyckt vara värt att använda någon längre stund. Jo förresten, jag har ett långt band 25-30meter eller så, och det måttbandet funkar bra. I övrigt är det talmetern som gäller och undantagsvis en tumstock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.