Har nog i semesteryran bestämt mig för att lämna tvåtaktsbranschen.
Har idag en bunt Stihlmaskiner, motorsåg/häcksaxar/lövblås/trimmer/röjsåg, men om man skall byta till batteriditos skall man välja HQ eller Stihl?
Är väldigt lutande åt HQ då maskinutbudet känns större/bredare med deras BLI-X jämfört med Stihls AP. Kan man få lite synpunkter på detta?
 
Fungerar alla dina Stihl 2-taktare eller vad är anledningen till att du vill skrota allihop och gå över till litiumjonbatterier? Förutsatt att du vårdat dina 2-taktare och ex kört dom på alkylatbränsle så skulle jag aldrig någonsin gå över till trädgårdsmaskiner som kräver litiumjonbatterier. Jag har väl troligen bara haft otur med mina batterimaskiner och tyckt att de är för svaga, för mycket pyssel med laddningen och får de ligga för länge oladdade så är de stendöda och priserna är enl mig alldeles för höga på batterierna. Då kan vi helt och hållet bortse risken med att batterierna kan bli överhettade och förorsaka brand.

Nej, mitt tips är att du behåller dina maskiner som går på bensin!
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
N
Öland4ever Öland4ever skrev:
Fungerar alla dina Stihl 2-taktare eller vad är anledningen till att du vill skrota allihop och gå över till litiumjonbatterier? Förutsatt att du vårdat dina 2-taktare och ex kört dom på alkylatbränsle så skulle jag aldrig någonsin gå över till trädgårdsmaskiner som kräver litiumjonbatterier. Jag har väl troligen bara haft otur med mina batterimaskiner och tyckt att de är för svaga, för mycket pyssel med laddningen och får de ligga för länge oladdade så är de stendöda och priserna är enl mig alldeles för höga på batterierna. Då kan vi helt och hållet bortse risken med att batterierna kan bli överhettade och förorsaka brand.

Nej, mitt tips är att du behåller dina maskiner som går på bensin!
Instämmer!
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Alla funkar och bara körda med Aspen. Men efter att installerat robotgräsklippare för 2 veckor sedan, sålt av Stiga Park åkgräsklipparen och skaffat en batteridriven HQ gräsklippare (LB 144i) för att rensa ytor som roboten inte klarar har tanken väckts. Det är en del underhåll i alla fall med bensindrivna saker (kanske mest var det med åkgräsklipparen dock).
 
Vad är det för underhåll som är aktuellt med dina bensindrivna småmaskiner? Samtliga av våra fungerar perfekt, startar direkt och levererar alltid 100%. Jordfräs, häcksax, grästrimmers, röjsågar, lövblås, motorsågar, utombordare... Inget speciellt underhåll vad gäller själva motorerna, men givetvis skärutrustning etc behöver en del kärlek det kommer man inte ifrån.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade inte gått på något av dessa. Kolla som stora batterisystemen. Makita, Blå Bosch osv..

Jag har HQ batteri och det är bra grejor men dom har gått med i Bosch batteriallians.
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
C
Haft HQ 320iB lövblås och 525iFR kombitrimmer några år, och har kört en del Stihl batterisåg.

Tycker framför allt priserna på batterierna avskräcker. HQ BLi 300 kostade ca. 3 000 när vi köpte maskinerna, nu kostar det 4 500 - 5 000. Stihl är väl i samma prisklass. Utvecklingen går åt helt fel håll...

Annars känns spontant Stihls batteri lite mer genomtänkt mekaniskt. Men som du säger kanske inte maskinutbudet är lika brett.

Lite irriterande är att trimmern och framför allt lövblåsen käkar batterier i snabbare takt än vad laddaren laddar dem. Så det går inte att köra dem kontinuerligt. Sen är väl batteritiden med BLi300 ungefär on par med en bensintank, men det blir ju en del knallande om man är långt ifrån laddaren. Allt detta kanske inget stort problem om man bara kör dem i en normal villaträdgård.
 
Ja batterierna är dyra som stryk desto större anledning att integrera med andra verktyg.

Vi får väl hoppas på överetablering av batterifabriken.
 
A andersda skrev:
Jag hade inte gått på något av dessa. Kolla som stora batterisystemen. Makita, Blå Bosch osv..

Jag har HQ batteri och det är bra grejor men dom har gått med i Bosch batteriallians.
Tycker inte deras trädgårdsmaskiner ser jämförbara ut med HQ eller Stihl.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Haft HQ 320iB lövblås och 525iFR kombitrimmer några år, och har kört en del Stihl batterisåg.

Tycker framför allt priserna på batterierna avskräcker. HQ BLi 300 kostade ca. 3 000 när vi köpte maskinerna, nu kostar det 4 500 - 5 000. Stihl är väl i samma prisklass. Utvecklingen går åt helt fel håll...

Annars känns spontant Stihls batteri lite mer genomtänkt mekaniskt. Men som du säger kanske inte maskinutbudet är lika brett.

Lite irriterande är att trimmern och framför allt lövblåsen käkar batterier i snabbare takt än vad laddaren laddar dem. Så det går inte att köra dem kontinuerligt. Sen är väl batteritiden med BLi300 ungefär on par med en bensintank, men det blir ju en del knallande om man är långt ifrån laddaren. Allt detta kanske inget stort problem om man bara kör dem i en normal villaträdgård.
Ja, det är dyra batterier. Har man väl valt system så är det dyrt att byta.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vad är det för underhåll som är aktuellt med dina bensindrivna småmaskiner? Samtliga av våra fungerar perfekt, startar direkt och levererar alltid 100%. Jordfräs, häcksax, grästrimmers, röjsågar, lövblås, motorsågar, utombordare... Inget speciellt underhåll vad gäller själva motorerna, men givetvis skärutrustning etc behöver en del kärlek det kommer man inte ifrån.
Kanske fel uttryckt av mig. Service är väl närmare sanningen. Underhållsbehovet var större på åkgräsklipparen jag nyss sålt till förmån för robot.
 
K Kane skrev:
Kanske fel uttryckt av mig. Service är väl närmare sanningen. Underhållsbehovet var större på åkgräsklipparen jag nyss sålt till förmån för robot.
Inte för att jag vet åldern på din åkgräsklippare vs din robotklippare. Men kan inte den högre underhållskostnaden på åkgräsklipparen bero på att den var äldre och hade fler driftstimmar i bagaget?

Btw... enl Google 😉
I grund och botten är underhåll vad du gör regelbundet på ditt fordon för att se till att det förblir i stridsform. Underhåll är något som är planerat – som ett oljebyte – medan service är när du behöver något specifikt fixat eller finjusterat som ligger utanför ditt vanliga underhållsschema.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
K
K Kane skrev:
Tycker inte deras trädgårdsmaskiner ser jämförbara ut med HQ eller Stihl.
Vad är det som gör att de inte är jämförbara med Makitan, 🤔 Jag har ingen koll på HQ eller Stihl med batterimaskiner.
 
Öland4ever Öland4ever skrev:
Inte för att jag vet åldern på din åkgräsklippare vs din robotklippare. Men kan inte den högre underhållskostnaden på åkgräsklipparen bero på att den var äldre och hade fler driftstimmar i bagaget?
Det var dags för den tionde sommaren med den. 108 timmar på den när jag sålde den nyligen. Lättsåld.
Och sedan kan väl två andra parametrar tilläggas varför jag bytte. Skicket på gräsmattor i mina ögon rangordnas efter klippmetod; 1. Robot, 2. Handgräsklippare 3. Åkgräsklippare......
Och sedan ljudnivån.
 
K K. L skrev:
Vad är det som gör att de inte är jämförbara med Makitan, 🤔 Jag har ingen koll på HQ eller Stihl med batterimaskiner.
HQ verkar ha kommit längst. De har mer proffsmaskiner ( eller semi-proffs i alla fall) i sortimentet följt av Stihl.
Lite exempel,
https://www.husqvarna.com/se/hacksaxar/batteridrivna-och-elektriska-hacksaxar/
https://www.husqvarna.com/se/grasklippare/batteridrivna-och-elektriska-grasklippare/
https://www.husqvarna.com/se/grastrimmers/batteridrivna-och-elektriska-grastrimmers/
https://www.husqvarna.com/se/motorsagar/batteridrivna-och-elektriska-motorsagar/?take=24
https://www.husqvarna.com/se/rojsagar/batteridrivna-och-elektriska-rojsagar/
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.