August Eriksson skrev:
Många kommentarer om huruvida jag har rätt att bo i lägenheten eller inte. Min mor har köpt lägenheten och gav mig i uppdrag att renovera den, efter att renoveringen är slutförd var det tänkt att vi båda skulle bo där. Styrelsen är medvetna om det och har inte haft några som helst invändningar.

Jag har inte heller betalat någon form av hyra under den korta tid som jag har bott här, om det nu har någon betydelse i sammanhanget.
(y)
 
Robert-san01 skrev:
Innan du går till styrelsen med infon om de märkligheter dina grannar gjort mot er så är mitt tips att först anmäla andrahandsuthyrningen till styrelsen. Om någon av de som hotat er kan minsta lilla om vad som står i stadgarna för föreningen och hur det fungerar med andrahandsuthyrning så kan det bli jobbigt för både er och styrelsen. Får grannarna för sig att klaga över upplåtelsen till dig så måste styrelsen agera då de måste följa stadgarna enligt likhetsprincipen.Så oavsett om styrelsen är medveten om dig och din mors arrangemang så måste ni få det skriftligt för att det inte skall kunna vara er till last vid framtida diskussioner om grannarnas agerande. Att du inte betalar någon hyra spelar ingen roll.
Återigen, det är inte alls så allvarligt som du försöker göra gällande, styrelsen är dessutom redan informerade och har inte haft något att invända. Det är inte heller så att hyresgästen råkar illa ut OM det skulle vara så att styrelsen brustit på någon punkt. Ännu en gång, skulle det bli tjafs är det bara för TS att gå till hyresnämnden, så får han och hans mor rätt där.
 
Robert-san01 skrev:
I ett av fallen var det fadern som ägde BR och dottern som disponerade den. De löste det genom att överlåta 10% på dottern.

Att föräldrarna äger BR är rätt vanligt då de ofta sålt sitt hus och inte vill lösa ut reavinstskatten direkt eller att barnen inte kan få lån då de ex studerar eller kanske inte har tillsvidareanställning. Då köper föräldrarna BR, låter barnen bo där och tänker inte på att det blir andrahandsuthyrning.

De andra två fallen var arbete i Afrika åt Sida under 3 år resp provsamboende i 2 år.
Andrahandsuthyrning åt barn som studerar har varit tillåtet sedan länge. Se återigen de sidor hos hyresnämnden som redan länkats.
 
En fundering... skulle TS kunna prata med styrelsen om att sätta upp någon form av ljudmätningsutrustning med inspelning i lägenheten? På så vis har TS en logg över buller och styrelsen är medveten om det. Kommer då grannarna och klagar på oljud utanför TS normala renoveringstider är det ju rätt lätt att visa att de anklagar fel person.

I övrigt kan jag inte annat än instämma i flera kommentarer; skriv dagbok över allt, använd högljudda verktyg så tidigt som möjligt. Kanske lägga in en gummimatta som underlag för gersågen? Vad gäller parkeringen så se till att du parkerar i mitten av rutan och fota varenda gång som grannarna står för långt åt ditt håll. Tala om för styrelsen att du har dessa foton om du eller de skulle få klagomål igen. En sak dock, se till att styrelsen förstår att du bara försvarar dig så de inte börjar tycka att du är den som klagar på allt och alla....
 
ToRy skrev:
En fundering... skulle TS kunna prata med styrelsen om att sätta upp någon form av ljudmätningsutrustning med inspelning i lägenheten? På så vis har TS en logg över buller och styrelsen är medveten om det. Kommer då grannarna och klagar på oljud utanför TS normala renoveringstider är det ju rätt lätt att visa att de anklagar fel person.
Bra idé, det kan TS göra helt på eget bevåg, gäller bara att hitta lämplig utrustning som loggar ljudnivå med tid och datum. Enda kruxet är att den inte kan avgöra varifrån ljudet kommer. Om någon annan väsnas så det hörs in i TS lägenhet registreras det också.
 
Det är förvisso sant... Fast om något ljud registreras i TS lägenhet som inte har sitt ursprung där så borde det ju inte vara så högt. Och är det inte så högt där så borde det knappt höras i grannens lägenhet i sin tur. Och OM det som registreras i TS lägenhet ÄR så högt att det kan tänkas störa hos grannen så borde kanske fler grannar ha hört det, då får man väl fråga de andra i efterhand kanske... Blev krångligare än jag tänkte. :-D
Man skulle egentligen vilja registrera ljud även i grannens lägenhet för att kunna jämföra loggarna...

Borde ju inte vara helt omöjligt att hitta utrustning som kan kopplas in i en dator med ett program som loggar ljudnivån med i förväg inställt intervall, en gång per sekund eller så, då borde man kunna få ut en snygg graf med ljudnivå på ena axeln och tid på andra.
 
Ta ledigt några dagar i veckan då minst med folk är hemma så stör du minst. Nedanstående är juridiskt svar till några som tyckte sig bli störda.

"I och med att ni bor i en bostadsrätt blir reglerna i Bostadsrättslagen (BrL) aktuella. I 7 kap 9 § BrL framgår det att bostadsrättshavare är skyldiga att inte utsätta de som bor i omgivningen för störningar. Vad som avses med störning baseras i stort sett på sunt förnuft, det är exempelvis okej att ta en dusch mitt i natten och spela musik på rimligt ljudnivå. Enligt Bostadsrättslagen finns inga regler om tider då det måste vara tyst men självklart är det så att ljud på natten kan ses som mer störande än på dagtid.

Av samma paragraf framgår även att bostadsrättshavaren är skyldig att följa föreningens stadgar. Till skillnad från lagen så kan dessa innehålla regler om t.ex efter vilken tid det ska vara tyst som då måste följas.

Föreningen har en skyldighet att ge bostadsrättshavaren tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör.

Föreningen måste ha tillstånd från bostadsrättshavaren för att få komma in i lägenheten. Tränger sig styrelsen eller grannarna in i lägenheten utan tillstånd kan det utgöra ett hemfridsbrott. Däremot kan de göra oanmälda rutinkontroller, men de måste få ett medgivande för att få komma in i lägenheten. Endast när det finns risk för ekonomisk skada, på grund av t.ex ohyra eller vattenskada, kan det vara möjligt för styrelsen att komma in i bostaden utan tillstånd."
 
Men trots allt. BR innehavaren måste ha rätt att inom ramarna för stadgarna gällande störande verksamhet driva renovering.
Att en annan medlem i föreningen tränger sig in i bostaden är helt oacceptabelt och borde efter kontakt med styrelsen rendera i en skriftlig varning.
Att samme medlem viftar med kniv och hotar om att förstöra egendom är ju också fog för varning eller uteslutning. Dessutom skall det polisanmälas.
Att ordförande är på semester 3 veckor duger inte som svar från övrig styrelse. Här kan de direkt gå in och meddela den hotande om att detta inte är acceptabelt och om det upprepas så kommer innehavaren riskera sitt medlemskap.
I och med detta har de inte tagit ställning till det som inträffat är sant eller ej, bara meddelat att det inte är OK och att sådant beteende kan medföra uteslutning.
Samtidigt bör styrelsen för rättvisans skull meddela TS att renovering endast får ske inom stadgarnas tider.
Då har båda får åthutning, båda vet vad som är spelreglerna och vad som kan ske om det inte följs.
Styrelser måste vara tydliga och peka med hela handen, är man vek så kommer enskilda medlemmar köra över dem.
 
harry73
Kameraövervakningslagen är tydlig och säger att övervakning utanför den egna tomten (lägenheten) är olagligt. Så Videokamera i stället för titthål är olagligt i lägenheter, och en fastmonterad kamera som filmar p-platsen från lägenheten är också olagligt. Samma film är dock lagligt när du filmar handhållen, så det behövs bevis att du filmade med en fast monterad kamera, och det är inte enkelt :)

Filmar du med mobiltelefonen är det lagligt om du har den i handen, men olagligt om den står i fönstret. Det syns dock inte i bilderna hur du tog dom.

Denna artikel http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.502601/sa-blir-din-smartphone-en-fiffig-overvakningskamera beskriver hur du kan använda en gammal telefon som webcam med rörelsevakt. Se bara till att ha bra säkerhet på dit WiFi
 
En dörrkikare med inspelningsfunktion är inte olaglig så länge den inte filmar automatiskt ;)
 
peternicklas
thomasx skrev:
En dörrkikare med inspelningsfunktion är inte olaglig så länge den inte filmar automatiskt ;)
Jo det är den. Håller du den i handen är den laglig.
 
Redigerat:
harry73
thomasx skrev:
En dörrkikare med inspelningsfunktion är inte olaglig så länge den inte filmar automatiskt ;)
Jag håller faktiskt med dig här:surprised: Om man sätter den igång när man står vid dörren, manövreras den på plats och då är det inte längre en övervakningskamera i lagens mening
 
peternicklas
harry73 skrev:
Jag håller faktiskt med dig här:surprised: Om man sätter den igång när man står vid dörren, manövreras den på plats och då är det inte längre en övervakningskamera i lagens mening
Men den är fortfarande fast installerad. Tror t.om. att det finns ett rättsfall på detta.
 
harry73
Utan att ha kollat vilka rättsfall det är misstänker jag att det handlar om en kamera vid dörren (helst nere i trapphuset) och en liten videodisplay inne i lägenheten kombinerad med telefon och dörröppnare. Då manövreras kameran inte längre på plats och är det olagligt. Jag vet inte om det finns titthålskameror som thomasx beskriver dom (för de har inget mervärde jämfört med ett titthål), men de borde vara lagligt.
 
harry73
En övervakningskamera = TV-kameror, andra optisk-elektroniska instrument och därmed jämförbara utrustningar som är uppsatta så att de, utan att manövreras på platsen, kan användas för personövervakning samt separata tekniska anordningar för avlyssning eller upptagning av ljud vilka i samband med användning av sådan utrustning används för personövervakning.

https://lagen.nu/2013:460
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.