Om huset är lågt går det nog bra.

I vårt område har de byggt ett stort uterum på norrsidan på ett hus, och huset är tvåplans med rejält högt tak och källare. De förra ägarna var aldrig i uterummet, som dessutom har mycket insyn från gatan.
Nya ägarna har målat vitt inuti och byggt trädäck runt, så nu används det mer.
 
BirgitS
Eftersom sommaren är rätt kort är det ju bra att tänka på hur det är andra årstider, t.ex. tycker ju många att det är en höjdpunkt att kunna ta en kopp kaffe ute i februari/mars och då behöver man en solig lähörna mot sydväst (ungefär) för att det ska bli tillräckligt varmt. Om rummen man vistas i dagtid under hösten och vintern inte har några fönster mot söder kommer man att tycka att det är ändå mörkare än om man har söderfönster.
 
P Prodigys skrev:
Vet inte hur mycket det skiljer på norra och södra delen av landet men hos min föräldrar så blir det cirka 1-1,5 meter skugga på norrsidan mitt på dagen på sommaren. 1,5-plans i skåne.
Tack för input. Vi bor inte i Skåne men söderut sett till hela Sverige, så jag tror inte vi får så mycket mer skugga än så.
Anna_H Anna_H skrev:
Om huset är lågt går det nog bra.

I vårt område har de byggt ett stort uterum på norrsidan på ett hus, och huset är tvåplans med rejält högt tak och källare. De förra ägarna var aldrig i uterummet, som dessutom har mycket insyn från gatan.
Nya ägarna har målat vitt inuti och byggt trädäck runt, så nu används det mer.
Huset är ganska lågt i mittendelen men lite högde i de två utstickande partierna. Dock kommer ju däcket att dras en bra bit utanför huskropparna så planen är att poolen ska hamna till hälften utanför de utstickande delarna.

BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom sommaren är rätt kort är det ju bra att tänka på hur det är andra årstider, t.ex. tycker ju många att det är en höjdpunkt att kunna ta en kopp kaffe ute i februari/mars och då behöver man en solig lähörna mot sydväst (ungefär) för att det ska bli tillräckligt varmt. Om rummen man vistas i dagtid under hösten och vintern inte har några fönster mot söder kommer man att tycka att det är ändå mörkare än om man har söderfönster.
Helt sant. Det kommer bli fönster som vetter åt väster och öster också så jag hoppas att vi får dagsljus så det räcker. Dock inget ljus direkt från söder, men det hade förmodligen inte varit optimalt heller under sommaren. Har stora fönsterpartier mot söder i ett vinterbonat uterum idag och där kan man knappt vistas under sommaren. Dock fint under vinter och höst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.