harry73 skrev:
Förlåt om jag inte är den snabbaste idag, men vilken osanning menar du?
Motsägelsen som jag kommenterade nedan med att det kunde vara läge med en anmälan.
 
harry73
Efter förhandsvisning kommer mäklaren och säljaren att dra igång en budgivning om intresset finns. Det är också det som hände och det som mäklaren sa efter förhandsvisningen, så det kan inte vara en lögn.
Budgivningen går bra och sista budet ligger på +600 000. Av oklar anledning blir det inget köp.

Mäklaren säger på visningen att säljaren nog aldrig ville sälja innan ordinarie visningen. Är det en lögn eller konstaterar mäklaren efterklokt att om säljaren inte vill sälja för +600 000 innan visningen, då ville säljaren nog inte sälja alls innan ordinarie visningen.

Om budgivningens vinnare blev nekad för att budet var för lågt, då borde det vara ett lockpris och då förstår jag TS. Å andra sidan berättar han redan om att liknande lägenheter gick för bara lite mer än utropspriset. Så det är inte heller ett lockpris, bara en dum säljare (eller smart säljare kanske)
 
Största anledningen till onormala prisuppgångar är just budgivningssystement. Det skapar en sjuk bostadsmarknad. Det finns andra ländre som har annorlunda budgivningssytem och deras bostandsmarknad är mycket mer frisk.
Till example i Finland, säljaren brukar gå ut med ett högsta accept pris och då budgivarna lägger sina bud under detta pris. Den som betalar närmast accept priset får köpa bostaden.
 
I ett annat land i europa har jag för mig får man böta 5% av sitt bud om man inte står för detta vid en vunnen budgivning. Detta kan skrämma bort många fejkbud.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
harry73 skrev:
Efter förhandsvisning kommer mäklaren och säljaren att dra igång en budgivning om intresset finns. Det är också det som hände och det som mäklaren sa efter förhandsvisningen, så det kan inte vara en lögn.
Budgivningen går bra och sista budet ligger på +600 000. Av oklar anledning blir det inget köp.

Mäklaren säger på visningen att säljaren nog aldrig ville sälja innan ordinarie visningen. Är det en lögn eller konstaterar mäklaren efterklokt att om säljaren inte vill sälja för +600 000 innan visningen, då ville säljaren nog inte sälja alls innan ordinarie visningen.

Om budgivningens vinnare blev nekad för att budet var för lågt, då borde det vara ett lockpris och då förstår jag TS. Å andra sidan berättar han redan om att liknande lägenheter gick för bara lite mer än utropspriset. Så det är inte heller ett lockpris, bara en dum säljare (eller smart säljare kanske)
Eftersom du nu kommer med information som står i strid med och är utöver det TS sagt, så undrar jag om du varit närvarande, eller om du hittar på?
 
Jonatan79 skrev:
I ett annat land i europa har jag för mig får man böta 5% av sitt bud om man inte står för detta vid en vunnen budgivning. Detta kan skrämma bort många fejkbud.
Ja, fejkbud är tom laglig i Sverige. Vad hände med hon som hjälpte till sina föräldrar att sälja läg genom fejkbud.
Svar: ingenting hon gick fri med anled av att köpeskillingen inte avvek så mycket från marknadspriset.
Vad det nu betyder !!!
 
Nerre skrev:
Det är ju jättebra för köparen för de kan bjuda hur högt som helst och sen när alla andra spekulanter gått vidare till andra objekt så backar man till utgångspriset.
Det var väll ungefär så som damen som vi bjöd på samma hus som oss försökte göra? Det slutade dock med att säljaren blev sur och inte ville sälja till henne.

Bara för att man kan bete sig som en skitstövel, utan att få rättsliga följder, så betyder det inte att det är konsekvenslöst att bete sig som en skitstövel.

Om man beter sig som en skitstövel är risken stor att man får problem.
 
Vem är det då som avgör vem som är en skitstövel?
 
cecar33 skrev:
Vem är det då som avgör vem som är en skitstövel?
Var och en 😉
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren skrev:
Bara för att man kan bete sig som en skitstövel, utan att få rättsliga följder, så betyder det inte att det är konsekvenslöst att bete sig som en skitstövel.
Exakt vad jag skrev innan. Men då syftade jag på säljaren. Är det alltså ok att bete sig som en skitstövel när man är säljare men inte när man är köpare?
 
Nerre skrev:
Exakt vad jag skrev innan. Men då syftade jag på säljaren. Är det alltså ok att bete sig som en skitstövel när man är säljare men inte när man är köpare?
Om man beter sig som en skitstövel är risken stor att man får problem oavsett om man är köpare, säljare eller mäklare tror jag.

Dock så är det upp till var och en att avgöra vem som är en skitstövel, som tidigare har sagts.
 
harry73
thomasx skrev:
Eftersom du nu kommer med information som står i strid med och är utöver det TS sagt, så undrar jag om du varit närvarande, eller om du hittar på?
TS inlägg är min endaste infokälla:
harry73 skrev:
Efter förhandsvisning kommer mäklaren och säljaren att dra igång en budgivning om intresset finns. Det är också det som hände och det som mäklaren sa efter förhandsvisningen, så det kan inte vara en lögn.
krillek skrev:
Efter visningen säger mäklaren att säljaren accepterar budgivning om intresse finns. Lägenheten budas av två av de potentiella köparna upp till ungefär 4 550 000.
Känns inte som ny eller påhittad info från in sida
harry73 skrev:
Budgivningen går bra och sista budet ligger på +600 000. Av oklar anledning blir det inget köp.
krillek skrev:
Lägenheten budas av två av de potentiella köparna upp till ungefär 4 550 000. Efter ett par dagar blir intressenten med det näst högsta budet uppringd av mäklaren som säger att "vinnaren" och säljaren inte kommit överens
Inte här heller
harry73 skrev:
Mäklaren säger på visningen att säljaren nog aldrig ville sälja innan ordinarie visningen.
krillek skrev:
Jag vet att det hölls en ny visning idag och mäklaren sa nu att säljaren aldrig hade för avsikt att sälja efter förhandsvisningen utan bara ville testa hur högt den kunde gå
Eller här
harry73 skrev:
Å andra sidan berättar han redan om att liknande lägenheter gick för bara lite mer än utropspriset.
krillek skrev:
En lägenhet i ett populärt område bjuds ut till försäljning för 3 995 000 där en i princip identisk lgh en trappa ner såldes för ungefär 4 275 000 för två-tre månader sen.
krillek skrev:
Kan också nämna att intressent två sett båda lägenheterna och dom är verkligen i stort sett identiska.
 
harry73 skrev:
TS inlägg är min endaste infokälla:


Känns inte som ny eller påhittad info från in sida


Inte här heller


Eller här
Tja, jag konstaterar bara då att du inte förstår skillnaderna i det du skriver och det TS skriver, och uppenbarligen inte heller vad det TS skriver innebär i praktiken för vad som kan ha skett. Men det spelar mindre roll. Det viktiga är att TS inser alternativen och möjligheterna.
 
harry73
Det känns som vi inte lever i samma universum. Uppenbara lockpriser är enligt dig ingen anleding för en anmälan till fmi, men en mäklare som kanske inte berättar sanningen om varför säljaren inte sålde efter förhandsvisningen är det?
 
harry73 skrev:
Det känns som vi inte lever i samma universum. Uppenbara lockpriser är enligt dig ingen anleding för en anmälan till fmi, men en mäklare som kanske inte berättar sanningen om varför säljaren inte sålde efter förhandsvisningen är det?
Fast det var inte lockpris du anförde som argument för anmälan som jag avfärdade. Det verkar snarare som att du inte lever i samma universum som dig själv. Läs nedan vad du själv skrev...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.