;)Jag skojade om Summer Snow, för den kan verkligen bli stor, så att ha den tillsammans med honungsros hade blivit för mycket.....

Hur som helst, jag tipsade om LÅG's böcker om rosor utifall det blir några fler rosköp i framtiden. Det finns så oerhört många rosor och alla har dom olika egenskaper, vilket gör att dom passar att planteras i vissa sammanhang och inte i andra. När det gäller sådana beslut är plantagens personal är inte mycket att hålla i handen... Hade ni vetat vad ni nu vet hade ni kanske valt en helt annan ros.......;) Eller så hade ni byggt en större pergola. Hur som helst så hade ni inte behövt köpa tre plantor av honungsrosen.

Hur som helst så tror jag att det blir jättefint! Det tar trots allt några år innan honungsrosen blir stor, och sedan är det bara att hålla efter den till önskat format. Den kanske inte alls växer lika bra hos er som det gör i Ystads rosarium, för där har den extremt skyddat läge.....

PS. Vilken Zon bor ni i?
 
Redigerat:
Det är alltid vackert med växtlighet, men som du säger, det får inte ta överhand. I dagsläget är det osäkert om det blir fler rosor, men trädgården är nyanlagd och bara i sin linda s.a.s. Allt beror på hur mycket man hinner med. Vi bor i zon 3 har jag förstått, Billingen kyler lite men tydligen finns det områden i närheten som räknas som zon 2.

Nu har jag fått bladlöss på rosorna också, har plockat bort för hand o hällt på (hade ingen spruta) lite såpavatten. Några bra tips för att bli av med dem?

Kjell G
 
Zon 3, ja då kan man väl alltid hoppas att rosen inte växer lika yvigt som dom i Ystad. ;)Men jag ser att den ska kunna klara ända upp till zon 5!. Svårt att bedöma hur klimatet påverkar en plantas växtsätt. Själv har jag en honungsros i zon 1, som verkar vilja utvecklas till en yvig buske i stället för att bli hög. Men så står den extremt blåsigt också....

Såpa o vatten är vad jag brukar använda mot bladlöss. Det finns såpsprit också men jag vet inte doseringen. Sedan kan man få upprepa behandlingen om några dar. På uppväxta växter brukar jag inte bry mig så mycket om bladlössen. De utgör sällan något hot mot själva växten. Men såklart, är det nyplanterat så får man pyssla lite extra. :)
 
Såpvatten får det bli, men är osäker på dosering/blandningsförhållande. Blåsigt är det förresten här också, allmänt o de senaste dagarna rena rama Happy Windsday, som Puhs polare säger.

Kjell G
 
Jag är såld på dessa :) Honungsros Helena Lykkefund

Doften är helskön och blomningen riklig, kanske lite kort men den har varit igång ett par veckor nu och har en del kvar att ge.

Klematis mellan rosorna är väldigt trevlig också. Lite har rosorna tuktats men de håller sig inom rimliga nivåer än så länge.


Kjell G
 
  • IMG_0338[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så vackert det blev! Dessutom snygg Riddarsporre!
 
Sommartorparn skrev:
Då är det lugnt.;)
En vacker och inte särskilt vidlyftig Madame

Det hade varit kul om du hade planterat ett par Summer snow, t.ex.. Vilken jungel det hade kunnat bli tillsammans med honungsrosorna. :D
Nja - jag skulle definitivt inte välja 'ett par' Summer Snow - den tar lätt överhanden och det räcker med ett ex. Jag har själv en Summer Snow i min nya trädgård som redan passerat 3 m höjd (jag håller in bredden till 1,5 m medvetet) trots att jag klipper ner den till 30 cm höjd varje vår.

Den står vid sidan av en Rosa Helenai som, tyvärr, är en stor besvikelse eftersom den doftar mycket svagt. Och den borde dofta otroligt nu, när den blomstrar som värst.
 
Honungsrosen doftar nog som starkast i knoppningen, känns som doften avtar något när blommorna är utslagna. Men doftar gott gör den.

Summer Snow måste jag spana in, har funderingar på spalje i tomtgräns med växelvis träribbor och träram/armeringsmatta. Kikade på humle men lutar mer åt piprankan. Inte fel om det blir tätt i tomtgräns.

Kjell G
 
Kul. Kjell att du blev nöjd med din plantering! Snyggt.

Vad gäller honungsrosens doft så har jag en teori om att doften känns mera runt omkring i trädgården än när man stoppar nosen i blomman. Har hänt mig ofta att jag sett mig om och undrar vad det är som doftar och sedan kommit på att doften kommer från rosen som är en bra bit därifrån.
 
Tack, jo det blev bra till slut - utan planering och med principen "lite i taget".

Kjell G
 
En av våra vänner här frågade hur rosen ser ut idag. Kunde inte skicka bilder via PM så de kommer här istället. Dessa är något/några år gamla. Vi håller den klippt vid denna höjd annars blir det ett törnrosaslott.
Lummig pergola med frodiga vita rosenbuskar och några rosa roser, klippt i jämn höjd över trästaket och grind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rikblommande vitros vid husvägg, hålls klippt på bestämd höjd, intill stig och grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgårdspergola med välväxt klippt rosenväxt i full blom överst, trätrall och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.