Status
Tråden går ej att kommentera.
Och nu bröstar HQ och Honda upp sig inför nästa år och vill att folk ska köpa just deras ny produkter istället för varandras nästa år.

Någon som tror att Hondas minsting kommer hamna under 25k?
 
Gudahov skrev:
Bra. Tack. En sak är säker, det är ingen dussinklippare de tänker släppa. Flera innovationer och patent som ämnar placera Honda i en klass för sig.
Någon som sett några Honda-patent kring robotklippning?
 
Asimow skrev:
Någon som sett några Honda-patent kring robotklippning?
Inte sett några. Det är bara min gissning. Bosch har patenterat sin klippning med directional cut och då utgår jag från att även Honda har patenterat åtminstone sitt klippsätt på något vis. Men jag kan ju ha fel.
 
Gimbal skrev:
Tror inte mycket på "föningen" av gräset.
Det krävs en rejäl fläkt för att lyfta kort gräs, och en rejäl fläkt drar rejält med ström, något man inte har så gott om i små batteriklippare.
Såg att Bosch Indego endast verkar ha 22 min klipptid för varje batteriladdning: http://www.bosch-presse.de/presseforum/details.htm?txtID=5813

Vad är det som drar så mycket ström i Indegon tro? Och hur mycket skulle bli över med gräsföning?
 
22min var ju en märkligt kort tid, med ett batteri på 3Ah och 32 volt så blir det ett medeluttag på ca 260W. Rätt mycket, elektroniken bör inte dra mycket alls så antagligen jobbar klipparmotorn hårt. Något säger mig att den här kommer inte vara helt tyst...

Som jämförelse så har vår Wiper 6,9Ah på 28V (tror jag) och kör i ca 3h vilket ger en medelförbrukning runt 65W. Och då har den en stor 29cm klinga. De robotar som enbart svingar några rakblad antar jag drar ännu mindre ström. (Har inte några siffror på dom)

(Som överslagsberäkning alltså, i verkligheten så blir siffran mindre då batteriet inte kan tömmas helt och uttaget sker inte i optimal takt osv osv, men i alla fall.)
 
Redigerat:
Nimajneb skrev:
Och nu bröstar HQ och Honda upp sig inför nästa år och vill att folk ska köpa just deras ny produkter istället för varandras nästa år.

Någon som tror att Hondas minsting kommer hamna under 25k?

Om jag känner Honda rätt - inte en chans =)

Vill ha ändå!
 
Nimajneb skrev:
Någon som tror att Hondas minsting kommer hamna under 25k?
Enligt robotbg.com är priset på den minsta, Honda Miimo 300, planerat att sättas till € 2100. Detta är med dagens euro-kurs 17 500:-. Ett helt rimligt pris, tycker jag, oaktat vad konkurrenterna tar för sina robotar. Men med tanke på den höga prisbilden för gräsrobotar, och om Hondan håller hög kvalitet och levererar de extra finesserna ("GPS-klippning" och "gräsföning") så kan detta skaka om branschen.

Enligt samma sajt, planeras priset på Honda Miimo 500 bli € 2500 = 20 700:- SEK.

http://robotbg.com/news/2012/08/22/honda_miimo_lawn_mower_robot

Tillagt senare. Andra sajter: t.ex. denna http://techiser.com/honda-miimo-robotic-lawnmower-151241.html säger att priset kommer från AP (Associated Press) och det skall även vara AP som står för bilderna ihop med Honda (http://www.philly.com/philly/wires/..._hondaroboticspowersfirstproductforhomes.html).
 
Redigerat:
Honda planerar tydligen bara att sälja 4000st nästa år i Europa, låter lite lite tycker jag om det ny ska vara en boom på gång.
http://www.independent.co.uk/life-s...wer-that-cuts-your-grass-for-you-8069812.html

Vidare reflekterade jag i länkarna ovan att Miimo 300 resp 500 står för maxlängden på omkretsen i meter av tomten alt längden av begränsningskabeln, hoppas dom inte menar Max längd på begränsningskabeln.
 
Gudahov skrev:
Enligt robotbg.com är priset på den minsta, Honda Miimo 300, planerat att sättas till € 2100. Detta är med dagens euro-kurs 17 500:-. Ett helt rimligt pris, tycker jag, oaktat vad konkurrenterna tar för sina robotar. Men med tanke på den höga prisbilden för gräsrobotar, och om Hondan håller hög kvalitet och levererar de extra finesserna ("GPS-klippning" och "gräsföning") så kan detta skaka om branschen.

Enligt samma sajt, planeras priset på Honda Miimo 500 bli € 2500 = 20 700:- SEK.

[länk]

Tillagt senare. Andra sajter: t.ex. denna [länk] säger att priset kommer från AP (Associated Press) och det skall även vara AP som står för bilderna ihop med Honda ([länk]).

Har du tagit i beaktande vår högre moms när du konverterade priserna? Och är det nuvarande (pga lågkonjunktur och låneoro) eurokurs som räknats!?

Jag håller tummarna för att priserna är rätt, men jag har svårt att se den prisbilden hållas i Sverige.
Som sagts tidigare så är honda INTE duktiga (vill inte, kan inte, ska inte) på att priskriga.


Jag vidhåller tidigare spekulation från min sida att ingen Hondaklippare hamnar under 25k retail i sverige =)
Men jag hoppas att jag har fel!
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
theon skrev:
Har du tagit i beaktande vår högre moms när du konverterade priserna? Och är det nuvarande (pga lågkonjunktur och låneoro) eurokurs som räknats!?

Jag håller tummarna för att priserna är rätt, men jag har svårt att se den prisbilden hållas i Sverige.
Som sagts tidigare så är honda INTE duktiga (vill inte, kan inte, ska inte) på att priskriga.


Jag vidhåller tidigare spekulation från min sida att ingen Hondaklippare hamnar under 25k retail i sverige =)
Men jag hoppas att jag har fel!
Nä, jag har inte tagit hänsyn till momsskillnad eller den billiga euron. Vill inte, kan inte, ska inte. :)

Men faktum kvarstår, de har prissatt Honda Miimo 300 till 2100 Euro. Och i Tyskland ligger Automower 220AC kring 2199 Euro (och har väl antagligen ett ännu högre riktpris). Min tro/åsikt är att Husqvarna överprissätter sina Automower - det är inga rimliga priser, vare sig med hänsyn till alternativen (manuell gräsklippare eller billiga konkurrenter) eller till den rörliga kostnaden för en robotgräsklippare. Om Honda prissätter efter normalt Honda-pålägg kanske är det där de hamnar?

Sedan får man komma ihåg att robogräsklipparmarknaden inte har varit så stor - några hundratusen sålda per år ? - och kommer man in som prisledare blir det väldigt små volymer. Och lite volym vill de väl ha.

Min gissning är att Miimo 300 kommer att kosta 19 995:- och Miimo 500 runt 24 995:-. Jag hoppas att jag har fel och att de blir billigare. Häpp!
 
  • Gilla
MBygga och 1 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Honda planerar tydligen bara att sälja 4000st nästa år i Europa, låter lite lite tycker jag om det ny ska vara en boom på gång.
[länk]

Vidare reflekterade jag i länkarna ovan att Miimo 300 resp 500 står för maxlängden på omkretsen i meter av tomten alt längden av begränsningskabeln, hoppas dom inte menar Max längd på begränsningskabeln.

I den artikeln uppger de ju priset (det lägsta förmodligen) till 1700gbp vilket motsvarar ca 17200 med dagens kurs i sek, lägg sedan till mellanskillnaden i moms så ligger priset på strax under 19k.

=)
 
Det var billiga pund du räknade med ;)

17700 plus ytterligare kanske en tusenlapp i extra moms.
 
Jag gissar på priset landar på någonstans mellan 15.000 - 30.000 :D
 
mortimer skrev:
Jag gissar på priset landar på någonstans mellan 15.000 - 30.000 :D
Förmodligen :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.