Status
Tråden går ej att kommentera.
Ja, ska man slå sig in på den Svenska marknaden måste priset vara bra, och under ledande Husqvarnas pris.
 
Honda har aldrig konkurrerat med pris, inte i någon produktkategori. Kvalitet och service är ledorden, och det har ju funkat ganska bra hittills. Sen om inte alla har råd med en Honda så får det väl vara så, alla kan inte ha premiumprodukter alltid. Om jag fattar rätt av siffrorna så är de ca 15 ggr större än Husqvarna worldwide, så resurserna finns ju.

Hela ekosystemet Honda bygger upp med servicenätverken, diagnosprogram, utbildningar och lokal serviceorganisation (anställda i Sverige med fokus enbart på robot) påminner mycket om den organisation Husqvarna har byggt upp, och det är inte gratis direkt. Meningen är ju inte att roboten ska fungera ett år eller två..

Vill man kopiera och bara vrålsälja för att tjäna snabba pengar så är det inte rätt sätt, men Honda jobbar alltid långsiktigt. Det kanske man inte kan säga om t.ex. Worx.
 
  • Gilla
Otjena
  • Laddar…
För att ha råd med en riktig service organisation med duktigt folk och allt vad det innebär så måste man också ha volym, det räcker inte med att ha bra kvalité och att man är stor på andra produkter.
Tror med att Honda tänker långsiktigt i det här fallet, men de behöver volym för att vara kvar på robot marknaden. Det får man inte med ett för högt pris. Är tämligen övertygad om att Husqvarna med flera kommer att göra vad de kan för att hålla priserna nere när det kommer uppstickare kan vara ett hot.
 
Nonkan skrev:
Honda har aldrig konkurrerat med pris, inte i någon produktkategori. Kvalitet och service är ledorden, och det har ju funkat ganska bra hittills. Sen om inte alla har råd med en Honda så får det väl vara så, alla kan inte ha premiumprodukter alltid. Om jag fattar rätt av siffrorna så är de ca 15 ggr större än Husqvarna worldwide, så resurserna finns ju.

Hela ekosystemet Honda bygger upp med servicenätverken, diagnosprogram, utbildningar och lokal serviceorganisation (anställda i Sverige med fokus enbart på robot) påminner mycket om den organisation Husqvarna har byggt upp, och det är inte gratis direkt. Meningen är ju inte att roboten ska fungera ett år eller två..

Vill man kopiera och bara vrålsälja för att tjäna snabba pengar så är det inte rätt sätt, men Honda jobbar alltid långsiktigt. Det kanske man inte kan säga om t.ex. Worx.
Tråkigt att du måste trampa ner på Worx :thumbdown:. Jag tror nästan samtliga som har dessa maskiner och provat på deras serviceorganisation kan skriva under på att det har fungerat prickfritt redan under det första året. Att sedan försäljningen gick i stå beror ju på att HQ skrämde upp Jula till den grad att de hoppade av som säljkanal. Frågan är vad som händer vidare i de patentstrider man skapade. Har inte hört annat än att det var luftskott från HQ's sida än så länge, man fick t.ex. backa gentemot COOP som stod på sig, och därför är det extra tråkigt att de nu missat ett sådant stort återförsäljarnät som Jula kunde erbjuda. Worx satsade m.a.o. seriöst på försäljning och service vilket nog HQ insåg tidigt och därmed med alla medel nu fösöker bekämpa dem, med viss framgång, tyvärr.
 
peternicklas
MBygga skrev:
Tråkigt att du måste trampa ner på Worx :thumbdown:. Jag tror nästan samtliga som har dessa maskiner och provat på deras serviceorganisation kan skriva under på att det har fungerat prickfritt redan under det första året. Att sedan försäljningen gick i stå beror ju på att HQ skrämde upp Jula till den grad att de hoppade av som säljkanal. Frågan är vad som händer vidare i de patentstrider man skapade. Har inte hört annat än att det var luftskott från HQ's sida än så länge, man fick t.ex. backa gentemot COOP som stod på sig, och därför är det extra tråkigt att de nu missat ett sådant stort återförsäljarnät som Jula kunde erbjuda. Worx satsade m.a.o. seriöst på försäljning och service vilket nog HQ insåg tidigt och därmed med alla medel nu fösöker bekämpa dem, med viss framgång, tyvärr.
Som jag har tolkat det så är alla stämningar mot Worx Landroid tillbakadragna. Det var bara luftskott p.g.a. av stor rädsla från HQs sida. De lär nog få bita i det sura äpplet då det kommer mycket nytt från många olika tillverkare under 2013. Kan t.o.m. kanske bli så att HQ går förlorande ur striden.
 
Då var första officiella prisuppgifterna publicerade: http://www.prisjakt.nu/search.php?query=honda+miimo

Miimo 300 20400
Miimo 500: 23400

Lite saftigt för de flesta änsålänge.
De ska tydligen presentera den på en mässa nu i helgen nere i Malmö enligt deras hemsida
 
Nää, det är inte dom första ;) titta tidigare i tråden :p . Jag har fyllt i det mesta där på prisjakt ang. 300an.

Priset är nog som sagt kanske lite högt, men jag ska på mässan i helgen och se om man får något bra erbjudande..
 
Jo, men det var tidiga uppgifter om en lokal handlare. Nu är det från Prisjakt. Men oavsett vad så ligger priset högt, iaf för mig. Med tanke på att HQ kommer med en "efterträdare" till 220an så bör priset på HQ AM220 sjunka också. Tekniska skillnaden mellan Hondas Miimo och HQ AM220 är ju inte något revolutionerande som får mig att lägga 2-3000kr med på en Honda.
 
Sen vet man ju inte om det är det priset som kommer att gälla när den verkligen släpps.

Nja, man kan ju fråga sig vart smärtgränsen går för en robotklippare. Den ska ju bara klippa, inte pilla rabatter o rensa ogräs. Det som är avgörande för min del förutom priset är ekonmiska framtidsutsikter hoo tillverkaren, möjligheter att klara av tomten, hållbarheten på delarna (t.ex bortslös motor kontra borste), garanti och möjlighet att få hjälp när det blir problem. Sen om klipparen t.ex har en hårfön för att torka/resa gräset innan klippning känns ointressant.
 
Jag är sugen på hondas klippare eftersom den är så fin :p
Den kändes robust att ta i också, plus att man vet att Honda brukar göra riktigt bra grejjor. Vem vet, jag kanske kommer hem med en sådan efter mässan på lördag :p
 
Ja, du får berätta hur det går på lördag o sen vill vi se lite bilder på det också som vanligt :D
 
matte75 skrev:
5års garanti. Inte illa! Vet du något priserna på den?
Eldrivna maskiner samt tillbehör till Versatool (multifunktionsredskap) har 2 års garanti.
 
Den är så fin.. Har en video på den..

Dock hittade jag även vikings robot, den var också riktigt fin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.