T TechChad skrev:
Hole-in-one är ett måste! Framförallt om du är amatör.
Du fäster OSBen med några få skruv upptill, så att skivan är lite lös. Sen sågar du ut hålet för dosan. Upprepa samma moment vid gipsen.

Jag har kört med denna lösning även med dom allra enklaste dosorna.

[länk]
Denna är ok tycker jag, kopia av en ABB dosa.
Jag har aldrig förstått meningen med justerbara dosor, det är väldigt sällan det är oklart om enkel eller dubbelgipsdosor behövs.

Jag har oftast de ännu enklare dosorna och sparar 20kr/dosa
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/eldosor/apparatdosa-2000023485
Däremot är det störigt att dubbelgipsdosan är 26 och inte 24 vilket skulle passat bättre för gips+osb

Jag hänger normalt gipsskivan i överkanten med 3-4 skruv och sågar sedan ut alla doshål. Det fungerar bra.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Värt att tänka på som jag inte sett något om är att använder man dessa när man sätter OSB eller plyfa är det viktigt att låta pilothålet hitta rätt in i den delen som sitter i dosan. Har själv lyckats borra sönder den delen då den inte hamnar 100%rätt och styrs då inte in om det är en kraftig skiva.
Och på första "skivlagret" kan man med fördel använda en större dosfräs T 80 och sedan en T 70 på ytlagret.
 
  • Gilla
toolman77 och 9 till
  • Laddar…
T
T toolman77 skrev:
Jag har aldrig förstått meningen med justerbara dosor, det är väldigt sällan det är oklart om enkel eller dubbelgipsdosor behövs.

Jag har oftast de ännu enklare dosorna och sparar 20kr/dosa
[länk]
Däremot är det störigt att dubbelgipsdosan är 26 och inte 24 vilket skulle passat bättre för gips+osb

Jag hänger normalt gipsskivan i överkanten med 3-4 skruv och sågar sedan ut alla doshål. Det fungerar bra.
Ska i ärlighetens namn säga att jag oftast också kör med dom billigare också. Däremot så använde jag sist Schneiders multifix och det var ju assmidigt då man justerar ringen rätt även om dosan kommit lite fel i djupet.
 
T toolman77 skrev:
Jag har aldrig förstått meningen med justerbara dosor, det är väldigt sällan det är oklart om enkel eller dubbelgipsdosor behövs.

Jag har oftast de ännu enklare dosorna och sparar 20kr/dosa
[länk]
Däremot är det störigt att dubbelgipsdosan är 26 och inte 24 vilket skulle passat bättre för gips+osb

Jag hänger normalt gipsskivan i överkanten med 3-4 skruv och sågar sedan ut alla doshål. Det fungerar bra.
Perfekt i badrum när det sitter OSB+gips och kakel.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Andreas Nordin1 Andreas Nordin1 skrev:
Hej

Jag har fått okej från min elektriker att sätta dosor och att dra tom flexslang.
Efter att googlat lite såg jag produkten Hole in one som verkade riktigt bra där dom marknadsför den som att man kan skruva upp gips och sedan bara använda magnet för att hitta dosan. Super tänkte jag och beställde både för vanliga dosor och 1,5 dosor.

Men nu när jag väl ska använda den så säger min elektriker att dosan skall gå så långt ut som möjligt utan att sticka utanför gipset.

Har han rätt? Om han har det, hur är det då möjligt att montera gipsskivan utan att först borra hål för dosorna? Skivan kommer ju inte diktan regeln eller OSB (om man har det bakom) utan ligger snarare och vilar på dosorna.

Har jag missat något väldigt grundläggande här, har min elektriker fel eller fungerar helt enkelt inte konceptet?

Väldigt tacksam för svar :)
Känns inte så tryggt att borra 1,5 dosor om du ska göra det för första gången, väldigt viktigt att det bli rätt, Lycka till
 
Stort tack för alla tips! Ska ge mig på detta imorgon så ser vi hur det går ☺️
 
Müssli Müssli skrev:
Perfekt i badrum när det sitter OSB+gips och kakel.
Exakt. Skiter man i regelfäste och spikar dosorna en bit in kan man dessutom med enkelhet få in två plejd plus wagos och brytare.
 
P
Att notera också att till 1,5 och dubbeldosorna finns det även lösa förhöjninsringar
 
N Noooordin skrev:
Stort tack för alla tips! Ska ge mig på detta imorgon så ser vi hur det går ☺️
En sak till förresten! Jag brukar faktiskt göra så att jag hänger upp OSB eller gips med några skruvar, borrar centrumhålen i de dosor som ska sågas upp och sen drar jag skivan något ut när jag kör hålsågningen. Räcker med 3-4 mm ut för att man inte ska hugga dosan med hålsågen.
Man kan ju även bara lägga skivan mot väggen och palla upp den med några plastkilar, söka upp centrumhålen och borra centrum, lyfta loss skivan och såga i det fria.

Just med 1,5 eller dubbeldosor kan det vara skönt att göra det helt riskfritt.

Att använda större dosborr för första skivan skulle jag dock avråda från. (OSB eller första gips vid dubbelgips). En del dosor har klackar som är tänkt ska ligga emot baksidan på skivan och hålla emot när du sen skruvar dit en brytare eller annat. Om hålet äv för stort går klackarna in i hålet och ena delen av dosan dras ut med lite glapp som resultat. Dosan sitter ju fast i reglar så den åker ju inte ut men det är inte så snyggt när det glipar i ena sidan för att dosan dragits snett.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
När jag prickar hole in one är det aldrig dosan som sågas sönder utan själva hole in one som trasas upp men de håller ganska länge ändå får man säga. Hade varit jättejobbigt utan dessa :love:
 
T toolman77 skrev:
Jag har aldrig förstått meningen med justerbara dosor

Du svarade ju dig själv i samma inlägg:

T toolman77 skrev:
Däremot är det störigt att dubbelgipsdosan är 26 och inte 24 vilket skulle passat bättre för gips+osb
Bara att skruva in ringen 2 mm.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Ett bra tips är att när man borrar i underlagret av spånskiva, plywood eller osb är att man knackar på skivan så sökaren lägger sig rätt och att man sedan slår ett körnslag med typ en spik eller något mitt i sökarhålet så minskar risken för att centrumborret vandrar iväg och sedan trasar sönder mittdelen på dosmagneten.
 
  • Gilla
bjarne1
  • Laddar…
T
Nu när vi ändå pratar dosor, hur gör amerikanerna med sina fyrkantiga dosor? Har dom någon liknande "hole-in-one"
 
Ja. Men det är lite svårt att använda hålsåg, så det blir några fler arbetsmoment...


Öppen verktygslåda med gula målmarkörer för väggutskärning och instruktionsbilder på locket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hålsåg för fyrkantiga dosor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.