Hej

Jag har fått okej från min elektriker att sätta dosor och att dra tom flexslang.
Efter att googlat lite såg jag produkten Hole in one som verkade riktigt bra där dom marknadsför den som att man kan skruva upp gips och sedan bara använda magnet för att hitta dosan. Super tänkte jag och beställde både för vanliga dosor och 1,5 dosor.

Men nu när jag väl ska använda den så säger min elektriker att dosan skall gå så långt ut som möjligt utan att sticka utanför gipset.

Har han rätt? Om han har det, hur är det då möjligt att montera gipsskivan utan att först borra hål för dosorna? Skivan kommer ju inte diktan regeln eller OSB (om man har det bakom) utan ligger snarare och vilar på dosorna.

Har jag missat något väldigt grundläggande här, har min elektriker fel eller fungerar helt enkelt inte konceptet?

Väldigt tacksam för svar :)
 
  • Gilla
Knight och 2 till
  • Laddar…
Detta kan jag tänka mig fungerar okej när man har vanliga dosor, men för 1,5-dosor så kan du inte justera ut dosan genom att skruva, utan den är fast redan. Skruvar jag gipsskivan med en sån dosa på plats så skadar jag lätt gipsskivan. Borde jag fästa gipsskivan lite löst först bara och sedan dra åt skruvarna?

Edit: Alla dosor jag köpt är av typen
Schneider Multifix
 
  • Gilla
Jonny Karlsson2
  • Laddar…
H
Jag brukar köra dosor med regelfäste.
Kör man dosa för enkel gips så hamnar den 12 mm utanför regeln.
Dit med skivan och fäst upp den lite lätt.
Sen dit med magneten och borra hål.
Då åker skivan in och dosan hamnar rätt.
Bara skruva skivan sen.
 
  • Gilla
J.Hoffa och 4 till
  • Laddar…
Tack för tipsen, jag ska testa detta :)
 
Man sätter dosan med rätt utstick från regeln. Sedan fäster man upp skivan ordentligt men inte i närheten av dosan/dosorna. Nu letar man reda på dosan med magneten och borrat. Då faller skivan på plats och man skruvar i resten av skivskruven.
Tänk så långsam man är ibland. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
erikjakan och 7 till
  • Laddar…
T
Hole-in-one är ett måste! Framförallt om du är amatör.
Du fäster OSBen med några få skruv upptill, så att skivan är lite lös. Sen sågar du ut hålet för dosan. Upprepa samma moment vid gipsen.

Jag har kört med denna lösning även med dom allra enklaste dosorna.

https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/eldosor/apparatdosa-flex-2000022778
Denna är ok tycker jag, kopia av en ABB dosa.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Som sagt dosan SKA liva med skivans framsida och det är inga problem med att den bågnar lite. Fäst den i överkant och låt den hänga över dosan, fräs upp hålet/en tryck skivan mot regel och skruva fast skivan. Skulle du behöva "skava" någon mm på hålet så är det helt OK, du har 3-4 mm vingelmån. Och som med allt annat ger övning färdighet.
Ps
Jäklar vad det rasslade till medans jag skrev :D
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
K
Borra försiktigt bara, lätt att såga sönder dosan om man är lite för vild med hålsågen
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Borra försiktigt bara, lätt att såga sönder dosan om man är lite för vild med hålsågen
Ja, jag brukar även borra med ett centrumborr som passar ganska tajt i centrumhålet i hole-in-one. Då blir hålsågningen bra centrerad. Första gångerna jag körde hade jag ett ganska tunnt centrumborr, vilket betydde att hålsågen ofta tog i ena kanten på dosan.

Jag brukar också vicka runt lite med borret så att hålet genom skivan blir lite stor, så att centrumborret sen kan halka in lätt i hole-in-one. Sen hyfsat högt varv och lätt lätt tryck på slutet så att man slipar sig genom ytan och inte hugger in i dosan.
 
Se till att varannan pigg på dosborren är skränkt lite utåt så funkar det perfekt!
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Man sätter dosan med rätt utstick från regeln. Sedan fäster man upp skivan ordentligt men inte i närheten av dosan/dosorna. Nu letar man reda på dosan med magneten och borrat. Då faller skivan på plats och man skruvar i resten av skivskruven.
Tänk så långsam man är ibland. ;)
Precis så jag gjort i helahuset. Funkar utmärkt.
Hole in one varenda gång.
 
Värt att tänka på som jag inte sett något om är att använder man dessa när man sätter OSB eller plyfa är det viktigt att låta pilothålet hitta rätt in i den delen som sitter i dosan. Har själv lyckats borra sönder den delen då den inte hamnar 100%rätt och styrs då inte in om det är en kraftig skiva.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
richardtenggren
En gipskrycka och hole-in-one är ju super :)
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 1 till
  • Laddar…
H
Det jag märkt är att med bra hole in one, dos hålsåg och bättre kvalite på dosorna så är det inga problem att borra då är det bara att köra.

men när jag köpt de billiga dosorna på biltema så brukar dom bli skadade av hålsågen.
Kör nu mer alltid dyrare dosor för det brukar vara mindre krångel när man grejar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.