frasse skrev:
Ett sätt att jämna ut temperaturen är att leda inluften i ett långt rör under mark, då får du en kylning sommartid resp uppvärmning vintertid.
Men oj..... vad smart det där lät :), betyder ju att man inte alls behöver ta hänsyn till norrvägg, samt att man kanske (delvis iaf.) slipper det där med igenisad ventil på vintern och trots allt för hög temperatur för att helt ersätta kylskåp (trots norrvägg) på sommaren ;)

Hur skulle månne en sådan idé funka med "stängd" (dvs. inga öppna ventiler samt avfuktare) torpargrund, vintern bör ju funka hyggligt då temperaturen brukar gå ner mot +4 grader men inte just lägre, kanske knepigare på sommaren för då blir det ju varmare, men trots allt inga +30, utan brukar bli max 18-19 plusgrader??

//Christina.
 
Betina
Men, kom att tänka på en sak...om jag vill förvara torrvaror i skafferiet, då kan jag väl inte ha allt för kallt därinne??
 
torrvaror är inte känsliga för låga temperaturer. Det är för hög luftfuktighet som är farlig för den sortens varor. Torra saker håller sej bäst i skåp nära kyl/frys som alstrar värmen ;)
gaia
 
gaia skrev:
torrvaror är inte känsliga för låga temperaturer. Det är för hög luftfuktighet som är farlig för den sortens varor. Torra saker håller sej bäst i skåp nära kyl/frys som alstrar värmen ;)
gaia
hmmm.... för upplysnings skull vill jag lägga in en brask lapp här. Årets fuktigaste period med högst RF ute är hmm vänta vintern...... Samma i en kyl/frys har mycket högt RF. Tänk så här -1+ gradig luft bär säg 2 gram vatten/ m3. nu öppnar du din frys i köket är det 22 grader ocg RF 60% runt 15 gram/m3 då.. Säg att frysen är 1m3 och in kommer 0.5 m3 luft med 7,5 gram vatten. Vad händer då med RF i frysen.......
Men dit jag ville komam är att tar man in uteluft i sitt skafferi så skall man vara försiktig pga 2 anledningar. Dels torrvaror i fuktig miljö. Det är inte mycket fukt men det dinns där och RF är högt men med låg ånghalt. Inne luften innehåller högre ånghalt. Detta är iofs inte det värsta. Istället bör man kolla sit VENTILATIONSSYSTEM!!! har man mekanisk ventilation och en tilluftsventil i kök då är man ute på mycket hal is vill jag påstå.......Det kommer dra något grymt från skafferiet. Har personligen haft bekymmer med dett under en renovering av hus där flertalet hyresgäster ville ha skafferi. Vi som entreprenör avrådde detta pga att det skulle bli kalldrag i kök men nej du det gick inte för folk vilel ha skafferi. Ett år senare dags för vinter vad händer?? Jo hyresgästerna fryser i köket får problem med is bildning i skåpet osv. Ja vad får man höra då.. Att vi är odugliga inte kul men snäll som man är gick man ner hämtade sin dokumentation från mötet. Det vart inte tyst utan det gnälldes ännu mer. Byggfusk osv. Efter mycket om och men fick vi hyresgästerna att förstå vad vi vill ha sagt från början. Det löste sig till slut men det tog enhel del på krafterna från alla parter.

Vad jag vill ha sagt är " Akta er för tilluft direkt utifrån i skafferi" Ta hellre luft från vind eller krypgrund....
 
slutsats?
Dörrar till skafferiet skall vara tätta och isolerade som f.ex kylskåpsdörr och inte vanliga innedörrar ;). Lufttillförsel skall kunna regleras...
minskas/ökas beroende på utetemp. Det är väl inget märkvärdigt att fixa?
gaia
 
att siolera endast dörren funkar inte det krävas att hela skafferiet är isolerat. Gäller endast vid mekaniskventilation. Vid självdrag är detta inget bekymmer. Då till och frånluft finns i samtliga rum...Men personligen så skafferi nej...jag har kylskåp...och frys.... hade i en lägenhet jag bodde i men jag kan inte påstå att det gjorde mitt liv bättre eller sämre på något sätt. Kan vara bra om man har lietn kyl och saknar svaldel i det men annars nej...känns 1930 tal :)
 
Det beror vad man använder skafferiet till.

Jag har hyllor upp till taket på tre väggar.
Den ena väggen har jag matvaror, resten är köksmaskiner och allt jag inte får plats i köket.

På golvet har jag en korg till potatis.

Det är jätte skönt att inte behöva ha alla saker stapplade på varandra i skåpen ;D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.