Hej,
sitter och skissar på ett kök. Funderar på att lägga in ett hörn-skafferi (101*101) isf. ett vanlkigt skafferi. Är det någon som har ett sådant och tycker ni det var värt att lägga in eller använder man inte kapaciteten? Vad kostar ett sådant?

Mvh Steve_O
 
Håller med Yonna. Om det finns möjlighet så tycker jag absolut att du ska göra det. Utrymme kan man absolut inte få för mycket av! Har dock ingen aning om priser. Men har du inte tummen mitt i så kan du väl slänga ihop ett själv om det är blodigt dyrt?

 
Betina
Steve_O skrev:
Hej,
sitter och skissar på ett kök. Funderar på att lägga in ett hörn-skafferi (101*101) isf. ett vanlkigt skafferi. Är det någon som har ett sådant och tycker ni det var värt att lägga in eller använder man inte kapaciteten? Vad kostar ett sådant?
Hur gick det med skafferiet, Steve_O? Om du nu byggde skafferiet, vilken typ av ventilation satte du in? Vi har ritat in ett hörnskafferi på 1,3*1,3, ligger mot en yttervägg i väst (med mycket havsvind). Och funderar på hur vi ska göra med ventilationen så att klimatet i skafferiet blir detsamma året runt.
 
Vi har ett skafferi i köket.
Det är ett litet rum på 195x125 med hyllor upp till tak på 3 av väggarna. Den ligger, kan man säga mit i huset.
Man kan se det på våra ritningar på hemsidan.

In-luft kommer från ett rör i grunden som går ut precis utanför huset (typ vanlig avloppsrör)
Sen har vi ut-ventilationen vid taket som går ut.
Just där beställde vi att inte ha golvvärme.
Det är ofta svalt både vinter och sommar.

För att få en jämn och konstant temperatur behöver man en kylaggregat. Det har vi inte installerat.
I tidigare hus hade vi kylaggregat som var reglerat till 10 grader. Det var som en jätte kylskåp.
 
Betina
Sweli skrev:
In-luft kommer från ett rör i grunden som går ut precis utanför huset (typ vanlig avloppsrör)
Sen har vi ut-ventilationen vid taket som går ut.
Just där beställde vi att inte ha golvvärme.
Det är ofta svalt både vinter och sommar.
Så då spelar det egentligen ingen roll var någonstans i huset man placerar skafferiet, hm...låter som att vi kanske ska titta över ritningarna igen. Tack, Sweli. Jag ska titta in på er hemsida. ;D
 
Gå in på Svenska flaggan där finns en länk till ritningarna.
Egentligen spelar ingen roll var du har skafferiet.
Vill du ha en walk-in kylskåp är det bara att koppla en kylaggregat ;D ;D

På höger sidan av skafferiet är hyllorna bara 15cm där har jag alla "matvaror", där det är lätt överskådligt.
På vänster sida, 40cm har jag alla maskiner, burkar, köksutrustning och dylikt.
Bortre ändan 60cm. Där har jag blandat, potatiskorgen t ex.
 
Egentligen var mest för planeringen av köket. Det enda plats jag kunde ha skafferiet var bakom trappan.
Att man la skafferi vi yttervägg var för att man tog luft utifrån. Man hade inte ut-luft någonstans.
Jag hade i en lägenhet jag bodde tidigare, ett skåp som hade ventilation lucka som man kunde öppna eller stänga i ytterväggen. Det var kallt på vinter och ganska varm på sommar. Vi löste detta med luft genom grunden + att vi la ut-luft från skafferiet på motsatta sida av rummet.
Då blir riktigt cirkulation i rummet.
Om du inte ska ha kylaggregat kan man ha en PAX fläkt som är tidstyrd för att få mer luftcirkulation.
Jag förvarar inga färska varor som grönsaker där, så jag tyckte inte att jag behövde.
Vill man ha en "äkta" skafferi för färskvaror hjälper inte att ha skafferiet vid yttervägg. Den enda lösningen är kylaggregat.
 
Det är mycket lättare att ha in-luft om skafferiet är vid yttervägg.
Om inredningen tillåter det är det, det bästa alternativet.
Ännu bättre skulle jag tro är om du inte isolerar just den väggen ;D ;D
 
Betina
Om vi nu skulle sätta in ett kylaggregat i "walk-in-skafferiet", borde jag då satsa på en kombinerad kyl/frys + en helfrys istället för en helkyl + en helfrys?
Vad skulle ni gjort?
 
Jag skulle använt storskafferiet som kylskåp + svale och satsat på endast en (1) helfrys.

Dessutom en (jägar/svamp/bär)frysbox i garaget! :)

Lite info här:
http://www.rotrading.se/

Hittar du annan info, hojta till! Jag vill bygga skafferi/kylrum i garaget o har svårt att hitta konstruktionsritningar.



 
Ett sätt att jämna ut temperaturen är att leda inluften i ett långt rör under mark, då får du en kylning sommartid resp uppvärmning vintertid.

En variant till vanligt kylaggregat eller mark/luftkyla är att använda kollektorsidan av ett berg/jord/sjö värmesystem.
Man kan lägga till en slinga där det kalla kollektorvattnet får passera, denna slinga drivs med egen cirkpump. Du kan koppla på antingen ett rent passivt kylelelment, alternativt en fläktkonvektor för större effekt.

Du kan (bör) givetvis termostatstyra cirkpumpen för att få en jämn temperatur.



 
Betina
Tack för tipsen, vi kör nog aggregat i skafferiet samt 2 helfrysar i köket då det faktiskt blir mycket jakt och fiske. ;D
 
ClasseClas, jag har även sett walk in kylskåp hos ett företag som heter norcool http://www.norcool.se/ där finns byggbeskrivningar under rubriken CoolMaster
 
mino skrev:
ClasseClas, jag har även sett walk in kylskåp hos ett företag som heter norcool [länk] där finns byggbeskrivningar under rubriken CoolMaster
Tackar, tackar! ;D
 
Betina
mino skrev:
ClasseClas, jag har även sett walk in kylskåp hos ett företag som heter norcool [länk] där finns byggbeskrivningar under rubriken CoolMaster
Wow, undrar vad det färdiga "elementrummet" kostar :D I vilket fall vill jag ju gärna köpa en sån där kylrumsdörr till skafferiet. Hittar inga återförsäljare dock, nån som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.