Glöm inte bort att fixa elen från grannen så hönorna inte fryser nu till vintern
star-trek-star-trek-tos.gif
 
  • Haha
  • Gilla
Oskaj och 5 till
  • Laddar…
Hej igen, idag hade jag nöjet att isolera golvet. I botten är det asfaltboard (Hunton). Hade tyvärr bara en skiva så det blev pusslande med mindre bitar för att täcka hela botten.

Sen kompletterade jag även med en vindpapp-duk för att hålla perlite-isoleringen på plats.

På det la jag fibergips (Fermacell) som inte ska vara så känslig mot väta. Sen kommer det även att läggas 8mm fibercementskivor (Cembrit), som jag fyndade på blocket. :)

Ett tränat öga kan också se elen som dras igenom grunden, med matning från grannen.
 
  • Delvis byggd träkonstruktion med verktyg, möjlig veranda eller däck under konstruktion, utanför, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träreglar och sand på betonggolv i ofärdig byggnadsstruktur, med slyngel och reflektionsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isoleringsmaterial utrullat mellan träbjälkar i ett oavslutat byggprojekt med öppen träram och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis isolerad golvkonstruktion med skumisolering och träreglar, inhägnad av träväggar och fönster, under byggnadsarbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsställning inuti, isolerade väggar, grå betongplattor på golv, träbyggnad, under konstruktion, oskyddade fönsteröppningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Martin.M och 10 till
  • Laddar…
Hahaha, vi har byggt hönshus med oerhört många likheter med erat. Vi kom fram till samma önskemål och ganska likt utförande. Våra reden är inbyggda men med helt öppningsbar sida. El dragen fr grunden och installerad våtrumsfläkt. Vår hönsgård har också utrymmet under hönshuset för skugga/väderskydd. Tyvärr inte vatten draget. Dock en 20l dunk på hyllkonsoler i taket kopplat till vattenkoppar med flottör samt foderautomat av modell överdimensionerad till våra sex hönor. Vi behöver fylla mat och vatten ca 1ggr/månad. Vi har ett bleck under sittpinnarna som vi kan dra ut och skrapa av där den mesta skiten hamnar, vilken är lätt att använda till rabatter eller annan jordförbättring pga ingen inblandning av strö. Insidan är plastad till långt upp på väggarna för enkel rengöring samt förhoppningsvis ohyrefritt hönshus. Fasaden är tjära och linolja blandat, små distanser mellan 28x70 brädor där man ser svart vindpapp bakom inspirerat av ett panelsystem fr dolle. Också helt öppningsbar sida och huset på ben. Isolerat dock m cellplast.
Vi körde på sedumtak. Blev väldigt fint!

Som pricken över i:et så heter sambon också Patrik. 😅
//Frida
 
  • Gilla
  • Haha
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
P Patrik__B skrev:
Hahaha, vi har byggt hönshus med oerhört många likheter med erat. Vi kom fram till samma önskemål och ganska likt utförande. Våra reden är inbyggda men med helt öppningsbar sida. El dragen fr grunden och installerad våtrumsfläkt. Vår hönsgård har också utrymmet under hönshuset för skugga/väderskydd. Tyvärr inte vatten draget. Dock en 20l dunk på hyllkonsoler i taket kopplat till vattenkoppar med flottör samt foderautomat av modell överdimensionerad till våra sex hönor. Vi behöver fylla mat och vatten ca 1ggr/månad. Vi har ett bleck under sittpinnarna som vi kan dra ut och skrapa av där den mesta skiten hamnar, vilken är lätt att använda till rabatter eller annan jordförbättring pga ingen inblandning av strö. Insidan är plastad till långt upp på väggarna för enkel rengöring samt förhoppningsvis ohyrefritt hönshus. Fasaden är tjära och linolja blandat, små distanser mellan 28x70 brädor där man ser svart vindpapp bakom inspirerat av ett panelsystem fr dolle. Också helt öppningsbar sida och huset på ben. Isolerat dock m cellplast.
Vi körde på sedumtak. Blev väldigt fint!

Som pricken över i:et så heter sambon också Patrik. 😅
//Frida
Hej @Patrik__B (Frida),
Superspännande! Hade varit riktigt nice att få se lite bilder på ert hönshus :)
Har inte helt bestämt hur jag ska lösa det med vatten & mat än. Så hade varit nice med lite inspiration.

Fixade ni med sedumtaket själva eller hade ni en takläggare?
 
Nu var det dags för en liten uppdatering;

Tyvärr så har det varit en tuff höst för hönsflocken. 2 hönor har dött av olika sjukdomar och nu i veckan blev en av våra första hönor tagen av en rovfågel. Så nu har vi endast en tupp och en höna kvar 😢. Känns lite tråkigt att de inte fick uppleva det nya huset. Men vi får fylla på flocken till våren.

Med bygget går det sakta men säkert framåt. Isolerat färdigt i väggar med träfiberisolering (Hunton).

Sen på med ångbroms (Bison, ångbroms eko) i tak och väggar. Kanske lite overkill men kan säkert vara bra för att minska fukttrycket i tak och väggar under de kallare delarna av året.

På det har vi använt oss av häftiga, cirkulära byggskivor av återvunna dryckesförpackningar (Recoma). Dessa har endast 10-20% co2-utsläpp kontra OSB/Plywood för liknande pris. Så känns bra att ta vara på skräpet istället för att det eldas upp (vilket är det som händer dryckesförpackningar annars).

På golvet har vi nu även lagt fibercementskivor (Cembrit / Swisspearl). Dessa har egentligen väldigt höga utsläpp av co2 under tillverkning men iom att de är köpta secondhand så blir kalkylen bättre. :)
Dessa ska också, till viss del, täcka nedre delen av väggen.
 
  • En grov yta med små, utspridda färgfläckar. Verkar vara granulär, möjligen asfalt eller återvunnet material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre byggarbetsplats, isolerad med granulat, träbjälkar synliga, plywood, oavslutad, fönster, skyddsplast, mättejp, betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum under renovering, isolerat med bubbelplast och tätningsband, oavslutat golv, exponerade träbalkar, byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt byggnadsrum under konstruktion med isolering, träreglar och oavslutat fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
Hej hej, vintern och kylan kom tidigt i år. Vilket minst sagt har stressat på arbetet. Med grader ner mor -10 så behövde våra två stackars hönor flytta in omgående.

Så det har varit full fart med att få det någorlunda beboligt. Allt som inte måste vara färdigt, får vänta lite. Som t.ex redet och en (fungerande) lucka till gården.

Fibercementskivorna är på plats men fogningen (med Tec7) i golvet blev inte helt 100. Så vi gör ett nytt försök igen till våren när det inte är så kallt. Tills dess har vi lite byggplast under ströet för att inte få ner för mycket smuts i springorna. Skivorna går lite längre upp på väggen på ena sidan, det är för att sittpinnarna kommer hamna på en övervåning där.

Har även, näst intill, färdigställt dörrarna längs långsidan. Den högra öppnas egentligen endast vid städning. Den vänstra för att fylla på mat och vatten.

Efter mycket om och men så blev det invigning till slut! 🐔🚀
De verkar väldigt nöjda, och mindre frusna. :)

Lägger även med en bild på det tidigare boendet, a.k.a rucklet. Får bli en julbrasa av den.
 
  • Gammalt förfallet skjul med presenning i snöig skogsmiljö och stenar omkring. Nedslitet, övergivet, naturinslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två höns under en röd värmlampa inne i ett hönshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion av litet trähus på plattform med metallstommen. Område täckt av snö. Stege av plankor till huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trähögkiosk på hjul under campingvagnstak, snöig mark, byggs eller renoveras, naturen i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ouppfört rum med isolering, gipsväggar, ett fönster, betonggolv, under konstruktion eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
K
Röd uppvärmningslampa, höns, fönster med snö utsikt, foderbehållare, vattenbehållare, strö, kycklingar, inomhus, kväll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så fint de får det,lite skillnad mot rucklet!
Blev bara lite orolig för din värmelampa..har själv köpt en likadan idag till mina tre, och säljaren påpekade att lampan måste sitta minst 60 cm från golvet/ spånet annars kan det ta eld!
Vinkeln på fotot kan ju luras, inget illa ment!
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
[bild]Så fint de får det,lite skillnad mot rucklet!
Blev bara lite orolig för din värmelampa..har själv köpt en likadan idag till mina tre, och säljaren påpekade att lampan måste sitta minst 60 cm från golvet/ spånet annars kan det ta eld!
Vinkeln på fotot kan ju luras, inget illa ment!
Bra tips. Tack! Får korrigera det. Den hänger nog lite för långt ner nu.

Kul med bild från ditt hus. Mysigt de verkar ha :)
 
K
Tack! Ja de hade -3° i morse därute så då var det läge med en lampa 😉
 
Vad tjusigt det blev, där kommer de att stortrivas! Tack för inspirationen. Får man fråga hur stommen är byggd? Dvs hur vilar själva huset mot stolparna/reglarna? Som du märker är jag lekmännens lekman, men tanken är att jag ska lära mig via just det stundande hönshusbygget. Än så länge sitter jag bara i blender och bygger, det är skönare så i den här kylan! ;)
 
OldMaid OldMaid skrev:
Vad tjusigt det blev, där kommer de att stortrivas! Tack för inspirationen. Får man fråga hur stommen är byggd? Dvs hur vilar själva huset mot stolparna/reglarna? Som du märker är jag lekmännens lekman, men tanken är att jag ska lära mig via just det stundande hönshusbygget. Än så länge sitter jag bara i blender och bygger, det är skönare så i den här kylan! ;)
Tack! 🙌

Bjälklaget är infällt i stolparna. Så underkanten vilar på dem längs husets långsidor. Inte helt tydligt men kan ses i bilderna där vi isolerar grunden, samt de helt första bilderna.

Kul med hönshusdrömmar! Dela gärna dina blender-alster när du är redo :)
 
Redigerat:
K
Hej! Hamnade i din tråd efter att ha läst en annan nyare om hönshus, så undrar; hur går det med ert bygge?
 
Hej @Kakelugnen566 - det har i stort sett stått still under vinter/vår då det varit lite andra byggprojekt igång. Men nu har vi kommit lite framåt.

Presenningen över taket är borta och takläggare har varit här och installerat tätskikt.
För att spara in lite på utgifterna så tänkte jag att jag kunde lägga ut fuktskivor + sedumet själv.
Det var tungt men lyckades färdigställa inom två timmar. :)

Härnäst blir det att få färdigt panelen, sätta upp boaseringsläkt och måla det svart. Måste också fixa färdigt det uthängande redet. Så lite pill kvarstår, men tanken är att få det färdigt under sommaren.
 
  • Byggprojekt av ett litet trähus med nytt tak och omgivande grönska, med byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis färdigt trädgårdshus med tätskikt på tak, träklädsel och svart boaseringsläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett litet hus med sedumtak och träpaneler, bredvid en utomhusvoljär, i en solig trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sedumtak efter installation med synligt tätskikt och omgivande gröna träd och buskar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tätt sedumtak efter installation, gröna växter som utgör en del av en ekologisk taklösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
P ptz skrev:
Hej @Kakelugnen566 - det har i stort sett stått still under vinter/vår då det varit lite andra byggprojekt igång. Men nu har vi kommit lite framåt.

Presenningen över taket är borta och takläggare har varit här och installerat tätskikt.
För att spara in lite på utgifterna så tänkte jag att jag kunde lägga ut fuktskivor + sedumet själv.
Det var tungt men lyckades färdigställa inom två timmar. :)

Härnäst blir det att få färdigt panelen, sätta upp boaseringsläkt och måla det svart. Måste också fixa färdigt det uthängande redet. Så lite pill kvarstår, men tanken är att få det färdigt under sommaren.
Snyggt! Sedumtak är drömmen. Vad kostade det att anlita takläggaren för ett sånt projekt, och var det lätt att få tag på någon?
 
K
P ptz skrev:
Hej @Kakelugnen566 - det har i stort sett stått still under vinter/vår då det varit lite andra byggprojekt igång. Men nu har vi kommit lite framåt.

Presenningen över taket är borta och takläggare har varit här och installerat tätskikt.
För att spara in lite på utgifterna så tänkte jag att jag kunde lägga ut fuktskivor + sedumet själv.
Det var tungt men lyckades färdigställa inom två timmar. :)

Härnäst blir det att få färdigt panelen, sätta upp boaseringsläkt och måla det svart. Måste också fixa färdigt det uthängande redet. Så lite pill kvarstår, men tanken är att få det färdigt under sommaren.
Tack för svar! Det ser jättefint ut, och där kommer hönsen att trivas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.