Korvgubbe
För de pengarna hade jag inte tvekat en sekund! Det är mest troligt att mer och tyngre saker kommer gå över internet inom en snar framtid.

Vad det kan tänkas göra på priset är svårt att gissa men för egen del så är det mycket som ska stämma om jag ska köpa ett hus utan fiber och vilket eventuellt påverkar med flera hundra tusen om en budgivning uteblir.
 
Grymt bra affär. Bara att köpa. Det kanske inte höjer priset på huset initialt men på sikt tror jag sånt här är viktigt.
 
Tack för svaren. Kom på en sak som kan göra installationen problematisk.

Vi har mediaskåpet på övervåningen i en klädkammare. Det går ett 16 mm(tack smålandsvillan!) flexslang upp till övervåningen från fasadskåpet där fibern kommer in och det röret är knökfullt av 1 st telekabel och 2 st cat5e kablar. Enda chansen jag ser att få upp något fiber på övervåningen är att använda telekabeln som dragtråd åt fibern, går det?

Annars får jag ta in en elektriker som drar en extra slang/rör från övervåning ner till fasadskåp, men fråga mig inte hur detta är möjligt...

/S
 
B
Hej. Går det två cat5 till elskåpet?!?
 
Boan skrev:
Hej. Går det två cat5 till elskåpet?!?
Ja precis det är nätverkskablar från två uttag som tidigare var antenn + telefonkablar som är avvecklade och ersatta med cat5e. Jag tror att just denna slangen ursprungligen var tänkt som antenn in från taket. Att ta bort nätverkskablarna är en omöjlighet, men det går ju bra att ersätta teelkabeln med fibern då vi inte kommer att ha ADSL längre.

/S
 
B
det finns ju olika sorters fiber, kan inte alla versioner, men en typ är lite grövre, ungefär som en telesladd, som du skulle kunna dra där, de tunnare behöver sin egen blåsslang, och den kommer du inte få in där...

skulle det vara annan typ kan du ju sätta en box i elskåpet, sen ber du dem svetsa där, så får du en övergång.
 
Mikael_L
KÖP !
Fär dom pengarna - slå till, innan dom ångrar sig. ;)

vad det gäller inkoppling, om dom gör som här så får du en mediakonverterare mellan fibern och TP-ethernet.

Den kanske är bäst att sätta direkt där fibern kommer in, och sen vanlig nätverkskabel efter det.

Du kan ju också närsomhelst göra om hur mycket du vill efter mediakonverteraren, så tänk bara till så den hamnar på ett bra ställe.
 
För det priset skulle jag slå till. Här hemma ligger motsvarande erbjudande på 24 000 kr, och SÅ mycket tycker jag inte att det är värt, så tills jag får ett motsvarande erbjudande som ditt så fortsätter jag att surfa med mobilt bredband.
 
Varför är det omöjligt att ta bort nätverkskablarna? Går de till två uttag så går det väl att ta bort den ena och sätta en switch i änden istället?
 
Slå till. ADSL är assymetriskt, så även om du har OK prestanda ner så är det uselt upp. Du kanske har 24 Mbit ner, men bara 1 Mbit upp. Det gör tex att VPN, bittorrent och liknande är uselt.

Med fiber så har du istället (tex) 100 Mbit åt båda hållen.

Eller, som någon beskrev ADSL: Why would anyone want such a big cock with such tiny balls?
 
en grej som jag ser som negativt är ju att operatörerna i och med 4g verkar införa flödespris även 3G och 4G. Det skall man ha med sig om man tittar på fiber.
 
Tack för svaren. Jag tror att det blir så att jag får tillfälligt dra ut de två cat5e-kablarna som går från fasadskåpet till mediaskåpet på övervåningen, sen får de blåsa upp fiber där, och koppla in härligheten, därefter drar jag tillbaka cat5e-kablarna mha lite talk och dragfjäder. Avståndet är ca 2 meter så det ska inte vara några större problem vad jag vet... bara jobbigt att behöva göra om keystonekontakterna med den där gudsförgätna kroneverktyget...

/S
 
Just det, kan ju tillägga att det redan idag är fiber fördraget till fasadskåpet, och att det är själva installation i huset samt inkoppling nånstans som kostar dessa pengar. Alltså inget grävande eller nåt sånt...

/S
 
Mikael_L
steve5432 skrev:
Tack för svaren. Jag tror att det blir så att jag får tillfälligt dra ut de två cat5e-kablarna som går från fasadskåpet till mediaskåpet på övervåningen, sen får de blåsa upp fiber där, och koppla in härligheten, därefter drar jag tillbaka cat5e-kablarna mha lite talk och dragfjäder. Avståndet är ca 2 meter så det ska inte vara några större problem vad jag vet... bara jobbigt att behöva göra om keystonekontakterna med den där gudsförgätna kroneverktyget...
/S
Men som sagt, varför kan du inte sätta mediakonvertern i fasadskåpet, och sen nöja dig med TP därifrån? Iofs max 1gbit då.

Eller klarar inte mediakonvertern att sitta i fasadskåpet kanske?, Temperaturer/fuktighet, storlek m.m.
 
Mikael_L skrev:
Men som sagt, varför kan du inte sätta mediakonvertern i fasadskåpet, och sen nöja dig med TP därifrån? Iofs max 1gbit då.
Med den utrustning vi fick så behövs 3 nätverkskablar för att utnyttja den fullt ut. Mediaconverter och VLAN-switch är integrerade i samma enhet. Internet, Telefoni och TV har separata uttag. Om TS har något liknande så är det en stor fördel att placera mediaconverter/switch i mediaskåpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.