Hej!

Bor idag i ett villaghetto och huset är från 2004. Vi har ethernet draget till nästan alla rum i huset, och får idag internet från ADSL, första telefonuttaget finns i "mediaskåpet" där även ett ADSL-modem finns.

Fick i veckan erbjudande om att få fiber (stadsnät) indraget för 8000 kr om man tecknar sig för 60 månaders internet av en lokal spelare. Månadskostnaden för detta hamnade under hundringen för ett 100/10 abonnemang.

Är det värt det? Vårat ADSL fungerar stabilt och bra och vi har inget behov av snabbare internet. Enda jag kan tänka mig är att det höjer värdet på huset? Månadskostnaden blir nån hunding mindre för vi slipper det fasta telefonabonnemanget som vi inte nyttjar.

Vänligen
S
 
Det är inget att fundera på. Köp.
 
  • Gilla
tompathepilot och 5 till
  • Laddar…
B
Nyfniken skrev:
Det är inget att fundera på. Köp.
Bara att köpa. Det är som att säga nej till el för att fotogenlampan duger, eller nej till avloppet för utedasset funkar ju bra....
 
  • Gilla
sukram78 och 3 till
  • Laddar…
Om du tänker efter hur snabb uppkoppling du hade för 5 år sedan, och utifrån det beräknar ungefär hur mycket du kanske borde ha om 5 år, så inser du nog att adsl-uppkopplingen är för långsam. I dagens adsl-kopplingar är man inte långt ifrån den teoretiska maxgränsen för koppartrådarna och sen går det inte att höja farten mer. Förr eller senare behöver de bytas ut om du inte vill ha begränsad fart.
Jag röstar på köp!
Vettigt pris, har just tecknat komplett inkoppling i Helsingborg för ca 15 tkr utan abonnemangskrav.

Edit: gissar dock att byggahusare är ganska partiska eftersom de tillbringar halva sin vakna tid vid datorn (och andra hälften med skruvdragaren i ena handen...)
 
Det är en provocerande fråga! :D

Vi betalade 16700:- plus ca 300:- i månaden för motsvarande produkt, och jag har varit nöjd ända tills jag läste den här tråden! Självklart ska du tacka ja!
 
Vilken superdeal på stadsnät. Bara att ta.
Om du slår ut kostnaden på 60 månader blir det 133 för stadsnätet. ~230 kr/månaden för 100/10 är fortfarande billigare än det billigaste ADSL (upp till 24/upp till 2,5) som du kan få.

Man behöver alltid snabbare internet. Särskilt om man använder det berömda molnet för fillagring mm.
 
b_hasse skrev:
Det är en provocerande fråga! :D

Vi betalade 16700:- plus ca 300:- i månaden för motsvarande produkt, och jag har varit nöjd ända tills jag läste den här tråden! Självklart ska du tacka ja!
Du ska fortsätta att vara nöjd. Det kostar fortfarande mer än så att dra fram fibern till ditt hus.
 
...och för att svara på ursprungsfrågan, så skulle det definitivt ligga på pluskontot om jag skulle köpa ett hus. Hur många kronor det skulle vara värt är väl svårare.
Det sägs "att det är en av de vanligaste frågorna mäklarna får av spekulanter". Sanningshalten vet jag inte, men det känns ganska rimligt, speciellt som det inte alltid står i prospekten, till skillnad från annat väsentligt (grund, värme osv)
 
Chaly
Köp!

Här ligger priset på ca 25' för kommunalt stadsnät. Men de gräver inte förrns ett visst antal i närområdet skrivit kontrakt, så oklart när det blir av.

Själv väntar jag otåligt...
 
Jag betalade bara 4500:- för vår fiber till villan. Sen fick man gräva själv från gatan och in till huset själv annars skulle det kosta 150:- metern....bara gräv sa jag!
 
Chaly skrev:
Köp!

Här ligger priset på ca 25' för kommunalt stadsnät. Men de gräver inte förrns ett visst antal i närområdet skrivit kontrakt, så oklart när det blir av.

Själv väntar jag otåligt...
Samma här. :(
 
Det brukar också vara så att om du ångrar dig och vill hoppa på senare lär det kosta 15-20 tusen istället. Anledningen är att det kostar mer att bara åkavut och göra ett hus.
 
Jag är faktiskt lite tveksam till om fibern är värd slantarna idag. Det beror på vad man ska använda det till. På själva internetsurfandet är det ingen märkbar skillnad trots över 110 mbit enligt bredbandskollen mot tidigare c:a 4 Mbit med ADSL. Skillnaden är att vi kan ha TV över bredband nu vilket inte var att tänka på tidigare. Jag är ingen tv-tittare direkt så... Men visst är det ett säljargument för villan.
 
ADSL duger till det mesta, men om barnen ska titta på en HD-TV-kanal och du på en annan HD-kanal så kan det bli problem. ADSL kan också vara trist att ha om man kör VPN mot jobbet då man oftast bara har 1-2 mbit/s upstream. Det går också betydligt söligare att jobba mot molnet, särskilt om man laddar upp mycket stora filer (t.ex. foton från digital systemkamera) till picasa, skydrive, google drive eller flickr. Ska man ha någon form av server hemma går det också sämre med ADSL.

ADSL är också instabilare än fast bredband. De flesta ADSL-modem och billiga routrar måste bootas om då och då.

4k-TV-apparater har börjat dyka upp i handeln. När 4K-filmer på internet börjar bli vanliga om några år så kommer ADSL inte att vara lika roligt längre.
 
Chaly
imported_Benno skrev:
Jag är faktiskt lite tveksam till om fibern är värd slantarna idag. Det beror på vad man ska använda det till. På själva internetsurfandet är det ingen märkbar skillnad trots över 110 mbit enligt bredbandskollen mot tidigare c:a 4 Mbit med ADSL. Skillnaden är att vi kan ha TV över bredband nu vilket inte var att tänka på tidigare. Jag är ingen tv-tittare direkt så... Men visst är det ett säljargument för villan.
Jobba hemma över VPN suger med ADSL (som nämnt ovan), vilket är mitt främsta skäl i dagsläget. Blickar man sen framåt lite och siar om framtida bandbreddsbehov så tror jag fiber är det enda rätta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.