Jag tar till mig alla åsikter, lite mer fakta. Rören går ca 50cm från väggen. Ca 40 cm från marken på högsta punkten. Panelen är ca 15cm från marken. Bakom panel/lockläckt är det stående plank (har för mig ca 3cm tjocka) (så de håller nog inte emot jorden om man skulle lägga upp den mot väggen.)

ImageUploadedByByggahus.se1372257092.692827.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här är det åt andra hållet. Rören går snabbt ner i marken och ligger på ca 40cm djup.

ImageUploadedByByggahus.se1372257197.747859.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slänten/berget som ligger brevid. Ca 1.6m högt. Men jag vill bara höja max så mycket som behövs. 50-60cm kanske..

Men om man gör detta, gör som Larsa (och fler sagt), sätter upp en mur med (funkar 19cm lecastenen?), då skulle jag kunna ha 20cm fritt från väggen, 19cm sten och ha plats för en 10cm tex frigolit? Man får göra en specialare där rören går in i huset.
Hur mycket isolering skulle räcka ovan rören? 10cm även där om man sedan lägger på 10-15cm jord. Då skulle muren bli ca 70cm hög, men bara belastas med jord sista biten. Borde väl hålla då om man armerar? Och på andra sidan lägga jord.

Om man gör trädäcks-varianten, hur mycket isolering skulle det krävas då runt rören för att inte frysa?
 
Mikael_L
Lyft huset och mura en ordentlig och fin krypgrund under. Så ställer du ner huset igen.
 
Mikael_L skrev:
Lyft huset och mura en ordentlig och fin krypgrund under. Så ställer du ner huset igen.
Japp, bästa förslaget hittills. ;)

(Finns redan en krypgrund, dock på berg som sagt.. :))
 
hur stort är fallet på rören? fall i cm per meter. tänkte bara så du inte har onödigt stort fall.
 
Går även att köpa en avloppspump så behöver du inte tänka alls på fall. och så blir det även tunnare rör/slang
 
daugaard skrev:
hur stort är fallet på rören? fall i cm per meter. tänkte bara så du inte har onödigt stort fall.
Första biten är det kanske 10cm på 6m. Men det beror mer på att punkten där röret går igenom huset är avvägt av den toalett som finns där samt det berg som är ungefär där röret går ner i marken.
Efter det är fallet ungefär 2m på en 15m.. :)

Så förutsättningarna är som det är beskrivet, går inte att flytta/ändra/modifiera röret någonting. :)
 
Ni får två bilder till, så förstår ni kanske varför det är gjort som det är gjort.. ;)

ImageUploadedByByggahus.se1372265675.190778.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1372265705.571385.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
jackt skrev:
Japp, bästa förslaget hittills. ;)

(Finns redan en krypgrund, dock på berg som sagt.. :))
Ja det är aningens spektakulärt när dom flyttar på hus, rullar iväg dom på någon slags hjulanordning.
Detta förslag är ju bra mycket mindre arbetskrävande och spektakulärt.
:cool:


edit:
När jag kikar på de två sista bilderna; varför drar du rören den vägen runt huset?
 
Mikael_L skrev:
När jag kikar på de två sista bilderna; varför drar du rören den vägen runt huset?
Bilderna är tagna från huvudhuset och det är dit rören måste gå. Går in straxt bakom mig där jag står och fotar, ca 1m under marken (kommer in i huset ca 1m från källargolvet) och går vidare till avloppsstammen som går ut från tomten ytterligare 1.5m längre ner på andra sidan huset.
När vi började gräva så insåg vi att det är bara berg överallt och försökte hitta den "enklaste" vägen från storhuset till lillhuset. Och det blev den vägen som vi gjorde. Det blev bra på 90% av sträckan, och de sista metrarna blev som de blev. (Ville inte heller dra avloppet igenom lillstugan då kök/toa är på "baksidan".) (Hade heller inte kommit fram med röret på framsidan av lillstugan pga berget/höjden..)
 
Limma ihop 5cm frigolit till ett fyrkantigt rör, i med en värmeslinga och bygg ett däck över. Borde vara enklaste och billigaste lösningen....
 
Larsa skrev:
Limma ihop 5cm frigolit till ett fyrkantigt rör, i med en värmeslinga och bygg ett däck över. Borde vara enklaste och billigaste lösningen....
Ja, och det var min första tanke att göra när vi gjorde jobbet, (och det kanske blir så), men så fick jag ung 3kubik med jord och då tänkte jag att man kanske kunde använda en del av det till detta. Men det verkar som att det var en relativt dum idé. :)
 
Men du, nu när jag tittar på de första bilderna... Kan du inte gräva ut lite i kullen bakom huset, förlänga rören och täcka över? Troligen får du öka på kullens storlek lite men inte fram till huset. Då kan du ju få frostfritt, dölja rören och slippa ha jord mot väggen? Eller är det berg direkt under gräset i kullen?
 
Ja, det skulle kunna vara en väg att gå, tänkte på det själv tidigare, men det blir problem med vatten och elsladden som går tillsammans med röret, de är ju svårare att dra en vidare sväng med..
Och det är ju vattnet som är det kritiska.. Vi drog allt tillsammans när vi grävde upp för att förenkla det lite. Borde ha låtit vattnet gå längre ner än avloppet. Hade förenklat det hela lite.. :(
Men jag behöver oavsett dölja alla sakerna, så frågan kvarstår.
På kullen är det ett lager med jord, men har synligt berg på några ställen.
 
Då är lösningen på gång på detta. Blir en enkel trall som vi lägger i utrymmet. Rören kommer vi "hänga" upp under reglarna, så de får ett bra fall och sitter ordentligt fast.

Larsa skrev:
Limma ihop 5cm frigolit till ett fyrkantigt rör, i med en värmeslinga och bygg ett däck över. Borde vara enklaste och billigaste lösningen....
Så Larsa's lösning är den enklaste och kommer passa ihop med resten som händer med huset.

Under tiden sedan tråden startades, så har vi grävt och fixat och det som vi trodde allra första ggr var sant. Det är berg eller annan sten direkt under jordlagret så vi hittade den enklaste vägen för avloppet då när vi grävde första gången.

Började gräva för lite plintar och flera kommer stå direkt på berget..

IMG_0271.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återkommer med bild när det är färdigt..
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.