En bygel är en cirkulärt eller fyrkantigt bockad armeringsbit som omsluter de längsgående, eller i ditt fall, vertikala järnen. I en plint är de till för att "hålla ihop" betongen och huvudarmeringen.
Du kan tëx anv 6 mm järn. Ibland kan det tom gå med mkt kraftig ståltråd, 3- 4 mm.

Sen ska byglarna najas mot huvudarmeringen så att de sitter stilla under gjutningen.
Naja även det beslag du ska ha för att fästa träbjälkarna.

 
HEJ HEJ

har nu fått ner nästan hela huset så det börjar närma sig gjutning. När jag mätte diagonalen på plintarna så var de 23 cm. Jag har bara hittat gjutrör med 20 eller 15 cm diameter. Finns det 25? Nån som vet var man får tag på isånafall.
 
Du kan ju alltid snickra till egna formar!
Om du gör dem öppningsbara brukar det gå att flytta dem så att man inte behöver göra så många.
 
Hej Anaitis!

Hoppas att du bevakar denna tråd fortfarande.
Har tänkt att konstrera plinten enl följande ritning. Vad tror du om det? Vet att du tycker att jag skall snickra formar men jag lider av större tidsbrist än pengabrist och snickra 12 formar tar för lång tid.
Tänkte borra i hörnen på befintliga plinten. fästa armeringsjärn med expanderbruk.
Det jag är lite osäker på är placeringen av järnen. Blir det en hållbar konstruktion så som jag har ritat det? Vilken dimension skall jag ha på järnen?
 
  • plint_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ha lagt järnen 45 grader från ditt förslag, dvs mitt på de bef plintarnas sidor.
På utsidan. Då slipper du borra!
Surra fast dem med ståltråd runt de gamla plintarna så att de inte flyttar på sig vid gjutningen.
Glöm sen inte byglarna.

Armeringen kan var 10 eller 12 mm, byglarna klenare.
 
f
 
  • plint_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.