Hej allesammans

Har ett litet huvudbry... en tillbyggnad på mitt hus står på plintar ca 40 cm lägre än huvudbyggnaden enligt bilden.
Nu vill jag höja golvet ca 40 cm så att det blir samma höjd.
Hur går man lättast tillväga. har ju ingen lust att göra en ny grund :-/
 
  • HUS.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror på storlek och material.

Om du har trä - Nytt träbjälklag på små klossar för att komma upp i rätt höjd, golvspånskiva och färdig golv, är ett alternativ.

Om du har betong - Leca med makadam emellan och ny gjutning är ett annat alternativ
 
MENAR DU ATT MAN KLOSSAR PÅ DET BEFINTLIGA GOLVET?

HUR MENAR DU MED LECABLOCKEN? TA BORT DEN GAMLA PLINT GRUNDEN OCH GÖRA EN TORPARGRUND ELLER?

LITE NEWBIE PÅ DETTA :-[
 
Vad har du för golv idag, dvs. hur ser din nuvarande golvkonstruktion ut ?
 
Mitt förslag är att du lyfter hela tillbyggnaden med domkrafter och sen bygger upp grunden/plintarna till rätt nivå.
 
sigpl skrev:
Vad har du för golv idag, dvs. hur ser din nuvarande golvkonstruktion ut ?
träbjälklag på plint, golvspånskivor. tillbyggnaden är inte så stor kanske 12 kvm.

mi förhoppning var att man bara kunde bygga ett extra bjälklag i rätt höjd ung. som ett våningsplan som man fäster i stommen samt med nån form av stödben mot det gamla golvet. självklart skall ju även taket höjas motsvarande. är jag helt ute och cyklar.
 
OK, det var ungefär det jag menade med att klossa upp ett nytt träbjälklag. Men jag tror jag fattar nu att du vill höja hela rummet, dvs. både golv och tak för att bibehålla höjden. Tror anaitis kan ha en ide med att lyfta med domkrafter och bygga på plintarna. Du behöver förstås då först hitta de punkter där de båda huskropparna är fästa i varandra och lossa dessa.
 
sigpl skrev:
Tror anaitis kan ha en ide med att lyfta med domkrafter och bygga på plintarna. Du behöver förstås då först hitta de punkter där de båda huskropparna är fästa i varandra och lossa dessa.
äsch, de lär väl lossna när man lyfter ändå! ;)
 
Hej igen

kommer kanske att plocka ner större delen av tillbyggnaden då den är i väldigt dåligt skick samt att det behöver grävas ur under och dräneras.

Hur kan man bygga på plintarna? Kan man gjuta på mer bruk ovanpå på nåt sätt?
Väldigt rudis på detta men hoppas på nåt intelligent svar.
 
Om du berättar lite mer om hur plintarna ser så ska vi säkert kunna fundera ut en lösning!
Material?
Mått?
Skick?

Brukar inte vara så svårt!
 
long time no see

nu har jag fixat en bild på plinten. den mäter 15x15 cm och är såvitt jag i betong.
 
  • plint.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, nu förstår jag sitsen.

I detta fall skulle jag göra så här:
1 Lyft upp den delen du vill höja med domkrafter. Lyft lite högre än till den höjd du vill att det ske vara som färdigt. Kanske en 30 cm extra.

2 Gjut nya plintar/ gjut på de gamla till rätt höjd. De nya plintarna ska ligga på samma plats som de gamla. Kan tom gjutas runt de gamla, beror lite på hur väl de gamla sitter fast i grunden om du ska ha kvar dem. Känn om du kan rubba plintarna när du lossat dem från huset. Om de inte sitter väl fast, tar du bort dem och gjuter nya. Då ska du dubba fast dem i berget . (Jag antar här att de står på berggrund?)
Låt dubbarna gå ner ca 10 cm i berget det räcker säkert. Sen ska du armera med ett järn i varje hörn, 12 mm. Byglar c/c 30 cm. Blanda och gjut!

3 När betongen härdat sänker du ner huset och förankrar det till plintarna.

Säg till om huset inte står på berg så kommer det nya råd!

Lycka till!
 
Kommer tyvärr inte att ha möjlighet att höja med domkraft dels för att det skanas plats utmed ena långsidan dels för att jag nu när snön smälter har en trevlig samling vatten därunder vilket gör att jag kommer att plocka ner hela eländet för att sedan höja grunden. tack för din hjälp.

Kan jag om plintarna sitter fast bra bara sätta gjut rör runt de gamla plintarna och sedan gjuta nytt? behöver jag då dubba i plinten?

Är det kanske enklare att göra en torpargrund av lecablock när jag ändå har huset nere?

Många frågor men du verkar ha grym koll på detta.

återigen tack så mkt :)
 
Ditt förslag "Kan jag om plintarna sitter fast bra bara sätta gjut rör runt de gamla plintarna och sedan gjuta nytt? behöver jag då dubba i plinten? " är precis det jag skulle välja!
Eller möjligen göra enkla formar som flyttas mellan gjutningarna. Gjutrör (om de är av papp) brukar nämligen bli väldigt fula med tiden, pappen lossnar bitvis samtidigt som den kan vara svår att få bort helt!

Glöm inte bort att armera: Fyra järn + byglar. (räcker med 2 byglar per plint)
Högst upp i formen ska du ha ngn sorts beslag/plattjärn för att fästa balkarna med.

Om du ska jämför plintgrund med torpargrund i ditt fall så tycker jag att eftersom du redan har plintar så ska du fortsätta med detta. Mkt mindre jobb att gjuta på de existerande plintarna. Det är tungt att mura!
Om du inte vill att det ska se "öppet" ut under huset skulle jag föreslå en öppen läktning, tex 50 x 21 med 25 mm glipor mellan läkten. En traditionell metod! Då har du samtidigt full ventilation, dvs ingen möjlighet för fuktproblem!
 
Oj nu har man privat betongrådgivare ;D

Fantastisk tacksam för infon. sista frågan: lite osäker på vad en bygel är och hur den ser ut samt hur den implimenteras i plinten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.