Hemmakatten
O jag som har tvättat bilen i maskin/högtryckstvätt kanske 3 gånger sedan i början av november då jag hämtade ut nya bilen... :surprised:
MÅSTE man verkligen tvätta bilen så ofta??? ? Seriös fråga! Bilens smutslager borde ju skydda mot ytterligare förslitningar från salt o grus. Känns verkligen hopplöst att tvätta bilen för att två timmar senare se att den ser likadan ut som innan tvätten. :-/

Edit: Min fråga lät ju ovanligt korkad, men den är allvarligt menad. För att ni inte ska tro att jag är helt borta måste jag ju tala om att jag meckat mycket med mina bilar tidigare (även om jag avskydde det!), som tex normal service (lyckades ALLTID få oljan över mig), byte av avgassystem, bromsklossar och tom kamremmen på min lilla Ford mm. (Tänk att killar aldrig behöver förklara sig... ::)) Men, VAD HÄNDER om man inte tvättar sin i smuts skyddade bil??!!
 
Hemmakatten skrev:
O jag som har tvättat bilen i maskin/högtryckstvätt kanske 3 gånger sedan i början av november då jag hämtade ut nya bilen... :surprised:
MÅSTE man verkligen tvätta bilen så ofta??? ? Seriös fråga! Bilens smutslager borde ju skydda mot ytterligare förslitningar från salt o grus. Känns verkligen hopplöst att tvätta bilen för att två timmar senare se att den ser likadan ut som innan tvätten. :-/

Edit: Min fråga lät ju ovanligt korkad, men den är allvarligt menad. För att ni inte ska tro att jag är helt borta måste jag ju tala om att jag meckat mycket med mina bilar tidigare (även om jag avskydde det!), som tex normal service (lyckades ALLTID få oljan över mig), byte av avgassystem, bromsklossar och tom kamremmen på min lilla Ford mm. (Tänk att killar aldrig behöver förklara sig... ::)) Men, VAD HÄNDER om man inte tvättar sin i smuts skyddade bil??!!

Kör inte för nära några stup. Din bil skulle antagligen köra över kanten och ingen skulle hitta några bromsspår. Stackarn.

Bilar vill vara rena. Smuts samlar mera smuts. Smuts binder fukt. Fukt leder på sikt till ROST. Smutsen repar lacken når någon nuddar din bil.

Man tvättar bilen när den är smutsig. ::) En gång i månaden, var tredje vecka kan du väl orka iaf....
 
Hemmakatten
MathiasS skrev:
Bilar vill vara rena.
Jajaja, s..tsnack skulle jag vilja säga. ::) En bil har ingen själ. Det är en plåtlåda med motor som tar en från punkt A till B. ;D Förhoppningsvis utan bekymmer....

Men har nu, dock, ringt till sonen (som lånat bilen ikväll) och sagt till honom att stanna till vid Shell (som ju har halva priset på biltvätt efter nio) och köra värstingtvätten + avfettning innan! ;D Nu måste väl min bil bli glad. ;)
 
Varför tvätta bilen ofta ?

Jo en bra anledning är att en ren bil inte blir till rost lika fort som en smutsig. Att tvätta bilen ofta är minst lika viktigt som att serva den ofta för andrahandsvärdet.
 
RoTe
En polare gjorde ett test med en bil som han ändå skulle skrota pga att den inte gick att besikta med motorn som satt i... Han tvättade inte bilen på hela vintern, bilen gick runt 1000 mil i sthlm city. På våren när han tvätta den va det bara rost kvar.
 
Hemmakatten
Blev lite uppskrämd av era inlägg. Inser ju egentligen vikten av att tvätta bilen... Vill ju inte att nya bilen skall förvandlas till ett rostskal på ett år eller två. Har nu kommit överens med sonen att han får låna bilen (utan att tanka den) om han tvättar den en gång i veckan. :) Så tack för era inlägg. :D
 
Hemmakatten skrev:
Blev lite uppskrämd av era inlägg. Inser ju egentligen vikten av att tvätta bilen... Vill ju inte att nya bilen skall förvandlas till ett rostskal på ett år eller två. Har nu kommit överens med sonen att han får låna bilen (utan att tanka den) om han tvättar den en gång i veckan. :) Så tack för era inlägg. :D
Det är sonen som skall tacka.

Har du föresten övervägt skillnaden i slitage mellan att köra otvättat kontra att låna ut bilen till en tonåring (?)........ 8)
 
Hemmakatten
>:( Glädjedödare! 8) :D En liten stund fick man vara glad och nöjd i alla fall... ;)
 
När jag bodde i sthlm så tvättade jag bilen en gång i veckan. Vintertid så blev det till och med oftare. Dels pga. att jag körde mkt men oxå pga att när jag drog fingret längs med motorhuven fick en tjock sörja på det bestånde till stor del av salt skulle jag gissa. Och fuktigt salt får vilken bil som helst att rosta.
 
Har en gammal Volvo sen två år tillbaka och har aldrig tvättat den. Går drömmen.  ;)

mvh
David

Edit: En dam körde in i min bils sida idag. Blev en stor repa. Jag blev bara glad av att tänka att det var tur att det inte var en ny fin bil. Ingen försäkring behövde utnyttjas då en omlackering av min bildörr skulle vara en enorm overkill. Damen blev glad också över att inte behöva se sin försäkringsbonus ryka. ;D
 
David skrev:
Har en gammal Volvo sen två år tillbaka och har aldrig tvättat den. Går drömmen. ;)

mvh
David

Det där är som att säga: Jag byter kalsonger var tredje månad, funkar toppenbra.

Skämmes du också.
 
MathiasS skrev:
Det där är som att säga: Jag byter kalsonger var tredje månad, funkar toppenbra.

Skämmes du också.
Det gör jag iofs också. Man känner inte lukten själv efter ett tag. Det är mest Lisa som skäms. :D

mvh
David
 
Några tips jag fick på en snabbkurs hos en bilrekondfirma:

Avfettning:
Här måste man skilja på petroleumbaserade och basiska. På Kemilektionen i skolan fick man lära sig att "lika löser lika".
Petroleumbaserade löser tjära och olja.
Basiska löser "vägfilm" och annan skit.
S.k. "miljöavfettning" är ofta en sorts kompromiss av dessa och är således inte bra på något. Två olika avfettningar rekommenderas alltså.

Börja med den basiska - skölj av - och på med den petroleumbaserade - skölj av => klart.

Vid påförandet av avfettning ska man alltid börja NERIFRÅN och gå uppåt (samma sak gäller med högtryckstvätten). Gör man tvärt om, dvs går uppifrån & ner är risken stor att avfettningen rinner ner i små rännilar. Dessa "rännilar" (ränder) kan sedan vara mycket svåra att tvätta bort och i extremfallet är det omöjligt att ens polera bort ränderna.

Högtryckstvätt:
En liten tvätt räcker gott till att spola bort den värsta smutsen och du måste änd tvätta hela bilen med en svamp.
Obs att även här tvätta "nerifrån & upp"

Torkning:
Låter du bilen soltorka blir det garanterat fula "kalkringar" som är jobbiga att polera bort.
"Fartvindstorkning" ger istället ränder.
Gummiskrapa är inte heller bra, stor risk för repor.
Sämskskinn är det som rekommenderas.
 
Ubbe skrev:
Gummiskrapa är inte heller bra, stor risk för repor.
Sämskskinn är det som rekommenderas.
Det är i så fall under förutsättning att du sköljer ur sämskskinnet efter varje torkdrag (alltså inte bara vrider ur) - och vem gör det? Gummiskrapan är lätt att torka av efter varje torkdrag och ger då mindre risk för repor än med sämskskinn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.