A
J Jeppan skrev:
Klart man KAN använda högtryck. Gör man det med tillräckligt avstånd gör det ingen skada. Dock om man går på för nära med för högt tryck. Så det finns helt enkelt ingen anledning jämfört att använda vanlig vattenslang. För smutsen ska primärt väck med hjälp av lämpligt rengöringsmedel, inte med hjälp av trycket från högtryckstvätten.

Efter att ha upptäckt brunsåpa är det allt man behöver tillsammans med en borste och vattenslang. Återfettande varför hela altanen klar i ett svep utan kladd med olja som dessutom bara ger en massa ful svart påväxt.

Tillbaka till trådskaparen är allt du behöver en vanlig borste, eller varför inte lövblås som någon annan förslog, för att bli av med dammet. Men du behöver behandla träet på något sätt, så därför föreslår jag ändå en såpskurning med brun- eller linoljesåpa
varför behöver TS behandla träet?
 
Jag kan rekommendera en terassborste från Ryobi, en roterande batteridriven grej som man kör med längs med träfibrerna. Innan man går igång så sprutar man såpvatten över det hela med en tryckspruta, mycket smidigt. Vi brukar använda dansk brunsåpa även kallat kristallsåpa, detta löser smuts på bra sätt och impregnerar i viss mån träet.
 
yonna yonna skrev:
Eller kan man helt enkelt bara såpa (helst linoljesåpa) trädäcket. Jag har aldrig använt olja som lätt drar åt sig smuts och får däcket att mörkna.
Hur drar en härdad olja åt sig smuts?
 
Behandla altanen? Varför?
 
Obehandlad trall, även om tryckimpregnerad, drar åt sig mer vatten vilket leder till att den torkar ut med mikrosprickbildning och risk för flisor i fötterna som följd. Iallafall jag föredrar en yta som håller sig mjuk och fin längre. Men utan den film som olja bildar som i förlängningen gör trallen svart. Med såpa blir det en fin grå färg.
 
  • Gilla
davveno1 och 3 till
  • Laddar…
Inget jag märkt.
 
När ni säger behandling med såpa? Hur menar ni då? Funkar det även om vi slipat?
 
varskavibo varskavibo skrev:
När ni säger behandling med såpa? Hur menar ni då? Funkar det även om vi slipat?
”Behandlingen” är själva skurningen med såpan, som är väldigt fet. Brunsåpa eller linoljesåpa. Nu när du slipat har du ju en fin yta och behöver i teorin inte göra någonting. Men enligt det jag skrivit ovan är det inte fel att såpbehandla, eller så väntar du till nästa år när den ändå ska tvättas och gör det då med såpa. Bättre resultat när all gammal olja är bortslipad än om man gör på en tidigare oljebehandlad yta
 
  • Gilla
Raskenstamen och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
Tror det enklaste är att byta ut plankorna.
 
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
varskavibo varskavibo skrev:
Tjena
Har precis slipat vår altan, blev riktigt bra. Funderad på om jag ska köra högtryckstvätt på den nu för att få bort damm mm. Men undrar om något kan paja? Kanske är känsligt med trä som är nyslipat? Vad tror ni?
Vi fick slipa när vi använt högtryckstvätten.. (fibrerna reste sig av vattentrycket)
MEN det blev ju rent iaf..

Sen köpte vi en terrastvätt till högtrycken.
 
J Jeppan skrev:
Brunsåpa
Har beställt det nu!
Snart ska det provas:)
 
  • Gilla
Jeppan
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Tror det enklaste är att byta ut plankorna.
Ni skulle ju kunna byta med varandra..
 
  • Haha
  • Gilla
fsn och 5 till
  • Laddar…
Grejen är, som många noterat, att trallvirke som oljas in bara blir mörkare och mörkare. Det finns olika skolor här. Jag ansluter mig efter några decenniers erfarenheter av altaner till att brunsåpa el motsv är fullt tillräckligt för att få och bibehålla den där silvergrå finishen över tid. Det impregnerar tillräckligt.

Det jag däremot haft dåliga erfarenheter är traditionella terasstvättar man ansluter till högtryckstvätten, nästan oafsett hur varsamt man går fram så reser det fibrerna. Det är därför jag förespråkar en terrassborste typ roterande som man kör längs med fibrerna, efter att ha blötlagt ordentligt med såpvatten. Inte fel att göra detta en fuktig/regnig dag, underlättar faktiskt. Maskinen klarar litet fukt.
 
  • Gilla
Jeppan och 4 till
  • Laddar…
varskavibo varskavibo skrev:
Tjena
Har precis slipat vår altan, blev riktigt bra. Funderad på om jag ska köra högtryckstvätt på den nu för att få bort damm mm. Men undrar om något kan paja? Kanske är känsligt med trä som är nyslipat? Vad tror ni?
Högtryck på trä kan väl säkert diskuteras i det oändliga. Men ditt nyslipade fina golv ska du bara sopa rent, ev. blåsa. Mitt golv slipade jag med hyrd golvslipmaskin och det blev fint, men mest jobb var att skruva ner alla skruvar så de inte skulle slita sönder slipbandet.
 
  • Gilla
varskavibo och 1 till
  • Laddar…
varskavibo varskavibo skrev:
När ni säger behandling med såpa? Hur menar ni då? Funkar det även om vi slipat?
ABSOLUT! Använd linoljesåpa eller Västerbottensåpa. Nu när den är sådär fin kan du arbeta in outspädd såpa på fuktig trall och torka bort överskottet (men det brukar inte bli något). Nästa år, när det blivit skitigt, så skrubbar man med såpa i varmvatten på blöt trall. Skölj. Därefter impregnera igen med outspädd såpa om det behövs. Trallen blir ren, lätt att sopa av, och inget fastnar som det lätt gör när man oljar. Har man mycket alger kan man börja med att spruta på ättika och låta det verka några soliga dagar innan man skurar.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.